Миг преди лятото да отлети, идва време да си спомним за стройните палми по крайбрежните алеи на Кан. Тогава времето е топло и там няма ни най-малък полъх от тъжните есенни нотки, които като студена ръка обръщат не едно сърце.

Всяка година през септември в Кан се стича цялото яхтсменско войнство. От една страна - производителите, от друга - собствениците и евентуалните купувачи. Първите, за да покажат какво ново са сътворили и водени от желанието си да срещнат многолюдна и интернационална клиентела от най-висша класа. Тогава обожествената Мека на бонвиваните, артистите, ценителите или просто обикновените богаташи се превръща в истинско международно гъмжило.

За 10 000 квадрата повече

Миналогодишното му, тридесето поред юбилейно издание се разпростря върху площ от 85 000 кв. м и привлече 66 000 посетители, почти колкото е населението на самия Кан. Този път Festival de la Plaisance, както наричат изложението, бе увеличил площта си с 10 000 кв. м. Форумът на лукса отвори врати на 10 септември. Разположен насред Лазурния бряг, градът посрещна 630 плаващи красавици, 250 от които бяха показани на широката публика за първи път. Открай време Фестивалът на удоволствието, както буквално се превежда името му, е сред трите основни изложения в света. А най-силният му коз са тестовете на яхти, защото не на всяко морско изложение се правят такива. Пристанището Ке Кроазиер бе отворено за първи път, за да приеме повече от петнадесет плавателни съда с размер над тридесет метра, сред които Wesport 130, Broward 120, Riva 115 и 92, Pershing 115. То бе разположено на около стотина метра от секцията за суперяхти и до него се стигаше само с лодки. За да бъде подобрена видимостта, на кея Сен Пиер бе инсталирана нова пътека от плаващи понтони. Тя се отваряше, за да даде възможност на тестовите лодки да отплават, а после се затваряше отново, за да даде път на посетителите.

Като всяка година отново в този форум се включиха луксозни часовникарски, бижутерийни и автомобилни фирми. Това са Blancpain и Vertu.

Премиерите
Именно Кан е мястото, където наесен производителите гордо излагат продукцията си и най-вече разбулват за широката публика тайните на новите си модели. Предпремиерата на последната рожба на марката Dominator - модел 780, бe насрочена за Кан. Bavaria се отсрами със спортна яхта с агресивна линия и невероятни мореходни качества в лицето на BMB 33 Sport HT. Кокпитът му приютява осмина и разполага с широка площадка за слънчеви бани. Пилотът с лекота открива най-удобната позиция благодарение на регулируемия щурвал. В просторния интериор преобладават дървото, светлината и въздухът. Всичко това е част от стандартното обзавеждане и на изключително конкурентна цена, която стартира от 159 410 евро. Във ветроходната серия на немската марка новото е Bavaria 43 Cruiser, номинирана за круизър на 2009-а. Тя притежава невероятни мореходни качества, здравина и комфорт, в дизайна на интериора се усещат средиземноморски полъх и много светлина, благодарение на шестте открити илюминатора.

Rodriguez пък представи модела си Léopard с изключителните 32 възела скорост при дължина 46 м. Riva продължава своята авантюра в сегмента на мегаяхтите с 92-футовата Duchessa. Яхтата е запазила чувствения стил на марката, а интериорът й е изпълнен в бяла кожа и тъмно дърво. Досега тя бе демонстрирана еднократно на традиционното парти за собственици на Riva, състояло се на 6 август в яхтклуб "Коста Смералда".

В Кан дефилира и най-голямата и най-бърза яхта от моделния ред на Magnum с индекс 80. Дизайнът на американското творение е дело на ателието Pininfarina, чийто собственик Андреа Пининфарина загина през август в трагична катастрофа. Обзаведена с два дизелови мотора MTU с макс. мощност 2400 к.с. и задвижване Arneson, тази яхта е способна да развие 60 мили в час (53 възела), скорост, нечувана за 80-футова лодка. Друг е въпросът, че италианската Baia Atlantica 78 с аналогично задвижване и по-скромни двигатели, съумява да вдигне повече от 54 възела, предлагайки далеч повече лукс от леко "недодяланата" американка. Френската корабостроителница Jeanneau участва с модела си Odyssey 50DS.
50% повече американски лодки отчете статистиката след финала на шоуто. Но дали ще успеят да се преборят с многоликото европейско производство, което традиционно предлага повече лукс и финес?

И този път яхтите не изневериха на традициите си нададоха тъжен прощален сигнал час преди изложението окончателно да затвори врати. Сирените им сякаш тържествено обявиха края на лятото, но сезонът на изложенията тепърва започва. Следват Монако, Генуа, Атина, а в началото на следващата година - и най-голямото на суша - в Дюселдорф.

Статията се публикува с любезното съдействие на списание Yachting&Lifestyle