Ако има художник, който олицетворява селфи културата, то това е Анди Уорхол. Именно затова е истинско събитие, че първият автопортрет на поп арт художника ще бъде предложен на аукцион за първи път.
Водеше се дебат относно това, дали Уорхол всъщност е казал, че "в бъдеще всеки ще бъде световно известен за 15 минути", но изречението несъмнено приляга на неговия бранд и история. И в съвременната социална медия и свят наситен със селфита, прогнозата никога не е звучала по-точно.
Автопортретът (1963-1964 год.) отбелязва момента, в който 35-годишният Уорхол е обърнал фотоапаратът към себе си и така създава икона на знаменитост. Платното, което е в същата частна колекция от 80-те години на миналия век, се очаква да бъде продадено за 7 милиона паунда в Сотбис на 28 юни.
"Първите автопортрети на автора никога не са се били по-актуални в съвременната култура. Това е произведение с огромно художествено и историческо значение, което бележи моментът, когато Уорхол се присъединява към канона на великите автопортретисти", казва Джеймс Севиер, старши специалист по съвременно изкуство в Сотбис.
Уорхол създадва по-голямо произведение чрез ситопечат, използвайки снимките, направени в кабинка за снимки в Ню Йорк. Той е използвал фотокабинката и по-рано, за да създаде "Итъл Скъл 36 пъти" (1963), портрет на известна колекционерка от Ню Йорк , който в момента е съвместно притежаван от музея Уитни за американско изкуство и Метрополитън, Ню Йорк.
Години по-късно, Скъл описва как Уорхол я е завел на увеселителната аркада на 42-ра улица в Ню Йорк, за да направи снимките: "Бягахме от една кабинка до друга, и той направи всички тези снимки, които съхнеха навсякъде. Бях толкова доволна. Мислех да ходя там за всички мои снимки отсега нататък."
Автопортретите са жанр, към който Уорхол се връща през 60-те години на ХХ век и на интервали през следващите десетилетия. След автопортретът му от 1967 година, неговите "селфита" стават все по-обсебени от смърността и крехкостта на човешкия живот.