10. Activision

Американската Activision е известна, като една от първите компании в света започнали да разработват и издават видео игри. Открита е на 1 октомври 1979 г. като първите й продукти били предназначени за популярната тогава конзола Atari 2600.

Activision са определени за най-големият издател на игри в Америка за 2007, а годишните им доходи надхвърлят 2.9 милиарда долара. Сред хитовете й, променили света, са сериите игри: Call of Duty, Guitar Hero, Soldier of Fortune, Spider-Man, Tony Hawk и др.

Големият пробив за Activision е през 1982 г. в ерата на 8 и 16-битовите машини, когато те издават играта Pitfall. Тя се превръща не само в хит за конзолата на Atari, но през 80-те покорява цяло едно поколение! Сред другите „ранни" игри на фирмата са: KABOOM!, Chopper Command и Ice Hockey.

Преди близо месец компанията сключи договор и се сля с гиганта Blizzard. Сделката се оценява на над 18.8 милиарда долара. Изпълнителен директор остана предишния шеф на Activision - Боби Котик. Още за сливането: ТУК

Препоръчваме ви: Pitfall (Atari 2600)

Официален сайт - http://www.activision.com/index.html

 

09. Sega

Sega са японска компания, нали? Разбира се, че са, но за ваша (и моя) изненада през далечната 1940 г., когато е основанa, компанията фактически била от другата страна на Тихия океан. Първоначалното й име било „Standart Games" и се намирала на Хаваите. За да успеят обаче да се сближат по-добре с клиентите си, през 1952 г. те се прекръстили на „Service Games" - откъдето по-късно дошло и SEGA.

Около 40 години по-късно, когато пазарът за видео игри претърпява сериозен срив, компанията е закупена от японска корпорация. След не малко премеждия, едва през 2000 г., тя официално приема названието Sega Enterprises Ltd.

Корпорацията не само разработва игри, но и държи множество фабрики за конзоли и други платформи. През 2001 г. тя обаче се отказва окончателно от бизнеса с конзоли и насочва силите си към разработката на софтуер за въпросните платформи.

Преди по-малко от 4 години приходите на SEGA надхвърлят 800 милиона долара, а служителите в компанията са над 10 000.

Препоръчваме ви: Shenmue (DC), Sega Genesis Collection (PS2), Virtua Fighter 5 (Multi), Streets of Rage 2 (XBOX Live)

Официален сайт: http://www.sega.com/language/

 

08. Square Enix

Всяка една от големите компании разработващи игри има свой основен жанр. Например този на ЕА са спортовете, на Id Software - шутърите от първо лице като DOOM и Wolfenstein, на Lucasarts - приключенските игри и т. н., а когато чуем Square Enix - първо ги свързваме с RPG жанра.

Както мнозина знаят, сътрудничеството между отделните фирми Square (основана през 1983 г.) и Enix (основана през 1975 г.) започнало при напълно различни обстоятелства. Те били съперници на японския RPG пазар.

Еnix правят своя голям пробив със сериите Dragon Quest , което им дава преднина пред други разработчици. Интересен факт всъщност е, че не Enix разработили тези игри, а компания на име Chunsoft. Enix просто са техен издател и държат всички права.

Square също били просто издател. В най-ранните си години те били на крачка от банкрут, което накарало Hironobu Sakaguchi да нарече последния си проект Final Fantasy. Име избрано да отбележи смъртта на компанията. За щастие то се оказало повече от успешно и това спасило Square. В последствие Final Fantasy сериите се превръщат в една от любимите игри-поредици на геймърите по цял свят.

Независимо от това Square имат и други хитови заглавия като рейсъра Rad Racer за Nintendo Entertainment System, Parasite Eve за Playstation и т. н., които са далеч от RPG жанра.

На първи април 2003 г. Square и Enix правят едно от най-големите сливания в историята на гейм индустрията. Двата съперника си стискат ръце, за да продължат заедно да превземат RPG пазара.

Препоръчваме ви: Final Fantasy III (SNES), Final Fantasy VII (PS), Secret of Mana (SNES), Dragon Quest IV (NES)

Официален сайт: http://square-enix.com/

 

07. Blizzard

Blizzard са една от компаниите покорили света и оставили мнозина в безсъние, увлечени в приказните истории на игрите им. Всичко започва не толкова отдавна - едва през февруари 1991 г., когато компанията все още носела името „Silicon & Synapse", а създателите и само преди година били получили дипломите си за висше образование.

В първите години от създаването си компанията няма собствени проекти, а се фокусира върху подпомагането на такива за други фирми. В края на 1994 г. тя е закупена от Davidson & Associates за малко над 10 милиона долара.

Малко след това Blizzard пуска на пазара и първия си голям хит - Warcraft. Оттогава до сега фирмата е сменила няколко собственици, като през 1998 г. е закупена от Havas, които на свой ред стават част от френския медиен магнат Vivendi Universal.

Междувременно Blizzard купува разработчиците Condor Games, които са преименувани на Blizzard North и създават култoвата поредица Diablo.

На първи август 2005 Blizzard обявява, че ще затвори офисите на Blizzard North в Сан Матео и ще прехвърли голяма част от бившите служители, което хвърля в шок всички фенове на Diablo.

За щастие тази година бе обявена третата част от популярното RPG, а мнозина фенове тръпнат в очакване на появата и на втората част от сагата Starcraft.

Официален сайт: http://www.blizzard.com/us/

Препоръчваме ви: Diablo II: Lord of Destruction, World of Warcraft, StarCraft, Warcraft III: The Frozen Throne, Dota (последната е малка проява на своеволие от моя страна и не е официална игра на Blizzard)

 

06. Electronic Arts (или ЕА)

ЕА се счита за един от „хищниците" в тази индустрия. С невероятните печалби от 4 милиарда долара само тази година и монопол върху игри, ориентирани към професионалните спортове, компанията помита всичко по пътя си. Ето защо историята й е доста скучна и й липсва всякакъв елемент на фенщина. Просто за ЕА всичко е пари!

Началото й е поставено през 1982 г., когато тогавашният директор на маркетинг отдела на Apple решил да основе собствена компания. Тя трябвало да се казва Amazin' Software, но по-късно приема гордото име - Electronic Arts.

През 1983 ЕА изкарват класическата M.U.L.E. Заглавието се превръща в революция в света на игрите, но все още не е чиста разработка на компанията (тъй като тя е главно издател, а не разработчик). Това се променя през 1987 г. когато се появява скейтърското заглавие Skate or Die! За съжаление то не се превръща в нещо значимо, но предрича спортната ориентация на ЕА.

Фирмата дотолкова се разраства, че човек трудно би предположил кои заглавия са изцяло разработени от нея и в кои има чужда намеса. Много от игрите носещи логото й всъщност не са нейно дело.

Империята, позната ни днес, е построена още през 16-битовата ера, както и някои заглавия, които още играем: Madden, NHL Hockey, NBA Live, Knockout Kings, FIFA, PGA Tour (позната като Tiger Woods) и Triple Play Baseball (наречена MVP Baseball през 2003).

В момента за EA работят близо 8000 души.

Препоръчваме ви: Need For Speed: Carbon, FIFA, NHL'08

Официален сайт: http://www.ea.com/language

 

Край на ПЪРВА ЧАСТ.