Вече няма никакво съмнение, че електромобилите са бъдещето, особено на фона на всички забрани за производство на коли с двигатели с вътрешно горене, които се планират. Има обаче и един друг тип возила, за които чуваме все по-често.

Малага, Испания и първият автономен автобус в Европа

Първият автономен автобус в Европа

Автобусът вече обикаля улиците и взима “решения” сам

Автономните превозни средства ни изглеждат като излезли от някои научнофантастичен филм, но всъщност вече намират реалното си приложение. А плановете за тях са наистина обещаващи. Сега към този отрасъл добавяме и нов играч - Citroen, които наскоро представиха Skate.

Френският автомобилен производител вече също може да се похвали с автономен превоз за обществено ползване. При него интересното е, че имаме три взаимозаменяеми "шушулки", които могат да се сменят само за 10 секунди. Така при отварянето на вратите можем се озовем в хотелско лоби или пък в зала за тренировки. 

Citroеn Skate е проектиран да се движи на специална платформа и притежава всепосочни колела Eagle 360 ​​и сферични гуми Goodyear, които му позволяват да се движи във всяка посока. Оборудван е и с хидравлично окачване за максимален комфорт на пътниците.

Автономното придвижване е поверено на система, разработена от компанията - Autonomous Mobility Vision. Тя работи чрез радари и LiDAR сензори, които отчитат други автомобили, пешеходци или велосипедисти на пътя. 

Системата за придвижване из града включва и станции за автоматично зареждане, благодарение на които Citroеn Skate може да работи почти непрекъснато. Е, недостатъкът за мнозина в сравнение с други подобни идеи със сигурност е скоростта на придвижване, която е едва до 25 км/ч, предава Daily Mail.

Засега има три одобрени дизайна и функционалности на кабинките за автономен транспорт. Единият вариант е оборудван с уред за упражнения Pullman Power Fitness Pod, който ни дава възможност да се пораздвижим, докато стигнем до желаната дестинация.

Разполагаме и с дигитален треньор, който да ни наставлява, а зад тъмните стъкла никой няма да ни види какви ги вършим. Още по-хубавото е, че с енергията, която произвеждаме, подпомагаме задвижването на кабинката.

Ако не искаме да се потим, а да си починем след дългия работен ден, то най-вероятно ще изберем Sofitel En Voyage Pod. Голям колкото за трима пътници, в него можем да се потопим в лукс като на хотелско лоби.

Кадифена тапицерия, дървени елементи, мокър бар, озвучителна система, LED осветление, дисплей за новини и видеоразговори - със сигурност няма да ни е проблем, че се движим по-бавно, дори напротив. Помислено е и за странично отделение, в които да съхраняваме багажа си, за да не ни пречи.

Третият вид кабинка е City Provider и е предназначена за по-широка употреба като обществен транспорт. Тук дизайнът е по-изчистен, осигурен е достъп с инвалидна количка, побира до петима пътници, като има и открита част. На покрива има живи растения, а вътре пътниците могат да заредят мобилните си устройства, както и да следят на интерактивни дисплеи къде се намират и къде отиват.

Yara Birkeland - първият напълно автономен товарен кораб без екипаж и задвижван на ток

Първият товарен кораб без екипаж идва съвсем скоро

Стъпка в правилната посока

Идеята за автономно придвижване на ток в града определено ни допада и смятаме, че имат своето място в близкото бъдеще. Но има още да се работи по въпроса, за да се подобри рентабилността на този тип транспорт. Пък надяваме се някой ден да го видим и по нашите улици.