Каква е цената на един българин?  Няма нужда да правите калкулации - отговорът, обективно или субективно,  е наложен от самите нас, от медиите, от предразсъдъците, от реалностите - ниска.  Затова имаме нужда от нова история и пренаписване на старата.  Светът винаги го е правил  по време на криза, прави го и в момента - генерира митове. Един от премиерните филми - Книгата на Илай - е точно  това - нова трактовка на темата за вярата, която трябва да даде вяра във времена, в които е най-нужна.  Дори Холивуд - най-комерсиалната / но и най-чувстивтелната/ институция следва необходимостите на съзнанието.

А  нашата, българската необходимост, е спешно да се пренапише най-новата ни история. По холивудски - с хепи енд, в който добрите получават това, което им се полага. Защото от времето на Ботев и Левски, България не е генерирала митове, които да повдигат духа и самочувствието. Точно обратното -  цялата ни нова история налага образа на българина  като вечно губещ, маловажен, в най-добрия случай - тарикат.

Обективната истина е, че у нас от столетия се е произвеждало и се произвежда качествено. И в момента големите модни марки на европейските пазари захранват магазините си със стока, направена и в България.  За Италия се произвежда в Плевен, за Германия - в Русе и Пловдив, за Франция - във Варна и София. Професионалният труд, положен от всеки един българин, е с не по-малка стойност от този на всеки работник по света. Иначе нашите продукти просто нямаше да се продават.  Бизнесът навсякъде работи по едни и същи правила, пазарът също. Разликата не е само в геополитическия контекст. Наистина, стандартът, публиката и мащабите на пазара са важни, но това не е всичко. Липсва ни самоуважение, което се гради с векове. Разликата е в посланията на исторята на всяка нация. В образа на тази нация и в нейното самочувствие.   Така митът, поддържан упорито от Италия, че дизайн се прави само там, легитимира всеки опит в тази сфера.  Зад всеки италиански дизайнер стои Италия.  Ти можеш да правиш дизайн, но ако не си на картата на световния дизайн, си никой.  Така често се случва гениални идеи и добри продукти да се пласират под чужди имена и с чужди марки.  Кафето не е  италианско , а бразилско , дизайнът е английски или френски, а виното- българско.

Но за да се изгради това национално самочувствие е необходимо да се стартира от личността. От теб. Започни да работиш за личния си успех. Престани да гледаш новините, в които водещи са темите кой колко е откраднал и кой кого убил. Интересувай се от прогреса. Създай свой продукт, не продавай чуждите. Запитай се - като какъв искам да ме възприемат?   Започни да влизаш в магазините.  У нас имаме едно  голямо предимство - добро качество на ниски цени. Да вземем например модната марка Денил.

Фешън индустрията наистина прави чудеса. Добрите идеи може да те вдъхновят и да поискаш да изглеждаш по-добре.  А това да изглеждаш по-добре има сериозни последствия - променяш отношението към самия себе си и другите бързо  го забелязват.   А ако като нация изглеждаме добре, това ще благоприятства  най-важното - началото на новия ни имидж.