Съвсем не винаги мнението на ръководството съвпада с мнението на подчинените. Понякога самите подчинени се заблуждават, а друг път шефовете вземат погрешни решения. При втория случай, да убедите началника, че се заблуждава, е доста трудно начинание. Конфликтите с висшестоящите могат да застанат на пътя на професионалното ви развитие.
Умението да се представя и отстоява различна гледна точка, граничи с изкуството.
Някои от основните принципи, които е добре да знаете са следните:
Спорете аргументирано
Това означава, че не трябва голословно да се критикуват нечии действия, особено пък на един шеф, без критиките да бъдат подкрепени със сериозни аргументи. Знайте, че да критикуват на практика могат всички, но да се обосновават аргументирано, като докажат защо определена гледна точка не е правилна, могат само някои.
За да бъде успешен диалогът с началника, винаги завършвайте разговора с положителни елементи. Така например, като започнете с изтъкването на ролята на шефа за развитието на организацията, минeте през проблема и отново завършeте с конструктивни твърдения, които да подчертаят вашето уважение към него.
Не критикувайте пред колегите
В никой случай не си позволявайте да обсъждате действията на шефа си в присъствието на ваши колеги. Ако не сте съгласна с нещо, намерете смелост и кураж лично да поговорите с ръководството за едни или други негови решения, които не възприемате.
В личния разговор съобщете с какво не сте съгласна, помолете (пак) да ви обяснят мотивите за съответното решение, от какво е продиктувано, обяснете с какво категорично не сте съгласна, като същевременно се опитате да разберете мнението на шефа.
Дайте предложение
Ако смятате, че началника не е взел най-доброто решение по даден въпрос, а вие сте уверена, че вашата идея е много по-ефективна, тогава например, изпратете писмо по електронната поща с вашето предложение.
В този случай, писмото не трябва да е агресивно, а решението, което давате, трябва да звучи като алтернативно предложение, което евентуално дава по-добро решение на един или друг проблем. Предложението ви, също така, не трябва да се ограничава с едно-две изречения, а по-скоро да представлява кратък план за действие.
В заключение нека да добавим, че да спорите с ръководството може да си позволите само в случай, че сте 100% уверена в правотата си и че имате какво да предложите. Повечето хора не стигат по-далеч от критикарството.
Да промените нещо в действителност обаче, може само в случай, че има какво да предложите като вариант. Ако нямате такъв, тогава по-добре не рискувайте да влизате в конфликт, който ще рефлектира негативно единствено върху вас.