В списъка на 10-те най-високоплатени певици за 2018 г. доминират американските супер звезди като Кейти Пери, Лейди Гага и Тейлър Суифт. Номер осем обаче заема една немска певица на име Хелена Фишер.
Въпреки че е сравнително малко позната извън родната си страна, откакто през 2013 г. пусна хита си "Atemlos durch die Nacht", Фишер постави рекорд в стрийминг класациите за най-изтегляната песен от немски изпълнител.
Миналата година тя продаде 900 хиляди билета за концертите си на стадиони, като с това се нарежда по продажби на билети до изпълнители като Rolling Stones, Фил Колинс и Дрейк.
Източник: GettyImages
И 34-годишната Фишер е само един от многото примери за нарастващия брой музиканти, които отнемат господството на английския поп. Испанската поп звезда на Warner Пабло Алборан оглави класациите за албуми през миналата година, следван от сънародничката си Розален от семейството на Sony. Във Франция Джони Холидей е на върха на класациите, повече от година след смъртта си. И всичко това благодарение на едно - стрийминг платформите.
Растежът на услуги като Spotify, Apple Music, Deezer и Pandora превърна света в един гигантски музикален пазар, помагайки на Адел, Бионсе и Селин Дион да спечелят фенове от Бойзи до Банкок.
Стриймингът не само вдъхна нов живот на музикалната индустрия, съдействайки за увеличаване на продажбите с повече от 20% от 2014 г. насам, след десетилетие на болезнен спад, но той спомогна и на непознати досега имена да навлязат в мейнстрийма.
Източник: iStock
Местни и малки изпълнители, които преди не са имали никакъв шанс да пробият, сега могат незабавно да достигнат до световна аудитория, и то само като качват песни в Apple Music, Spotify или YouTube.
Звукозаписните компании все още продължават да играят роля в развитието на таланта, но "стриймингът позволява да има равен старт на играта", както казва Дейвид Прайс - глобален директор на IFPI, световната асоциация на музикалната индустрия.
Преди три години Spotify наема редактори в Холандия, за да работят с местни таланти и да създават плейлисти, посветени на холандската музика. Това помага на холандския рапър Boef през 2017 г. да има 150 милиона стриймвания в страните от Бенелюкс, като с това дори бие рекордите, които преди това е имал британският изпълнител Ед Шийрън.
В Германия и Италия пък осем от 10-те най-популярни музиканти от миналата година на Deezer са местни таланти. Във Франция те дори са 10 от 10.
Успехът на Хелена Фишер, който се изразява в това, че тя е продала повече от 15 милиона записа и е с най-продавания албум за пет от последните шест години, насърчава музикалните компании да инвестират повече в местните таланти, пише Bloomberg.
Например Bausa, немски рапър на лейбъла на Warner, през миналата година продаде повече от един милион копия на сингъла си "Was du Liebe Nennst", постигайки рядък диамантен статус.
Но докато немските артисти имат донякъде ограничен успех извън вътрешния пазар, няколко чуждестранни изпълнители навлязоха шеметно в музикалната индустрия на англоговорящия свят.
Типичен пример за това е пуерториканският певец Луис Фонси и регетон рапърът Деди Янки, които постигнаха сериозен успех, превръщайки "Despacito" в глобален хит. Бразилската певица Анита пък разби световните класации на Spotify и дори получи свое собственото шоу по Netflix.
И това са само няколко от многото примери по света за това как стрийминг платформите помагат на местните таланти да станат звезди.