Цялата гейминг индустрия съвсем не е започнала с компютрите. Началото й е поставено през 1972 г., когато в масово производство влиза "Pong" - първата игра-аркада. Тя така нахлува в живота на хората, че се превръща в уникално забавление по барове и заведения. По-късно е преиздадена като отделна игра за конзола, което я прави още по-популярна и затова влиза в графата „Първо поколение видео игри".

Периодът на т. нар. „второ поколение видео игри" е от 1976 до 1984 г. Разликата с първото е в това, че „новите" конзоли притежават микрочип, който позволява на една от тях да се играят множество разнообразни игри - нещо, което до този момент било невъзможно.

„Третото поколение" обхваща от 1983 до 1992 г., когато се създават първите модерни конзоли, които познаваме днес. Този период често е наричан от феновете "Late 8-bit" или "The silver age". През него започва и неспирната битка между две от най-големите компании в гейминга - японските Nintendo и Sega. Победител по това време става Nintendo с около 60 милиона продадени копия от техния "Nintendo Entertainment System". Резултатът за Sega е - над 13 млн. продадени копия на „Sega Master System".

През 1989 г. Nintendo изкарват първата преносима конзола - Gameboy с достатъчна мощ да конкурира големите и неподвижни конзоли. Появата на може би най-успешната игра на всички времена за нея - Tetris, пък я прави най-продаваната конзола, което изтрелва създателя и на върха.

Скоро на бойното поле между двете компании започват да се прокрадват и първите игри за персонални компютри, което доказва, че те са станали достатъчно мощни машини и възпроизвеждат повече от 16-битов цвят - нещо напълно достатъчно, за да се започне цяла нова индустрия. През 1992 г. от производство излиза "Wolfenstein 3D" разработена от „новаците" id Software. Тази революционна игра запознава геймърите с истински текстури. Неща като оръжието в ръка тип first person, възможността да го сменяте с други, както и факта, че амунициите са под определен брой - пък я превръщат в първата, предначертала пътя на бъдещите FPS.

PC игрите започват да се развиват с невероятна скорост като заливат потребителите с незабравими заглавия като Doom, Duke Nukem, Dune 2000, Need for speed. Те поставят основите на много от съвременни гейм жанрове, а по някои от тях даже се правят и холивудски екранизации.

Една от причините за промяната на днешния виртуален (и не само) свят се корени в появата на така наречените MMORPG или по-точно Massive Multiplayer Online Role Playing Game - т.е. лично влизате в кожата на някои герой, в неговия свят, а той най-често е могъщ магьосник или силен войн и т.н. и играете онлайн в измислен свят. Появата на PvP или player versus player (играч срещу играч), или казано още по-точно - появата на опцията да убивате други герои, зад които седят други реални хора, превръщат жанра в още по-популярен.

Първите от този тип игри са създадени още през 90-те, но на тях играели много малко хора (в сравнение с днес) - главно от "Далечния Изток", Япония, Китай. Основната причина е, че по това време Интернет бил не само скъп, а малко популярен и слабо развит.

1997 г. виртуалното пространство е залято от първата истинска MMORPG игра - Ultima-Online - базирана на измислената вселена на Ultima (на американската компания Origin Systems, днес брандът е собственост на Electronic Arts, но разработчикът й Lord British е от Кембридж, Великобритания).

Тя била толкова по-голяма и комплексна от своите предшественици, че всички разработчици започнали да крадът идеи от нея и така е и до днес. Година след излизането й тя печели повече от 100 хиляди постоянни онлайн играчи, с което чупи рекордите за брой хора играещи ендовременно в мрежа. Днес тя е част от книгата на рекордите на Гинес като най-продължителното MMORPG в историята.

Две години по-късно на пазара излиза EverQuest (на едно от дизайнерските гейминг студиа на Sony) - причина за разпространението на MMORPG жанра и на запад (тоест до нас и САЩ). Заедно с Ultima тя поставя основите на бъдещите онлайн RPG игри.

 

Очаквайте скоро и II част на поредица