Уон Кар-Вай е един от най-великите азиатски режисьори, но за да го опознаете по-добре не е нужно, да се ровите в прашасали учебници или да търсихе вехти киноленти. Той е едва на 49 години, а най-новият му филми излиза по нашите екрани тази седмица. Уникалният му визуален стил и любовта към импровизациите с актьорите (рядко разчита на фиксиран сценарий) са му спечелили милиони почитатели и десетки награди. През 1997 г. печели наградата в Кан за режисура благодарение на "Щастливи заедно". Получава два пъти отличието за най-добър неевропейски филм с "В настроение за любов" (2000) и "2046" (2003) на Европейските филмови награди.

"Моите боровинкови нощи" е последният завършен от него филм и първият на английски език.

 

Какви бяха разликите при създаването на първия ти филм на английски език, заснет на американска земя?

Самият процес не е толкова различен, има малко повече правила, които трябваше да спазвам тук. От креативна гледна точка речникът и референциите, които мога да излопзвам са ограничени, защото това не е моят собствен език. В един момент почваш да си мислиш "Придържай се към най-важните неща"...

Казваш "важните неща" сякаш всеки знае как да прави филми като теб...

Ще ти дам пример. При целувката между Джъд Лоу и Нора Джоунс "важното" за мен е, че трябва да има целувка в този момент, тъй като вярвам, че е настъпил моментът да преодолеят дистанцията между тях. Отивам и обяснявам на Джъд, че обикновено в моята страна момчето ще докосне устните на момичето преди да я целуна, за да избърше крема. Защото така се целуваме ние - първо трябва да сме сигурни, че устата на момичето е чиста. Джъд ми каза, че американците не правят така. " Ние просто целуваме момичето" и повечето от мъжете на снимачната площадка се съгласиха. Жените казаха, че предпочитат моя начин, имаше дебат и най-накрая реших да се придържаме към първоначалната ми идея.

Обичаш да поверяваш роли на някогашни певци. Правил си го с Тони Люнг и Фей Уонг. Затова ли даде главната роля на Нора Джоунс?

Не, нещата са доста различни в случая. Цялата идея за филма ми хрумна през едно лято в Ню Йорк преди няколко години. Запознах се с Нора и някак решихме, че може да направим филм заедно. И за двамата щеше да е нещо ново - за нея да участва във филм, за мен да снимам в тази страна, на този език. След това измислих и сюжета, като за ролята на Елизабет взех много черти от характера на Нора. Тя е доста спонтанен и свободен дух.

Във филмите си често се фокусираш върху промените в женския характер. Откъде познаваш така добре вътрешния свят на жените?

Харесвам жените и им обръщам доста внимание. (смее се) Няма по-логично обяснение.

Какви бяха разликите в работата с Дариуш Хонджи*? Кристофър Дойл е твоят традиционен оператор.

Работил съм с Крис близо 15 години и всеки път опитвахме нещо ново, вместо да се придържаме към стандартните стари трикове. Дариуш постоянно питаше " Как би заснел тази сцена Крис?". А аз му казвам: "Дариуш, забрави за Крис, опитай се да направиш нещо сам, няма да ти подсказвам как." (смее се)

Написа сценария заедно с криминалния писател Лорънс Блок. Как вървеше сътрудничеството ви?

И двамата сме много потайни личности, трябва да знаете. Не си говорехме много, не се срещахме често. Обяснявам му някоя моя идея, той ме изслушва и просто казва "Добре". Няколко седмици по-късно се появява той със своята версия на сценария. Срещаме се в ресторант, той ми дава сценария в плик, аз го отнасям вкъщи и го прочитам. След седмица му го връщам в ресторанта с поправките си. Все едно сме в шпионски роман, той е наемният убиец, а аз съм агентът му. Нямаше писателски сесии, служехме си с пликове. (смее се)

Остава ли ти време да гледаш филми?

Последният път, когато летях да Ню Йорк гледах към пет филма. Изгледах "Няма място за старите кучета", много приятен филм. "Скафандърът и пеперудата" също беше много приятен филм. Нямам предпочитан жанр. Обичам да гледам филми и стига те да са искрени, всичко е наред.

Кой от героите ти прилича най-много на теб?

Всичките (смее се)

Последен въпрос, какво прави боровинковия пай толкова кинематографичен? Защо не лимонов пай или парфе?

Всъщност, боровинковият пай се оказа не особено подходящ за киното, защото е твърде тъмен. Наложи се да сложим много пудра и разтопен сладолед. Доста трудно е да представиш аромат на екрана...

__________

Целувката

 

________________

* Оператор на "Седем", "Плажът", "Деветата порта", "Деликатесен", "Евита" и "Откраднатата красота".