Въпреки турбулентната 2022 г., Tesla изненада всички и се изкачи 19 места нагоре в класацията за най-скъпите автомобилни марки за 2023 г., изпреварвайки Mercedes-Benz и Toyota. По този начин американската компания се нареди на девето място в списъка, пише британското издание Autoevolution.
Доброто представяне на Tesla във въпросната класация не е новост. През 2021 г. производителят на електромобили излезе в челото на класацията за най-скъпи автомобилни компании, като през ноември регистрира пазарна капитализация от 1.2 трилиона долара.
Въпреки това, стойността на марката беше далече от пазарната ѝ стойност. В официалната класация на Brand Finance за 2022 г., Tesla заемаше 28-о място с оценка от 46 млрд. долара. По това време по същия показател Mercedes-Benz се оценява на 61 млрд. долара, а Toyota - на 64 млрд. долара.
Източник: Twitter / teslacn
През последните години Tesla регистрираше бърз и постоянен растеж, като в класацията за 2021 г. се изкачи с цели 100 места до 42-ата позиция, а в тази за 2022 г. - с нови 14 до 28-ото място.
Въпреки това през 2022 г. Илън Мъск направи грешката да обяви, че има намерение да купи социалната мрежа Twitter. От този момент графиката тръгна надолу и така до края на годината, когато от пазарната капитализация на Tesla вече се бяха стопили близо 1 трилион долара.
В момента пазарната стойност на компанията е 412 млрд. долара, което е много далеч от вечния връх, достигнат през ноември 2021 г. След цялата драматичност, свързана с тези процеси, човек би очаквал, че стойността на марката би пострадала също, но това засега не се случва. Вместо това, марката се изкачи с 19 позиции до деветото място в класацията за 2023 г.
Източник: iStock
Оказва се, че Tesla е сред големите печеливши, отбелязващи най-голям скок в стойността на марката, заедно с китайската компания BYD. Ръстът по този показател е с 44% спрямо миналата година и вече достига 66.2 млрд. долара, с което Tesla изпреварва Mercedes-Benz (59 млрд. долара) и Toyota (52.5 млрд. долара). С това си постижение Tesla се превръща в най-бързо поскъпващата марка за последните три години, регистрирайки ръст в стойността си от 433% за периода.
Класацията е дело на независимата консултантска фирма Brand Finance, която прави финансови проучвания от 1996 г. В оценяването на всяка марка специалистите преценяват влиянието, което марката има, както и нейната сила. Вторият критерий е сложна калкулация, взимаща предвид представянето на марката на пазара, активността ѝ, както и различни други критерии, добити от пазарни проучвания.