В Tesla имат проблем с имиджа на автопилота в техните автомобили и това не е тайна за никого. Последният път, в който станахме свидетели на сериозен инцидент, причинен от електронната система, бе през март във Флорида, когато Tesla Model 3 се заби в камион на магистралата, а шофьорът й почина на място.

Сега разследване на регулаторните органи в Щатите показва, че причината е била в автопилота на колата, който е бил пуснат в полуавтоматичен режим. Това е поне четвъртият случай, в който човек загива зад волана на модел на Tesla, докато колата се самоуправлява.

Още по-притеснителното в случая е, че според доклада на Националния борд на транспортната безопасност (NTSB), приликите с предишен трагичен инцидент, случил се през май 2016 са поразителни.

Според предварителния доклад на NTSB в случаят от март тази година, червената Tesla се е движила в дясната лента. Камион се е опитал да се включи в движението отдясно с намерението да завие наляво по същия път, по който се е движела колата. Той се е изнесъл и на практика е блокирал пътя пред Tesla-та.

Автопилотът на колата е бил включен от шофьора 10 секунди преди инцидента, а системата не е засекла ръцете на водача да са били на волана 8 секунди преди сблъсъка, което е потвърдено и от вътрешно разследване на Tesla.

Въпреки всички радари и камери, колата изобщо не е засякла препятствието пред себе си и в резултат на това се е ударила в камиона със скорост от почти 110 км/ч при ограничение на скоростта в тази отсечка от 90 км/ч. В резултат на удара, 50-годишният шофьор на колата е загинал на място.

Снимка 423920

Източник: Facebook / DrivingJobs247.com

От доклада не става ясно колко далеч е била колата, когато камионът е навлязъл в нейното платно, нито дали някакви климатични условия са се отразили на способността на колата да спре. Би било и спекулация да се каже дали ако шофьорът е внимавал в пътната обстановка, е можел да предотврати удара.

Въпреки това, случаят поражда куп въпроси относно сигурността на автопилота на Tesla. Защо той не е намалил до ограничението на скоростта, защо системата се е опитала да избегне удара, сменяйки посоката на движение, защо спирачките не са били активирани.

През май 2016, 40-годишният Джош Браун губи живота си при много сходни обстоятелства. Автопилотът на неговия Model S е бил активиран, но въпреки това колата се е движила с неразумно висока скорост и системата изобщо не е отчела навлизането на камион в пътното платно.

След този случай от Tesla намалиха времето, в което шофьорът може да не докосва волана, преди колата да започне да издава аудио и визуални предупреждения. Инженерите на компанията обновиха на няколко пъти софтуера, управляващ автопилота, но по всичко личи, че това не е помогнало особено.

При движение на скоростен път, системата не успява да засече някои стационарни обекти или превозни средства, движещи се перпендикулярно на посоката на движение на колата. Подобни системи в модели на Volvo и Nissan също страдат от сходни недостатъци.

Като отговор на последния инцидент, говорител на Tesla заяви, че шофьорите използващи автопилотa на Tesla, са много по-безопасни на пътя, стига обаче да са постоянно нащрек и да имат готовност да поемат контрола над колата. В тези два случая изглежда шофьорите са се предоверили на електрониката.