Открай време яхтеното шоу в Сплит се родее с големите европейски изложения в жанра. Още повече, че то е част от календара на Международната федерация в областта. За щастие кризата и бурното море в първите дни не успяха да помрачат блясъка на неговото единадесето поред издание и то се разпростря отново върху 140 000 кв. м по суша и вода, посрещайки 450 плавателни съда, само с 20 по-малко спрямо миналата година.

Официално лентата бе прерязана в петък, 27 март, от министъра на туризма на Република Хърватия Дамир Байс. Страната си остава сред най-атрактивните дестинации за яхтинг и привлича всяка година хиляди туристи от цял свят с екзотичната си красота, умерените цени и многобройните изключително добре устроени марини.

Местната преса побърза да окачестви тазгодишното издание на изложението като "Лиепо, влиятелно и скапо", каквото бе наистина въпреки известния спад в цените на голяма част от яхтите. За да привлекат повече посетители, организаторите прибягнаха до намаления в цените на входния билет, който тази година струваше 50 куни (около 9 евро) в редовните дни, 60 в почивните и 30 куни за учащи и деца.

Участниците в Сплит се бяха постарали да покажат доста нови яхти, дебютирали едва преди няколко месеца на изложенията в Европа, като това си бяха истински премиери за Балканите. Традиционно в Сплит над всички щандове се извисяваше този на британската марка Sunseeker, като той бе организиран изцяло под знака на Джеймс Бонд.

Централно място пред щанда заемаха двете най-силни оръжия на тайния агент - Superhawk 43 и Aston Martin DBS. Разковничето на тази убийствена комбинация е, че от 18 март в Хърватия има официално представителство на култовата автомобилна марка и фирмата вносител е Spectator Solis, отговорна за присъствието на Sunseeker в Южна и Източна Европа. Зад стилната фасада на щанда, изработен от конструкция от черно стъкло, посетителите можеха да видят цели четири европейски премиери, акостирали за първи път в нашия регион - 30 M, Predator 64, Predator 74 Sport и Predator 84.

Друга героиня от епизода "Казино Роял" - яхтата Predator 108, партнирала на Льо Шифър, също привлече завистливи погледи. Всъщност тя може да бъде наречена яхта втора употреба, защото екземплярът, изложен в Хърватия, е именно лодката от филма. Цената й е малко повече от 6 млн. евро, но въпреки размера си тя е невероятно бърза (около 44 възела макс. скорост при 108-футова дължина) благодарение на трите мотора по 2000 к.с. всеки, съчетани със задвижване Arnesson.

По време на изложението три дамски екипажа премериха сили в регатата Triple One Design Race 2009, организиран от клуб "Ултра хоби". Дамите показаха завидни умения на борда на ветроходи Beneteau First 7500. В предпоследния ден от шоуто красивите девойки от щандовете се включиха в конкурса "Мис Хостеса 2009". В петъчния ден, преди яхтите да нададат прощален зов и да се отправят коя към своя пристан, коя към следващото шоу, входните врати бяха отворени до десет часа вечерта, за да могат посетителите да се насладят на великолепната гледка, която представляват лодките нощем с всичките си включени светлини.

С големи щандове в Сплит бяха и други престижни марки като Sessa и Azimut, както и голяма част от брандовете на Ferretti, чийто трипалубен екологичен проект Itama Long Range 23 беше истинска сензация. В самия край се издигаха мачтите на няколко ветрохода Bavaria, чиято голяма премиера беше 47 Cruiser, гордо поклащащи сините си знамена.

В рамките на изложението, разбира се, освен лъскави партита и много лукс истинските яхтсмени можеха да се обзаведат с всякакъв вид допълнителна техника, комплектоващи, козметика за лодки и двигатели. Истински интерес предизвика новият силов агрегат на австрийската фирма Steyr Motors, спечелила не една награда през миналата година. "Премиерата ни през тази година е новият 6-цилиндров редови 3,2-литров мотор с макс. мощност 280 к.с. и макс. въртящ момент от 570 Нм. Предимствата му са, че е изключително лек - едва 320 кг, и много икономичен", сподели Иван Янушка от фирма Klydon, официален представител за тази марка мотори в страната. Освен това новият двигател отговаря на американската норма EPA Tier II, която е по-сериозна относно изискванията за екологичност от действащата европейска RCD 44/2003.

Като всяко шоу в Южна и Източна Европа то беше търговски ориентирано и целта му бе да се реализират продажби, защото хората тук, както и в България, са научени, че на изложение идваш, за да купуваш, споделиха голяма част от представителите на различни фирми. Затова не липсваха и доста примамливи предложения за сделки, от които мнозина се възползваха.

 

Интервю с Бартул Мишура, мениджър продажби на яхтите Sunseeker за Южна и Източна Европа. 


Croatia Boat Show

Дати: 28.03-5.04.2009 г.

Поредно издание: 11-о

Площ: 140 000 кв. м

Посетители: 50 000

Изложители: около 1400

Експонати: 450 лодки

 

Статията се публикува с любезното съдействие на списание Yachting&Lifestyle.