Всеки получава карти-събития пред себе си. Колко, зависи от броя на участниците. При всеки ход играчът оставя една от картите си на "линията на времето". Ако познае правилното място на събитието, печели специална карта. Всяка такава гарантира, че ще има непредвидени обрати. Ако играчът сбърка, тегли ново събитие. Първият, останал без карти, е "Цар на историята".
Това в общи линии са правилата на популярната напоследък българска настолна игра "Цар на историята". Подходяща за цялото семейство, с нея би се забавлявал всеки - от ученик в пети клас до университетски професор.
Нейни създатели са преподавателят по предприемачество в столичното 19 СУ "Елин Пелин" - Калин Радулов, и учениците му от 11 клас. Освен учител обаче, Калин Радулов е и управител на клуб за настолни игри "Абордаж", които също имат пръст в играта, заедно с "Българска история".
Източник: "Абордаж"
Посланието на "Цар на историята" може лесно да се обобщи в три думи - родолюбие, любопитство и забавление. Защото докато играе, човек се потапя в богатата и славна българска история, запознава се със събития от нея, а годините сякаш сами влизат в съзнанието му.
"Но може би най-важното послание е, че трябва да вярваме в себе си и в собствените си идеи, защото "Цар на историята" е един училищен проект, който стана реалност", споделя Калин.
За да създадат "Цар на историята", учениците от 19 СУ "Елин Пелин" и класният им използват методиката на неформалното образование. Първоначално стигат до идеята за създаване на настолна игра по подобие на Timeline - куп любопитни събития, при които въпросът обаче е не само дали знаем кога са създадени или открити, а дали можем да ги подредим в правилна времева линия.
Източник: "Абордаж"
Учениците от 19 СУ "Елин Пелин", измислили играта "Цар на историята"
Timeline обаче им изглежда прекалено скучна и затова добавят елемент на интеракция. Така се появява "Цар на историята", която обхваща българска история между 681 г. до 2007 г. и включва 90 събития, разделени на три периода - Средновековие, Османско робство и Нова история.
Най-голямото предизвикателство обаче е как да пресъздадат усещането за история чрез играта. "Спряхме се на три елемента - карти-събития, специални карти и линия на времето. Събитията се подреждат по линията на времето и ни разказват историята, а специалните карти създават динамика между играчите и подсигуряват елемента на изненадата", обяснява Калин.
Източник: Instagram / Kamelia Dishlianova
Още от самото начало клуб "Абордаж" подкрепя "Цар на историята" по различни начини. Първо съдействат да бъде представена на изложение за настолни игри, а след това организират събития, за да се тества, по време на които събират мнения от играещите. А хората я харесват, идват на събитията и се потапят в нейния свят.
След завършването на прототипа, "Абордаж" участват и във финансирането и издаването на настолната игра. Естествено, планират се както продължения, така и разширения. Дотогава "Цар на историята" може да се изпробва и да се купи на място от клуба в София, както и онлайн тук.