Странно, но „Мюзик Айдъл” все пак свърши. По едно време се бяхме притеснили, че край няма тоя сезон. Но все пак свърши, представете си – всичко вече е известно. И докато се чудим за какво друго да пишем, нека хвърлим едно око на някои изводи от „МИ 2”.
Иронията настрана, вторият сезон на „Айдъла” беше по-добър от първия. Заслугата не е само в липсата на мрачната фигура на Слави Трифонов сред продуцентите и водещите. Иван и Андрей почнаха добре, но някъде в средата на сезона изведнъж осъзнаха, че Дългия ама наистина го няма и положиха сериозни усилия да се олеят самостоятелно. И успяваха с променлив успех. Заслугата е до голяма степен на сценаристите им, които просто ни заляха с простащина, в която би се удавил и дебелокож хипопотам в добре импрегниран воден костюм. То бива рейтинг, то бива чудо, ама... Знаем, че „МИ” не е интелектуално предаване, но пък не очаквахме да е чак смесица от MTV “Jackass” и гей вариант на „Комиците”. Въпреки това, двамата са симпатични – издържахме ги без да си счупим телевизора с табуретката няколко пъти по 2 часа.
Журито бе по-интересно от миналата година, а сякаш и по-компетентно. Не сме казали, че бе безпристрастно, но и ние не сме такива. Дони направи няколко грешки, но като цяло се представи отлично като музикален продуцент. Подкрепени от феноменалния Иван Лечев и тук-там от други лица, група Те оставиха изумително добро впечатление като съпровождащи. Отдавна знаем, че Те са класни музиканти, но този път просто ни смаяха с универсалността си.
Въобще, като ТВ шоу „Мюзик Айдъл 2” си беше ТВ шоу отвсякъде. В него прелетяха по допирателната даже и няколко чужди звезди, а като страничен резултат България по погрешка гласува за Германия в конкурса на „Евровизия”. Факт – "МИ 2" до такава степен отвя конкурентното „Пей с мен” по Нова ТВ, че мнозина дори не знаят що е то „Пей с мен”, кой участва в него и защо Светльо и Камен не стават за водещи дори в дует.
Тазгодишният „Мюзик Айдъл” изкара даже световен хит в лицето на Валентина Хасан! Иначе тъжна история, но нали се разбрахме, че това е шоу на Иваниандрей, а при тях добрият вкус е нещо като английският хумор – известен е главно с това, че го няма.
И отбележете – в БТВ някак си са научили, че пиратството не ограбва! Миналата година щяха (уж...) да съдят цял интернет, че върти „Шест кокошки съм заклала” и им нарушава авторските права. Тогава хора по-напред с материала се опитаха да им кажат, че като си произвел (макар и случайно) ултра-хипер-мега хитов продукт, трябва да го въртиш примерно през час, докато и слепите го научат наизуст. Понеже това е рейтинг, реклама, пари... пазар. А пазарът не търпи дупки. И щом ти не задоволяваш търсенето, някой друг ще го задоволи. И като си глупав, ще ти вземе парите, които иначе би могъл да изкараш.
Изглежда все пак някой е чул това послание и тази година телевизията си замълча – не прокле „пиратите”. В резултат „Кен Лий” стана световен хит, показан бе по Си Ен Ен и дори самата Марая Кери се наложи да го коментира. Слушайте внимателно, няма да повтарям – такава реклама и пъблисити БТВ иначе не може да генерира, дори ако Николай Бареков застреля Ана Цолова в ефир и бъде арестуван от Бойко Борисов на живо в студиото. Просто няма такъв филм! И само да чуя още веднъж, че „пиратството” ограбвало...
Кандидатите за „айдъл” тази година като цяло бяха по-добри от миналогодишните - със сериозен превес в полза на жените. „МИ 2” ни показа истинска огърлица от перли – вземете която искате: Нора, Деница, Пламена, Шанел, че и други. Няма такава ярко открояваща се звезда, като миналогодишната победителка Невена Цонева, но всяка от посочените е завършена певица с огромен потенциал.
Ако никоя от тях не спечели, то е по две причини. Първо, победителят все пак е само един. И второ – всяка от споменатите е характерна певица със свой глас, стил, репертоар, амплоа и възможности. Да не забравяме, че „Мюзик Айдъл” си е просто ТВ шоу, а не школа за изпълнители. То тормози участниците да изпълняват безумно неподходящи за тях песни в стилове, които не им прилягат и които те дори не разбират и не харесват – в името на шоуто. Повечето световни звезди твърдо не биха минали този тест – те нито могат това, нито им се налага да го правят. От което не стават по-малко велики. По същия начин няма смисъл в това примерно Деница да пее чалга, след като тя е певица с ярка соул и блус индивидуалност.
Точно поради това обаче по правило „Мюзик Айдъл” по света задължително се печели от талантливи и универсални, но като цяло безлични изпълнители. Нима тазгодишният победител Тома не е такъв? От пълен аутсайдер в началото, когото журито се чудеше дали въобще да допусне за участие, той стигна до номер 1. Но не по нечия прищявка, а съвсем закономерно. Тома претърпя колосално развитие в шоуто, той бе най-бързо учещият участник. Той не просто се пребори с изглеждащи непосилни за него задачи, той превърна предизвикателствата да пее песни на Таркан и Азис в истински свой триумф! Човекът успя не защото е метъл, а защото е кадърен, положи много труд и беше себе си.
Иначе какъв „айдъл” може да е Тома, я се замислете малко. Той няма особен глас. Няма и характерна бленда. Липсва му и професионализъм (от четиримата финалисти само той не се занимава професионално с пеене, а с... микробиология), макар че го компенсираше с хъс и природен талант. На външен вид е невзрачен – той е събирателен образ на всеки метъл. Такива има поне по 200-300 във всеки град и са като извадени на ксерокс. Неслучайно седмици преди финала в пристъп на депресия и осъзнавайки колко по-напред и по-добри от него са другите кандидати, той призова да не се гласува повече за него.
Но ако не Тома, кой тогава бе по-достоен да бъде тазгодишният „Мюзик Айдъл” на България? Спорен въпрос.
Може би от последните петима това бе Пламена – рок певица с рядко атрактивна визия и забележителен талант за интерпретация.
А от всичките 12-13 финалисти – може би Иван Ангелов. Въпреки всички опити на журито и водещите/продуценти да ви убедят в обратното, Иван действително бе „най-големият” тази година. Той притежаваше глас, визия, харизма и направо фантастична вокална техника, която му позволяваше да импровизира по неподражаем начин. И какъв съвършен актьор! Уникален талант!
Обаче Иван Ангелов изгоря – не издържа психически на натиска на славата. Момчето просто се побърка... или някой му плати да играе грешната роля, убеждавайки го, че от това ще спечели. Бързата писта обаче носи своите рискове – онзи, който преди 2 месеца наистина беше най-големият (без кавички), днес е никой. Всъщност, някои вече трудно си спомнят кой пък беше този...
Всъщност, дали Тома или пък някой друг е мюзик айдъл, няма особено значение. Да, пичът ще сбъдне мечтите си, дори и тези, които не е сънувал. Да е жив и здрав! Но какво от това? На Невена Цонева й организираха екскурзия до Лондон, където някаква важна клечка я потупа по гърба, снима се с нея и й каза две-три нищо незначещи фрази. После й издадоха албум – не твърде добър, но все пак нелош: ей богу, вътре има глупости, но има и песен на Дайън Уорън! Заснеха й няколко клипа. Номинирана е за де що има музикална награда. И с основание.
Но това е всичко. Няма концерти, няма турнета, няма дори един хит, който да се запее от хората?! Тя е талантлива, тя е красива, тя е чаровна, но е просто медийна звезда като всичките останали некадърници, които незнайно как още търпим. Всъщност се състезава със себе си, понеже други просто няма. В БГ няма композитори, няма други албуми, няма други хитове (то песни няма, камо ли хитове). Изчезнала е цялата родна поп, рок и всякаква-друга-извън-чалгата сцена.
Останали са обаче някакви институции, като наградите на БГ радио или ТВ ММ, които стават все по-жалки и патетични като смисъл и съдържание. Няма кого да наградиш, камо ли кого да номинираш, поради което става смях, смях... ама през сълзи. Положението е такова, че и кучето си да запиша как вие, и то ще бъде номинирано в няколко категории. И даже нищо чудно да вземе една-две награди. Каква полза тогава, че Невена или Тома или някой друг са истински таланти? Изкуството се прави за хората. А талантът не може да се състезава сам със себе си...
В тази връзка на „Мюзик Айдъл” дължим и едно ОГРОМНО „БЛАГОДАРЯ!”. Във време на пълен разпад това шоу ни подари десетина-петнайсет изключителни концерта - с талантливи млади български изпълнители, пеещи на живо и акомпанирани от първокласни музиканти!
Някои от тях изпълниха песните си по-добре дори от световните или български оригинали – това потвърдиха както журито, така (след известно стъписване) и някои именити родни звезди. И ако не е чак кой знае какво да изпееш „Don’t Cry For Me Argentina” по-добре от Мадона, то да изпълниш „Вървят ли двама” и още половин дузина забележителни български песни от миналото рзлично и по-добре от оригиналите им си е направо събитие! Българската музика от миналото е ЯКА!
В заключение, „Мюзик Айдъл” си е просто ТВ шоу – то се интерсува от рейтинг и SMS-и. Всичко друго останало – победители, какво ще стане с тях после и прочее - е второстепенно. Но за зажаднелите ни за хубави български песни на живо меломански души това шоу беше триумф, истински пир! За съжаление – пир по време на чума...
От целия "Мюзик Айдъл 2" накрая ще се запомни едно - репликата на Фънки: "България е Абсурдистан!" Тя казва изчерпателно всичко и го казва кратко.
shakalaka-Man-U
на 07.06.2008 в 03:42:12 #29Не съм гледал Мюзик Айдъл, но статията е добре написана . Само и аз искам да отбележа че фразата: Няма кого да наградиш, камо ли кого да номинираш Би трябвало да е: Няма кого да номинираш камо ли кого да наградиш, Но предполагам автора се е ошматил в бързината...
rudy
на 06.06.2008 в 12:05:22 #28от тая тъпня гледах само комичните изпълнения на кандидатите по градовете в началото егати лайната
smirn0ff
на 06.06.2008 в 10:50:42 #27Ох ... РАЗГЕЛЕ!!! СВЪРШИ ТАЯ БЕЗПОДОБНА ТЪПНЯ!!!
iivo
на 06.06.2008 в 10:50:17 #26има ли нещо за Най големия в текста или да не четем
Rael
на 05.06.2008 в 12:01:24 #25Чудесен текст! След края на шоуто остава въпросът как двама толкова забележителни простаци (сещам се за фразата "Телефоните ще бъдат затворени като краката на жените в онези дни...") съумяха да продуцират толкова прилично шоу. Може би причината е, че за разлика от масовия случай, за участие бяха канени истински музиканти, а не просто педали. Хора като Кирил Маричков, Фънки, Буги Барабата, Иван Лечев, Вили Казасян... придадоха автентично звучене, защото говорят нормално, когато се шегуват наистина е смешно, и най-важното: имат какво да кажат. Представете си същото шоу с Евгени Минчев в журито. Въпросните хора дълго време бяха игнорирани от българския хомо-ватмански-чалга-шоу бизнес. И в момента, в който се включиха, хората се загледаха и заслушаха. Така че, поздравления за Иван и Андрей, че се сетиха да поканят стоностните, нормалните, готините в това предаване. За първи път много хора, които по принцип нямат нищо общо с това на екрана, се почувстваха представени. Гласът на Фънки беше и моят глас, неговите възторзи или псувни звучаха непривично и свежо в зализания и задръстен от евтини простотии бг ефир.
leminkainen
на 05.06.2008 в 11:22:19 #24Изключително добре казано и много точно! Браво!
MAXX
на 04.06.2008 в 22:28:25 #23...авторе, я прочети това, което си "натворил" и се самоубий тихо и качествено бе , мухъл....
bulgAR
на 04.06.2008 в 20:31:54 #22По-голяма простотия не бях чел!
levove
на 04.06.2008 в 16:40:23 #21" Няма кого да наградиш, камо ли кого да номинираш " ОБРАТНО МАЙ, АВТОРЕ! мнението на автора е на приливи и отливи. има няко неща, с които аз лично няма да се съглася. група ТЕ(+ Акага+ Мишо Шишков и Иван Лечев) са също ендна номенкалтурна маса, медийни музиканти. дони е също номенклатура и е абсолютно импотентен автор на музика (сравнете новото му парче 'пожар' с sweet dreams на юритмикс или айше на калед). и тн.
ФАЗАН
на 04.06.2008 в 15:01:06 #20АВТОРА НА ТАЗИ СТАТИЯ Е ПЪЛЕН ПОМИЯР !!! НЕЗАДОВОЛЕН ЛЕЗБИЕЦ - ПЛЮЕЩ ПО ВСИЧКО ЗА ДА ОПРАВДАЕ СОБСТВЕНИЯ СИ УПАДЪК И КАРЪКЩИНА... МРАЗЯ РЕАЛИТИТАТА НО ТОЗИ 'МИ-2' БЕШЕ НЕЩО КОЕТО С УДОВОЛСТВИЕ ГЛЕДАХ. А НА ТАКИВА ЗАВИСТЛИВИ КОПЕЛЕНЦА КАТО АВТОРА НЕ ТРЯБВА ВЪОБЩЕ ДА ИМ СЕ ДАВА ТРИБУНА ДА ПИШАТ !!!
Dorituuu
на 04.06.2008 в 12:11:45 #19е айде стига с тоя Иван Ангелов.. сега пък ще му сложат ореол само щото го изгониха от мюзик айдъл.. Изгониха го зрителите - хората които казват кое е яко, кое става и кое не.. и колкото и да се опитват да не обръщат внимание на тоя факт, журналистите трябва да разберат че мнението на обикновените хора все пак има значение, особено пък и когато им е дадена смс-властта да решават, и особено пък имайки предвид че пишат статиите си именно за тези хора. няма конспирация зад изгонването на Иван Ангелов (колкото и да не ви се вярва).. Просто независимо че българите се кефим да се забавляваме на простотии, все пак предпочитаме да са качествени. Не видях нищо по-логично в тва предаване от изгонването на Иван Ангелов
Octavius
на 04.06.2008 в 10:56:54 #18Ами, господа... Статията е хубава. Ама какво се прехласвате по Иван, като никой всъщност не го чу как пее този човек? Голяма работа, селянин някакъв...
running_wild
на 04.06.2008 в 08:00:27 #17Оф, болните футболни фенове нямат ли достатъчно спортни форуми, по които да спамят радостта или тъгата си по проблемите на родния футбол и в частност финансовите неуредици в двата гранда. На кратко, за да не ме разберете погрешно - съжалявам, че ЦСКА няма да играе в Шампионската Лига, защото е жалко сами да се спъваме. Съжалявам, че един именит отбор се е озовал в такава траги-комична ситуация (понеже то си е баш за смях през сължи) и пожелавам на отбора (макар и да съм поддръжник на Левски) да си стъпи в най-скоро време на краката. По отношение на статията. Браво, добра е. Когато искам да се посмея вашият сайт винаги е готов да ми предложи изгодна възможност. Много добра ирония на места. Иначе то да беше само музиката в трагично състояние...тя цялата ни съвременна култура се крие не е само музикалното изкуство и другите не са в по-добро състояние. Чалгата (самата култура/модел на поведение или както щете го разбирайте) е обсебила изцяло арената. Въпросният Иван Ангелов, който се споменава в статията и той по чалгайски (веруюту на знчителна част от местното население в земите между река Дунав от устието на Тимок до Свищов на север и до Пиринска Македония, Родопите и Сакар и Странджа на юг) се опита да стане известен - с прекомерна доза простотия, откровена наглост и кредото искам всичко сега и веднага, ама не съм гото пръста на йота да си мръдна. Жалко, момчето може и да разполага с талант, ама талантът сам по себе си не струва и пукната пара.
samowww
на 03.06.2008 в 23:10:12 #16Не "Биг брадър", а "Бай брадър", там е играта
samowww
на 03.06.2008 в 22:21:57 #15Това не е единственият начин да се създават музиканти и певци, а точно обратното - така се създават псевдо- звезди с посредствени умения. Истинските певци нямат нужда от "мюзик айдъл" От него има нужда телевизията, за да печели рейтинг и зрители.
theRock
на 03.06.2008 в 22:16:00 #14Чалга идолите станаха вече банални, а и чалгата печели от простотията на хората и влияе зле на децата, което пък хич не ми харесва.
theRock
на 03.06.2008 в 22:13:28 #13Зад фасадата от простотия и борба за СМС-и наистина има доста хубави неща. А това, че естрадата ни е мъртва си е чиста истина, мисля, че въпреки недостатъците на това предаване , то е единственото ни такова за музикални таланти и трябва да се насърчава. Трябва да се създават нови и това е единственият начин.
Talkshow
на 03.06.2008 в 22:04:04 #12Пламена рок певица?! Тя си е чалгарка отвсякъде! Иван ангелов - съвършен актьор! Айде бе!
samowww
на 03.06.2008 в 21:49:40 #11Изи, ми аз погледах около 30 минути и ми стана ясно, че само се правят на интересни, държат се като звезди, а не могат да пеят. И задачите едни умни- направо нямам думи. Много зле е положението, самочуствие без покритие...
Tong
на 03.06.2008 в 21:13:58 #10като цяло вярна статия - с изключение на редовете, отделени на Иван. Актьор - голям! Певец - от това, което видяхме: средна работа. Може да е адски талантлив, но това си остава само догадка, защото той просто не пя...