Към библейското „по делата им ще ги познаете" днес може да се добави също и „по дрехите". Стилът наистина разказва много за личността, а колективният  стил на нацията разкрива много за културата, манталитета и  мирогледа на една цяла държава. Как изглеждат различните народи през призмата на модата и как изглежда модата, пречупена през модния репертоар на различните нации?

Да започнем с Италия като символ на дизайна. Може би ще се разочаровате, но това е мястото, където ще видите най-много copy - paste  и много малко въображение.  Романтичният образ на италианеца като ярък темперамент в обноските и в облеклото е наистина само гола романтика или може да е  истина само за 20 -годишните  български девойки.  Все пак мъжете заслужават червена точка за това, че обикновено пазаруват сами.

Испания - територията на Zara и El cort ingles . Всичко там е под знака на тази марки, което значи ширпотреба с далечен отзвук от дизайн.  Жените заслужават похвала за неизчерпаемото си желание да се поддържат в добра форма до дълбока старост.

Германия - държавата на големите размери и безформените облекла. Никакво отношение към дизайна, пълна отсъствие на екстравагантности, с други думи -  техниката им се отдава, но не е така с облеклото . Обикновено жените пазаруват гардероба на мъжете.

Англия - някогашната сила номер едно във фешън индустрията сега остава на своя пиедестал с ексклузивни марки, аристократичност, стил, индивидуалност . Британската мода олицетворява елита в бранша , въпреки че от нея се ползва по-малката  половина от британското общество .

Франция - неостаряващ колос , който пази авторитета си във фешън инудстирята. Ненадминати в майсторството, елегантността и перфекционизма. Силен дизайн и отлично качество. Култура на обличане, която показва лукса в добра светлина.

А сега на другия полюс - Русия - страната на полюсите. Това е мястото, където ще видите два основни типа - в анцузи с надпис  РУСИЯ или в Prada и Gucci.  Водещ е принципът да носиш наведнъж всичко, което имаш - бижута, часовници, грим, парфюми.

В другата империя - САЩ, е на власт Молът. Непоправими шопинг маниаци, люлката на консуматорството. Купува се всичко, излязло на пазара, по всяко време, на всяка цена. До такава степен, че в момента е актуално да си наемеш клетка в мола, където да складираш купищата напълно ненужни стоки, които си купил. Пълен хаос от стилове.

И още по-далеч - Япония, за която не знаем много  и едва ли ще научим повече,  просто защото сме решили, че не ни е  толкова важно  . Страната на униформите всъщност е особено креативна в дизайна.  Интересни, странни идеи и в архитектурата, и в интериора и в модата.

За нас.  Може би заради липсата на самочувствие, винаги се влияем отвън.  Толкова сме разнолики и противоречиви, че трудно може да се направи колективен портрет. България е в момент на съзряване и търсене. Добрата новина е, че у нас вече има разнообразие на предлагането и дори утвърдени български марки, които наистина градят лайфстайл - предпоставка за създаване на култура на потребление и развитие на собствен  стил.  В очите на света  ние изглеждаме с нови, току-що купени дрехи. Истината е, че никой не може да познае откъде.