На 24 февруари се навършват две години от първия ракетен удар на руската армия, който постави началото на войната с Украйна. За това време страната претърпя още десетки масирани атаки, хиляди загинаха, а десетки населени места станаха необитаеми или сринати с земята. Въпреки сложната обстановка обаче, железниците не спряха да работят и да изпълняват своята важна функция.

Откраднатите деца на Украйна - и руските лагери за "превъзпитание"

Откраднатите деца на Украйна - и руските лагери за "превъзпитание"

Обучение или просто геноцид

Украинската железопътна мрежа носи името Ukrzaliznytsia и винаги е била една от големите гордости на страната. А след началото на войната - още повече. Сега тя изпълнява основа роля както в превоза на хора, така и в осигуряването на необходимото оборудване, провизии и хуманитарни материали в различни части. Често се използва и за спешни евакуации на жители, като само за мината година над 60 хиляди души са били спасени от военни действия по този начин. И просто няма как да си позволят да спре работа, въпреки големи рискове, които ситуацията носи.

А и заради невъзможността за изпълняване на вътрешни пътнически полети, ЖП транспортът остава единствената алтернатива за обществен транспорт на дълги разстояния. В първите месеци след началото на военния конфликт броят на пътниците значително намалява, но сега вече се връща на нивата от преди с 24.9 милиона пътници за 2023 г. и прогноза през тази да достигнат 27.5 милиона.

Снимка 653476

Източник: iStock

Гарите в столицата на Украйна Киев продължават да са все така пълни с пътници - както местни, така и чужденци. Но докато по-голяма част от продажбите на билети се извършват онлайн, касите са превърнати в гишета на УНИЦЕФ и други благотворителни организации и предлагат подкрепа на семейства, които са били принудени да напуснат домовете си и да се превърнат в бежанци. Подобни места, които са като малки оазиси на спокойствието, се откриват и по гарите в други градове в страната.

Към момента около 18% от територията на Украйна е окупирана от руските сили и така железопътната инфраструктура търпи големи повреди, които пречат на нейната експлоатация. Но работниците от ЖП компанията не спират да полагат усилия да възстановят жизненоважните трасета, дори на моменти с риск за живота си. Само за миналата година са реновирани близо 300 км железопътни релси и 15 моста. Това става и с помощта на британските и швейцарските ЖП компании.

Снимка 653474

Източник: iStock

Има обаче и голям недостиг на кадри в момента, защото над 10 хиляди служители на компанията са били мобилизирани в армията, стотици са убити, а хиляди - ранени. А междувременно компанията се опитва да развивай и позитивна кампания, свързана с всички военни емигранти. Много семейства избират да започнат нов живот в съседни страни като Полша и Германия и за тях е важно да им осигурят удобен и качествен транспорт, с който да се връщат при близките си, когато искат.

Железниците в Украйна играят водеща роля и в поддържането на икономиката на страната, дори и във военно положение. Това се случва най-вече благодарение на карго доставките. Железопътният транспорт представлява 65% от товарния трафик в страната - средното за ЕС за железопътен транспорт е само 20% - въпреки карго подразделението на UZ, което понася огромен удар от февруари 2022 г.

Каролина Шиино се отказа от титлата си - защо родената в Украйна Мис Япония остави короната

Пореден скандал около родената в Украйна Мис Япония

Когато мръсните тайни излязат на показ

Друг голям плюс на украинските железници е непрекъснатото развитие и подобряване на условията за пътниците. Днес влаковете изглеждат като във всяка западноевропейска страна. А тепърва ще се осъществява инвестиционен план на стойност 25 милиарда долара, включват и удължаване на ЖП трасетата с 3300 км. С това тя ще стане една от най-дългите в света, което е пореден повод за гордост за страната.