Цялата гейминг индустрия съвсем не е започнала с компютрите. Началото й е поставено през 1972 г., когато в масово производство влиза "Pong" - първата игра-аркада. Тя така нахлува в живота на хората, че се превръща в уникално забавление по барове и заведения. По-късно е преиздадена като отделна игра за конзола, което я прави още по-популярна и затова влиза в графата „Първо поколение видео игри".
Периодът на т. нар. „второ поколение видео игри" е от 1976 до 1984 г. Разликата с първото е в това, че „новите" конзоли притежават микрочип, който позволява на една от тях да се играят множество разнообразни игри - нещо, което до този момент било невъзможно.
„Третото поколение" обхваща от 1983 до 1992 г., когато се създават първите модерни конзоли, които познаваме днес. Този период често е наричан от феновете "Late 8-bit" или "The silver age". През него започва и неспирната битка между две от най-големите компании в гейминга - японските Nintendo и Sega. Победител по това време става Nintendo с около 60 милиона продадени копия от техния "Nintendo Entertainment System". Резултатът за Sega е - над 13 млн. продадени копия на „Sega Master System".
През 1989 г. Nintendo изкарват първата преносима конзола - Gameboy с достатъчна мощ да конкурира големите и неподвижни конзоли. Появата на може би най-успешната игра на всички времена за нея - Tetris, пък я прави най-продаваната конзола, което изтрелва създателя и на върха.
Скоро на бойното поле между двете компании започват да се прокрадват и първите игри за персонални компютри, което доказва, че те са станали достатъчно мощни машини и възпроизвеждат повече от 16-битов цвят - нещо напълно достатъчно, за да се започне цяла нова индустрия. През 1992 г. от производство излиза "Wolfenstein 3D" разработена от „новаците" id Software. Тази революционна игра запознава геймърите с истински текстури. Неща като оръжието в ръка тип first person, възможността да го сменяте с други, както и факта, че амунициите са под определен брой - пък я превръщат в първата, предначертала пътя на бъдещите FPS.
PC игрите започват да се развиват с невероятна скорост като заливат потребителите с незабравими заглавия като Doom, Duke Nukem, Dune 2000, Need for speed. Те поставят основите на много от съвременни гейм жанрове, а по някои от тях даже се правят и холивудски екранизации.
Една от причините за промяната на днешния виртуален (и не само) свят се корени в появата на така наречените MMORPG или по-точно Massive Multiplayer Online Role Playing Game - т.е. лично влизате в кожата на някои герой, в неговия свят, а той най-често е могъщ магьосник или силен войн и т.н. и играете онлайн в измислен свят. Появата на PvP или player versus player (играч срещу играч), или казано още по-точно - появата на опцията да убивате други герои, зад които седят други реални хора, превръщат жанра в още по-популярен.
Първите от този тип игри са създадени още през 90-те, но на тях играели много малко хора (в сравнение с днес) - главно от "Далечния Изток", Япония, Китай. Основната причина е, че по това време Интернет бил не само скъп, а малко популярен и слабо развит.
1997 г. виртуалното пространство е залято от първата истинска MMORPG игра - Ultima-Online - базирана на измислената вселена на Ultima (на американската компания Origin Systems, днес брандът е собственост на Electronic Arts, но разработчикът й Lord British е от Кембридж, Великобритания).
Тя била толкова по-голяма и комплексна от своите предшественици, че всички разработчици започнали да крадът идеи от нея и така е и до днес. Година след излизането й тя печели повече от 100 хиляди постоянни онлайн играчи, с което чупи рекордите за брой хора играещи ендовременно в мрежа. Днес тя е част от книгата на рекордите на Гинес като най-продължителното MMORPG в историята.
Две години по-късно на пазара излиза EverQuest (на едно от дизайнерските гейминг студиа на Sony) - причина за разпространението на MMORPG жанра и на запад (тоест до нас и САЩ). Заедно с Ultima тя поставя основите на бъдещите онлайн RPG игри.
Очаквайте скоро и II част на поредица
running_wild
на 30.05.2008 в 02:25:44 #8Скорч, просто след 1989 и компютърните игри стават конкурентноспособни на конзолите на Нинтендо и Сега Персоналните компютри стават масово явление именно в началото на 90те, с което отварят пазара за развитието на компютърните игри.
Scorch
на 28.05.2008 в 16:15:44 #7Не прочетох нищо за Волфенщен. Просто от така написаното излиза, че първите игри за компютри са след 1989 год, което всъщност е грешката, защото първите компютърни игри са от по-рано, аз лично играя от 1984-а и не твърдя, че съм първия геймър
dissassociative
на 28.05.2008 в 16:09:47 #6да! именно игри, не точна игра и после е даден пример с една от най-големите за времето си Wolfenstein 3D, тоест даден е пример с най-голямата по приходи и най-масово играната. Къде прочете изречението или словосъчетанието "Wolfenstein 3D е първата комп игра евър" ? не казвам, че не си прав..просто никой не твърди такова нещо и да боза е - КРАТКА знаеш ли какво значи, да не говорим, че хората са си написали, че това не е всичко
Scorch
на 28.05.2008 в 15:59:49 #5Глупак си ти. Я прочети това, което съм пейстнал и ми кажи какво разбра. -------------------------------------------------------------------------------------------------------- През 1989 г. Nintendo изкарват първата преносима конзола - Gameboy с достатъчна мощ да конкурира големите и неподвижни конзоли. Появата на може би най-успешната игра на всички времена за нея - Tetris, пък я прави най-продаваната конзола, което изтрелва създателя и на върха. Скоро на бойното поле между двете компании започват да се прокрадват и първите игри за персонални компютри... ---------------------------------------------------------------------------------------------------
Nero2
на 28.05.2008 в 11:42:02 #4Статията ми е малко блудкава, но се надявам с другата част да стане по-добре. За долните коментари, момчета - не че е нямало игри, но статията мисля, че акцентира върху това какви са успешните от финансова гледна точка игри. То ако става на въпрос, и Волфенщайна не е първата 3да игра, или първата ФПС, просто най-известната. Успех на автора, дано по-нататък стане по-интересно, а и тази ултима ми изглежда ужасна
dissassociative
на 28.05.2008 в 11:25:54 #3глупаци, пича не е казал, че Wolfenstein 3D е първата, а просто я е споменал като най-голямата и най-играната. Никой не отрича, че е имало и игри преди нея. Като четете между редовете поне не се обаждайте
Scorch
на 28.05.2008 в 09:53:34 #2Абсолютна боза. Тоя пич май не не е наясно, че компютърни игри имаше много преди волфенщейн - при това класики ,като Lode Runner.Имаше си супер игрички още по времето на - 8битовите Правец 82.
ruskov
на 28.05.2008 в 02:38:09 #1цялата статия е