София е голям, мръсен, бавен и задръстен град. Стигането от точка А до точка Б, особено ако е някъде из центъра, е труден и мъчителен процес. Затова по-често се придвижвам пеша или с мотопеда.
Все пак, наскоро ми се случи да се кача на трамвай и се загледах в електронните карти, които стават все по-масови сред редовите граждани.
Нещото, което ми направи впечатление, беше, че има освен трите имена, снимка и ЕГН. Когато използваш картата, тя отбелязва, че еди-кой-си е минал еди-кога си от еди-къде си с това и това превозно средство.
Тези данни колко дълго се пазят и къде? Кой отговаря за тяхното съхранение? Какъв е достъпът до тях?
На мен лично ми се вижда директно навлизане в личното ми пространство. С това записване на моето придвижване из София, аз де факто създавам електронен отпечатък. При желание може да се прегледа кога, къде, как съм ходила.
Което съвсем сериозно си ме плаши, при положение, че държавата ни е толкова неориентирана как да пази личните ни данни. До каква степен държавата ще си вре носа в личния ми живот?
Тук някой може да обясни, че тази информация би могла да се използва в борба с престъпници. Но на мен ми се иска да попитам: нима всички ние сме “престъпници до доказване на противното” или на обществото ни се гледа като на все още непроявил се престъпник?
Защо изобщо някому е нужно да се знае кога, къде, как съм се придвижвала из София? И защо за оптимизирането му са нужни личните ми данни? Няма ли да е абсолютно достатъчно картата просто да си има номерче и дотам?
Освен това, кой ще има достъп до моите данни? Какво би ме защитавало? Не успях да открия публикувана информация по тази тема, което нищо не означава, но все пак, не е ли желателно това да бъде общодостъпно, да знаеш какво става с данните ти? Най-малкото, откъде мога да знам под чия юрисдикция попада защитата на моите електронни данни, при положение, че МВР се опитват да получат разрешение за пълен достъп до всякакви данни, на всеки, ако решат, че им се иска?
Доколкото разбирам, точно този казус зависи от две места:
1. Общината, която трябва да регламентира - там ще кажат какъв акт регламентира електронните билети;
2. Комисия за защита на лични данни (www.cpdp.bg) - там ще кажат имат ли казус с картите.
Въпросът е, кога ще се случи това? Защо тези неща не се вършат преди, а след създаването на електронните карти? Не може ли поне веднъж да ни се предостави работеща система, а не всичко да се дотамънява в последната секунда? И докато общината и комисията си свършат работата… колко време ще отнеме това?
Спират старите хартиени карти и вече ще има само електронни, което не ми се вижда правилно - все пак, искам да мога да избирам с какъв вид карта ще пътувам. Засега поне не съм чувала подобни слухове и за класическите билетчета.
Вярно, звучи удобно начинът, по който ще таксуват новите карти. Но определено има сериозни проблеми и аз лично предпочитам първо да изчакам да ги оправят, защото просто така не си заслужава.
SLRasta
на 31.05.2009 в 11:22:21 #67Тъпо! на кого му е притрябвало да следи картата ти за транспорт, при положение че всяко мръдване седи записано 1 година при мобилния ти оператор.
Емо13
на 29.05.2009 в 22:36:22 #66Браво докторе, най-после ясна и нешизофренична позиция.
Д-р Косев
на 29.05.2009 в 18:46:25 #65Забравих да спомена хотелите и самолетните полети. Също така кабелната телевизия и интернета.
Д-р Косев
на 29.05.2009 в 18:43:53 #64Изсмукано от пръстите писание. Препоръчвам на авторката да се откаже от ползването на градски транпосрт, личен автомобил (той има номер на най-видно място, представете си), кредитни/дебитни карти и разбира се - мобилни телефони. Също така да не припарва да обществени места като магазини, басейни, клубове и да не се движи по главните пътища, щото там пък има камери. Само така ще живее в спокойствие, че никой не злоупотребява с личните и данни и не я следи.
Gabberwocky
на 26.05.2009 в 11:52:12 #63еми виж правилника на скгт бе Uau, http://www.skgt-bg.com/Regulations/1.htm Чл. 35.(3) При констатиран от контролните органи по редовността на пътниците случай на пътуване с нетаксувана валидна Електронна карта в трамваите и тролейбусите, пътникът заплаща билет за нетаксуван пътник с Електронна карта на стойност съответстваща на цената на билета за еднократно пътуване. http://www.skgt-bg.com/Regulations/1_2.htm "За таксуване на нередовен пътник с Електронна карта в тролейбуси и трамваи" 1,00 лв. аз лично ползвам поне 4 транспорта на ден и за последните 4 месеца са ме проверили 2 пъти...тоест реално аз съм пътувал във всички линии 4 месеца за 2 лева...capisce?
Uau
на 26.05.2009 в 06:43:17 #62Абе пич нещо си се объркал какви 10 лева какъв 1 лев?Такъв е бил стандарта преди 30 години.
Gabberwocky
на 25.05.2009 в 12:46:10 #61еми малко е съмнителна наистина ползата от тия апарати и електронни карти като цяло, но пък за мен си е екстра...реално карта всички линии за цяла година ти излиза 10тина лева...глобата като си нередовен с електронна карта е 1 лев, така че я дадеш 10 лева за цяла година я не...
HydroPower
на 25.05.2009 в 09:45:53 #60Тъпотия и половина е това за мен. Безцелно харчене на пари...единственото което ми харесва е апаратите за билети (които често не работят, както впрочем и тези валидатори които пищят като за световно и ми иде да ги сритам)..... Незнам защо в България нищо не работи както трябва Понякога си мисля че България е един бавно потъващ кораб....
Gabberwocky
на 25.05.2009 в 09:37:49 #59Абсолютно всички контрольори носят специални апарати за проверка на картите. В трамваите и тролеите просто проверяват дали сте таксували, а в автобусите направо ви таксуват на техните апарати.
VioletRay
на 25.05.2009 в 02:05:43 #58Тъй като аз нямам електронна карта и не бих си извадил, докато ми искат за нея лични данни, то имам въпрос към някой собственик на такава карта - Някой може ли да ми обясни следните неща: 1. Ако имаш електронна карта със заредени в нея 5 или 10 пътувания, как става таксуването им в автобус? Дали правилно предполагам, че това няма как да стане? 2. Как се проверява до кога е срокът на валидност на картата? Дали правилно предполагам, че ако човек пътува само с автобус, и не ползва трамваи или тролейбуси, няма начин толкова лесно да се провери, защото трябва да се провери на такъв апарат? Ако са вярни моите предположения, то ще потвърди моето съмнение, че това е поредното харчене на пари, за система, която нито е обмислена да е функционална, нито да бъде полезна и реално няма полза от нея. Направо съм изумен от безцелното пилеене на пари! Няма ли някой да потърси сметка за това? За мен единственото наистина полезно нещо, от целия проект за електронни билети, е апаратите за издаване на билет в превозните средства! Само за сравнение ще дам пример от Германия за подобна система. Там нямат таква свръх модерна и скъпа система за таксуване на билети. При тях системата е пак електронна, но е с хартиени билети, а не с RFID карти. Билета се валидира, като машината отпечатва върху него дата и час, при самото валидиране. Билети се издават и в превозното средство. Не се изискват никакви сложни манипулации. Картите също не са електронни, а хартиени. Като на тях ясно пише от кога до кога е техния период. Преференциалните карти имат само снимка. Цялата тази система за мен са пари, хвърлени на вятъра и ненужно затормозяване на пътниците. Кой умен човек реши да я въведат първо на пенсионерите за да им усложнят живота?
Нео
на 24.05.2009 в 12:17:32 #57София ще продължи да бъде мръсен и задръстен град,защото кмет е Бойко Борисов.Лъжеца който излъга нас софиаянци,че ще направи София втора Виена за 3 години.Вече минаха 4 а София си е все същия кенеф и става по-зле.Такава ще стане и България ако мизерниците от ГЕРБ спечелят изборите.Гласувайте с акъла си,а не с емоции.
Gabberwocky
на 23.05.2009 в 13:14:49 #56абе електронните карти си имат и положителна страна...глобата за нередовен пътник с валидна електронна карта е 1 лев. http://www.skgt-bg.com/Regulations/1.htm Чл. 35.(3) При констатиран от контролните органи по редовността на пътниците случай на пътуване с нетаксувана валидна Електронна карта в трамваите и тролейбусите, пътникът заплаща билет за нетаксуван пътник с Електронна карта на стойност съответстваща на цената на билета за еднократно пътуване. http://www.skgt-bg.com/Regulations/1_2.htm "За таксуване на нередовен пътник с Електронна карта в тролейбуси и трамваи" 1,00 лв. така че...взимайте електронни карти...слагате 10 билета и като ви проверят веднъж-два пъти на 3 месеца си плащате по 1 лев глоба и тва е.
Матю
на 23.05.2009 в 10:17:45 #55Бе кой ти копае днес на 2 метра - това беше в миналото, като имаше БДС. 'Ся най-много 3-4 педи да сипят отгоре ти...
ivan_advokat
на 23.05.2009 в 09:09:43 #54Преди да стана милионер, разбира се, след като бях милиционер, някъд в този преходен и мъчителен период, много страдах за лека кола. Исках "Волво", самолет ако щете. Обаче, като ми се завъртяха делата на добре (разбира се, след като Станишев оправи държавата) - това беше 2005 година, разбрах смисъла на живота през опита на собственика на ИКЕА, например, на Бил Гейтс и на други народни милионери (тоест обикновени милионери). Както знаете най-богатият във Финландия - собственикът на ИКЕА ходи окъсан едва ли не, износва стари дрехи - въобще не се глези. Така, че какъвто и да е градският транспорт - това е най-удобният превоз. Както знаете има такъв лаф - "Най-добрата кола не е "Мерцедес" - най-добрата е колата с шофьор". А шофьорите на Градският транспорт са безспорно най-добрите професионалисти, така, че ... Плюс това, докато си млад джигит не ти пука за живота. Обаче от опит ви съветвам - ползвайте комунални услуги за транспорт - метро, автобус, тролей и т.н. Най-малкото имате два метра превъзходство над останалите джигити - при една катастрофа оцеляват не пътниците във "Ферари", оцеляват бабите от Градския транспорт. Плюс това срещу левче се возиш, а бензина е скъп, баби.
чудумир питагоров
на 23.05.2009 в 02:39:31 #53Нещото, което ми направи впечатление, беше, че има освен трите имена, снимка и ЕГН. Когато използваш картата, тя отбелязва, че еди-кой-си е минал еди-кога си от еди-къде си с това и това превозно средство. Добре дошъл в Биг Брадър човече . и в Лондон е така
null
на 22.05.2009 в 22:08:54 #52системата никога няма да проработи както е замислено, целта беше пенсионерите да се поставят в безизходна ситуация и да им се повлекат паричките, щот' те винаги се панират. целта е била някои фирми да забършат парите, иначе системата не работи, не и се свалят данните и редовно валидаторите са изключени. това кондукторите, дето проверяват в тролеите ми го казаха и съм склонен да им вярвам повече отколкото на липсата на адекватни теми у някои писачи
Емо13
на 22.05.2009 в 17:16:18 #51Тейк Дет - нали знаеш как се познава, че един "софиянец" отскоро се зове такъв...По това, че нарича "рейса" "автобус". А ти се изявяваш като стар кадър на столицата... знам ли?!?! ПП: Говорех за тролейбус 9 през 2005-та, защото по ирония на съдбата по това време бях новинар и четях на хората всякакви щуротии...и не само.
markov
на 22.05.2009 в 14:31:38 #50Ако имат лична информация за картата, защо не можеш да си извадиш дубликат, ако я загубиш? защо някой друг да се вози с твоята карта, ако я намери, а ти да купуваш нова за същия период - това е отчайваща тъпотия!
Все тая
на 22.05.2009 в 12:53:12 #49До да бе да | 22.05.2009 12:38: дано Ви чуе!
да бе да
на 22.05.2009 в 12:38:25 #48А, бе кого въобще го интересува тази мръсна дупка София. Моля те Господи, направи така, че никога повече през живота си да не стъпя там!