Уви, рали емоцията е недостъпна за обикновения човек, и това е съвсем в реда на нещата, тъй като ние, простосмъртните, нямаме уменията на пилотите от големия спорт. Което съвсем не означава, че трябва да се лишаваме от духа на ралито с откривателството и състезателния елемент. И тук идва мястото на "туристическото рали".

Що е то туристическо рали

Става въпрос за състезание с автомобили, всеки от тях със свой собствен екипаж, който трябва да обиколи определен брой локации на картата. Всяка носи различен брой точки според местоположението и трудността за достигането й. В края на деня екипажите имат определен времеви отрязък за финиширане, броят се събраните точки и този с най-голям резултат печели.

Снимка 454532

Източник: Dacia

Уловката се крие в това, че за разлика от стандартните рали надпревари, тук колите се движат по обществената пътна мрежа, която не е затворена само за тях. А правилата, включително ограниченията на скоростта, ТРЯБВА да се спазват.

Признаваме, на пръв поглед звучи малко скучно, но това е до момента, в който не се качим в автомобила и не преминем в режим "състезание". Тогава всичко си идва на мястото. Знаем го от опит, защото се включихме в журналистическото издание на Dacia Touristic Rally и ни хареса. Нищо че след жребий ни се падна антипода на всички рали автомобили - Dacia Lodgy.

Състезание за майстори

Както и по-горе уточнихме, в туристическите ралита мощността не е от значение - достатъчно е автомобилът да може да поддържа максимално разрешената скорост на магистрала, която у нас е 140 км/ч. Състезание като това се печели не с майсторско шофиране, а с майсторско ориентиране и майсторско планиране.

Снимка 454533

Източник: Dacia

На нас ни дадоха списък с туристически обекти, разпръснати основно в централната и северната част на България. Най-отдалечените от финала във Велико Търново носеха по 30 точки, следващите по 20, а най-лесните и близки една до друга - по 10.

Стартирахме, без много да го мислим, малко по усет, което не беше най-правилната стратегия, но след първоначалния хаос нашият екипаж влезе в ритъм и започнахме бързо да трупаме точки.

Точка след точка

В един идеален свят не трябва да се бърза при потеглянето към първия обект. Хубаво е да обмислим добре накъде да поемем, за да достигнем лесно максимален брой локации без много отклоняване от маршрута. И, да, обикалянето на всички в повечето случаи е невъзможно.

Снимка 454534

Източник: Dacia

Как всеки екипаж доказва, че е бил на съответното място, за да претендира за точки, ли? В случая, домакините от Dacia се бяха погрижили във всяка кола да има GPS устройство. Но дори това не е нужно - достатъчно просто да снимаме колата до съответния обект - Боянската църква, крепостта Урвич, комплексът Царевец или изобщо всеки обект, който сме си избрали. Паркираме на удобно място, правим една снимка и готово. Вече имаме доказателство.

Снимка 454537

Източник: Dacia

Хубавото на туристическото рали е, че не ни трябва абсолютно нищо специално. Може да се организираме с група от приятели и да си уредим среща в 18 ч. в крайната дестинация - например хотел, в който да пренощувате. Всеки включил се с изненада ще установи, че е посетили места, за които никога не му е оставало време.

Може да назначим детето за навигатор, за да има принос и то към евентуалната победа. Накрая сядаме на масата и започваме да броим точки, излъчваме победител и... той плаща сметката. Само без караници, туристическите ралита са за забавление.