Едва ли има някой, който не е чувал за "Възвишение" - съвместният проект на писателя Милен Русков и режисьора Виктор Божинов ("Под прикритие"). Едноименният роман има множество награди, а от няколко години е сред най-продаваните книги на български автори у нас. Тази седмица кино адаптацията му тръгва по кината, като очакванията са това да се превърне в най-гледания български филм с премиера в над 60 киносалона в цялата страна.
Рекламната кампания, която съпровожда предстоящата премиера в петък е подходяща за холивудски филм. И това съвсем не е случайно - проектът на творческия тандем Русков - Божинов не влиза в условието "българско кино".
Филмът съвсем уверено прескача този етикет и разказва на зрителите за най-героичното време от българската история, но без грам патетика и идеализирани образи.
Разказва чрез човешките истории на къде революционери, къде разбойници, къде обикновени синеоки момчета, втъкнали в пазвите си револвери - с техните върхове и падения, мечти и разочарования.
А човек, изтъкан само от добро, няма. И авторите не се опитват да ни убедят в обратното. Единствено образът на Левски във филма е показан, като през детската представа за Апостола - силует величав, недостижим и мистичен. Образ, за когото се чудиш истински ли е, или е видение. Тук (и не само) кинематографията на оператора Антон Бакарски е на световно ниво.
Всички останали герои са пълнокръвни човеци, изтъкани от недостатъци и несъвършенства. Такива, които ти стават близки, въпреки архаичния си език. Тук е редно да успокоим, че адаптацията на романа до голяма степен е свела езика до напълно разбираемо ниво, което е изпълнено с цветисти изрази. Псувните обаче са като щипката пипер в гозбата и стоят съвсем на място, за разлика от пришити подобни реплики в други филми, които събуждат само недоумение.
На медийната премиера на лентата режисьорът Виктор Божинов каза, че се надява той и екипът му да са успели да накарат зрителя да се смее и да плаче. Е, успели са! И то повече от добре. "Всеки иска да живее" е реплика, която остава да кънти в съзнанието дълго със своята сила и невъзможност.
Чисто исторически, филмът проследява събитията около Арабаконашкия обир, извършен от Димитър Общи (Филип Аврамов) и бандата му. Според фактите именно това е бил преломният момент, който е довел до разбиването на комитетите и залавянето на Левски.
Гичо (Александър Алексиев) и Асенчо (Стоян Дойчев) са двата главни персонажа, които са натоварени с тежката задача да издирят Левски, за да му предадат писмо. По време на пътуването си двамата размишляват за свободата, революцията и грамотността на народа. Налага им се да бягат, да се бият и да оцеляват. Стига се и до убийство, което не остава без последствия.
Ако търсим недостатък във филма, то това би била дължината му. Ако авторите го бяха свели до стандартните 120 минути, нямаше да сбъркат. Но природните гледки и кадрите на оператора Антон Бакарски пълнят сетивата с красота и величие.
Определено може да се каже, че природата е главен персонаж във "Възвишение". Веднага може да се направи паралел с друг исторически филм от тази година - "Воевода", в който природата тотално липсва заради изцяло крупното заснемане, а това определено е огромна загуба.
Защото какво друго най-добре може да събере в себе си цената на всички човешки усилия за свобода. Цената на живота. Има ли нещо по-възвишено от слънцето играещо по планинските върхове, орелът в небето, смяната на сезоните...
Филмът обхваща и четирите годишни времена. Екипът е прекосил всевъзможни урви и пътеки, за да намери най-съвършените природни гледки. А финалният кадър на лентата е достоен за Оскар!
Всъщност, може ли най-накрая да е дошъл филмът, който ще донесе на България най-високото отличие в света на киното?