От Apple публикуваха отворено писмо до своите клиенти, в което се извиняват за "недоразумението" с умишленото забавяне на по-старите модели iPhone. Припомняме, че преди дни от компанията признаха, че забавят по софтуерен път представянето на остарелите версии, за да компенсират деградацията на батериите им. "Знаем, че някои от вас се чувстват предадени от Apple," се казва в официалното писмо на компанията. "Извиняваме се."
Най-просто казано, от Apple признават, че са залагали определени промени в новите версии на своята операционна система. Когато собственик на по-стар модел iPhone инсталира въпросния ъпдейт, промените в софтуера са забавяли представянето на устройството, за да се компенсира по-бързо разреждащата се от годините експлоатация батерия. Поне така твърдят от Apple, докато мнозина потребители изразяват опасенията си, че това се прави, за да се "стимулират" клиентите да подменят устройството си с най-новия модел.
В отвореното си писмо от Apple казват, че батериите са "консуматив" и в тази връзка стартират инициатива за смяна на батериите на всяко устройство от iPhone 6 нагоре. Инициативата ще стартира в края на януари и ще продължи до декември 2018, а клиентите ще трябва да платят само 29 долара. От компанията подчертават, че цената е с 50 долара по-ниска от обикновената стойност на услугата.
В писмото си Apple обещават също, че от началото на годината ще заложат нови функционалности в своята мобилна операционна система iOS, които ще имат за цел да информират потребителите за състоянието на батерията и кога тя вече няма да е способна да поддържа максималната производителна мощност на самото устройство.
Всичко това е в огромен дисонанс с предишната нагласа на Apple, които преди години казваха, че батериите на техните iPhone-и са толкова добри, че на повечето клиенти няма да им се налага никога да ги подменят.
Дългогодишните собственици на iPhone отдавна вярват, че Apple изкуствено намалява производителността на по-старите модели, за да накара хората да си купят нови устройства. Признанието от страна на Apple наля бензин в огъня и доведе до много гневни публикации в медиите и множество заведени дела срещу компанията. Ситуацията придоби още по-лош привкус, след като доказателствата за умишленото забавяне на телефоните бе изнесена от независим софтуерен инженер, а не след официално изявление от компанията.
Пиковата производителност на iPhone 6, 6S, SE и 7 намалява все повече с остаряването на устройствата, а батериите им стават неспособни да осигурят достатъчно мощност на процесора. От Apple всъщност обявиха това още преди година с лансирането на iOS 10.2.1, аргументирайки промяната като поправка на проблем с iPhone 6, при който смартфонът се изключва неочаквано заради липсата на достатъчно мощност за работата на процесора. Тогава обаче не стана ясно, че случаят е свързан с умишлено намаляване на производителността, а според последните независими тестове именно това забавяне е в основата на проблема, както и че то е доста по-сериозно, отколкото преди се е предполагало.
От Apple настояват, че никога не са забавяли по софтуерен път свои телефони, а само се опитват по агресивен начин да управляват производителността на старите модели, за да оптимизират живота на техните батерии.
Във всички случаи, калифорнийският гигант е изправен пред сериозното предизвикателство да си върне доверието на клиентите. В писмото си от компанията казват, че винаги са искали клиентите им да могат да използват своите телефони възможно най-дълго. Ако вярваме на казаното от Apple, това би означавало, че ще трябва да променим начина, по който приемаме устройствата в джоба си, както и как трябва да ги поддържаме в бъдеще, за да ги използваме години наред, без да се налага веднага да купуваме новия модел.