„По дрехите посрещат, по сценария изпращат" - така би изглеждала перифразирана старата ни поговорка в контекста на българските сериали. Съвременното кино за малък екран у нас се прави с техниката на блокбастъри като „Беднякът милионер" и „Гепи".

Освен с качествена картина, която къса с телевизионния театър в полза на пълнометражните ленти, повечето родни саги могат да се похвалят и с адекватен избор на стилисти.

Кои са лицата, които изграждат стила на екранните герои и по колко чифта дрехи сменят тв любимците в един епизод? „Монитор" надникна в гардероба на част от хитовите продукции в ефира.

В „Под прикритие": Малко ателие крои халатите на Джаро

Най-гледаният продукт на БНТ1 за 2011 разби родния стереотип за мафиот. Джаро е еднакво изтънчен в любовта си към гурме кухнята, операта, лова на антики и стайлинга си. Вместо в костюм от пясъчна коприна и риза, закопчана под бюста по тертип на мутрите от 90-те, той залага на луксозна бизнес опаковка.

„Щеше ми се да работим с Ferre, но поради липса на внос залагаме на родното производство в лицето на Julidan и Capasca. Костюмите им са със страхотни кройки и работят с качествени италиански платове", разказва художничката на костюмите Мина Кайе. Криминалето е най-оборотно откъм разход на дрехи. Заради изобилието от каскади и взривове те често се късат и се е стигало до подмяна на 12 сета за персонаж.

"Ако един актьор започне деня си във фитнеса, после мине през бара, преживее престрелка и вечерта отиде на изискана вечеря, може да му трябват и 5 визии." Когато нещата опрат до фаворизиране на образ, Мина гласува с две ръце „за" Косъма. „На Сашо Сано му ходи да е кварталният гъзар, който се опитва да надскочи сводническите среди, но не му се получава. Затова още крета със суитчър и е преобладаващо спортен.

Когато погледнеш дрескода на всеки, си даваш сметка кой кой е в йерархията. Джаро е най-скъпият, винаги спретнат в сивата гама, а часовниците му струват една месечна издръжка на домакинство. Иво като негова дясна ръка е отворко, който се стреми да му подражава и в маниера на обличане.

Куката винаги е с черен костюм и бяла риза, очилата му сложихме във втори сезон заради личните му драми. А близнаците са си шушляци, с чантите банан през кръста и евтините тишърти, те са на дъното на хранителната верига." Стилист на сериозен процент от хайлайфа ни, Мина развива собствено ателие и марка. По неин патент са правени халатите на боса, кърпичките за костюмите му, очилата на Куката, амулети за Косъма...

В „СЕДЕМ ЧАСА РАЗЛИКА": Кремена Халваджиян об(л)ича Милото

Стилистът на „Седем часа разлика" Кремена Халваджиян не подхожда патриотично в подбора на брандове за гардероба на продукцията. „Залагам на чуждите, защото при нашите положението е пълна скръб. Това са хора, на които трябва да им бъде забранено да се занимават с мода.

Има изключения, например Totally Erected. Но в сравнение със световната мода сме никъде", коментира Халваджиян.

Блондинката не крие, че фаворитът й за работа в каста е Калин Сърменов. Екранният мафиот Милото е истинско предизвикателство заради баланса между екстравагантен лукс и изискана простота, които трябва да символизират авторитета му. Фетишът му към обувките, заложен в сценария, е споделен на 100% от Кремена.

За сексигричките му зад вратите на хотелски стаи тя подбира хладни оръжия с ток не по-малък от 10 см и пищна декорация с акцент върху панделките и инкрустацията с камъни. Актьорът, към когото подходила с най-сериозни резерви към дрескода, е Ваня Цветкова. „У всички ни имаше един образ, изграден от старите й филми, който не създаваше илюзии за сговорчивост. А тя се оказа изключителен пич и професионалист."

Половинката на продуцента Маги Халваджиян вече е планирала пълна промяна за два персонажа в сагата на bTV. „Единият от тях е мъжки и опаковката му буквално ще бъде обърната с хастара навън, няма да има нищо общо с предишното си аз."

В „Стъклен дом": Без часовници за Вергов

Юлиан Вергов е сред най-големите традиционалисти в подбора на цветовете и в „Стъклен дом". „Никога няма да снима с лилава риза, не обича и часовници", разказва Огняна Чалбурова, която вече трети сезон крои костюми за мол сапунката. Като новия злодей в сериала Башар Рахал също се дистанцира от разцветките, които биха го зачислили към отбора на момчетата с нежни души и скъп фризьор. Върху розовото в стайлинга на героя му Шаки е наложено табу.

Радина Кърджилова пък сметнала, че тюркоазеното синьо е прекалено клоунско за интровертен и драматичен персонаж като Сиана. Отказала да го носи под формата на пуловер.

За епизод време Касабови, Ставреви и Атанасови сменят между 10 и 15 сета на човек. Стилистката признава, че среща отпор в решенията си само от тези, които имат дефекти за прикриване. Тя е изключително доволна от работата си със Стефан Данаилов, защото „винаги идва подготвен, с изграден в главата си образ". За Калин Врачански казва, че мъжк