Мечтаете да видите Париж, Москва, Лондон и Ню Йорк? Добре, но какво ще правите след като се озовете там? Вероятно ще поискате да поразгледате местните забележителности, а не всеки е готов да извърви стотина километра дневно. Кои са градовете с най-добър обществен транспорт?
Чистота, надеждност, обхват, точност и не на последно място външен вид, са критериите, които askmen използват при изграждане на своята класация за най-добър градски транспорт в Света.
10. Копенхаген. Искате да видите Малката русалка или да посетите някой от музеите за модерно изкуство? Ако има нещо гнило в Дания, това не е транспортът й. Метрото е завършено през 2002 г. и се управлява от компютърна система, елиминираща риска от човешка грешка. Датчаните са създали и т.нар. велосипедна система - всеки желаещ може да отключи някои от предоставените за публично ползване паркирани велосипеди с монета, да се разходи и да го паркира в някоя от другите велозони, където ще получи обратно и монетата си.
9. Берлин. Изразът немска ефективност може и да е клише, но метрото в столицата на Германия, напълно покрива определението. Влаковете се движат на всеки две минути през пиковите часове и изминават над 130 милиона километра годишно.
Разделянето на града с Берлинската стена през 1961, разкъсва мрежата на метрото на две, като докато източноберлинските влакчета спират да влизат в западната част на града, то на влаковете от Западен Берлин е разрешено да преминават от другата страна, но не и да спират. Бившите спирки се превръщат в Geisterbahnhofe (призрачни станции), охранявани от въоръжени полицаи. Обединението на Германия, щастливо води до съединяване и на берлинското метро и отваряне на станции, запечатани и непосещавани от никого в продължение на 30 години.
8. Хонгконг. Над 90% от пътуванията в Хонгконг се извършват с обществен транспорт и по-голямата част от тях са с метрото - 7 милиона души всеки ден ползват услугите му. Безопасността е гарантирана със специални врати, които отделят пътниците от релсите, дори когато мотрисите не са на спирката. Осигурено е и 3G видеопокритие за телефоните и компютрите
7. Нюйоркското метро може да съперници по популярност на Статуята на свободата - с над 100 години история и общо 375 км дължина, то е единственото в света, което функционира 24 часа в денонощието, всеки ден в годината. Сред основните му минуси са наводненията, които се случват периодично при бурите в района.
6. Парижкото метро също има над 100-годишна история - първата линия отваря врати през 1900 г., като архитектурата му е силно повлияна от стила ар нуво. Метрото във френската столица може да се похвали с най-гъсто разположените спирки в света и с най-голямата подземна станция - Chatelet les Halles. Средно по 750 000 пътници минават всеки ден през нея.
5. Сеулското метро е едно от най-натоварените в света - 8 милиона пътници всеки ден. Сред екстрите, които им се предоставят всеки ден са безжичен интернет покритие под земята и любезни роботи, които осигуряват информация на няколко езика на всеки нуждаещ се.
4. Лондон. Метрото в английската столица е най-старото в света (1863 г.), най-дългото (400 км) и едно от най-ползваните - общо 1 милиард пътника за 2007. Проблемите със закъснявания на мотрисите тук са по-чести сравнени с някои от другите големите метро системи. Статистиката го определя като сравнително безопасно - средно един смъртен случай на 300 милиона пътника. Mind The Gap, както казват англичаните - предупреждание към пътниците да внимават за пространството между влака и платформата, което се чува при всяка спирка и се е превърнало в един от символите на метрото.
3. Метрото в Тайпе е обявено за едно от най-скъпите в света. Парите явно са похарчени добре, тъй като в последните три години то е на първо място в класацията за безопасност. Пушенето, яденето и дори дъвченето на дъвка са забранени, както в мотрисите, така и на спирките, което гарантира, че тайванската столица предлага на посетителите си изключителна чистота на градския транспорт. След пускането му през 1996 времето за достигане от единия до другия край на Тайпе намалява 3 пъти и спада до около един час.
2. Москва. Над 2,5 милиарда пътници годишно минават през московското метро, поставяйки го на второ място в класацията. Оформлението на различните станции се радва на повишено внимание от туристите и варира от соцреализъм до барок. Особен интерес представлява спирката "Парк Победы", която се намира на 84 метра под земята и предлага най-дългите ескалатори в цяла Европа - 125 м и общо 724 стъпала. Трафикът от 40 влака средно на час, гарантира, че можете да си позволите да се забавите минута-две, за да разгледате оформлението на някоя станция.
1. Токийското метро е на първо място по трафик в света - през 2007 близо три милиарда пътника са се возили в него. Осигурена е пряка връзка с надземните влакове от периферията на града, благодарение на което общата дължина на директно свързаните линии в града е цели 27 хиляди километра. Направено е всичко възможно за да се улесни ползването на метрото от инвалиди и незрящи.
Японците се гордеят с репутацията му на изключително чисто и точно превозно средство, но в пиковите часове може да ви се наложи да разберете, как се е зародил изразът "натъпкани като сардели в консерва" - специални служители на метрото тъпчат пътниците в препълнените влакчета. Впрочем много туристи гледат на това екзотично изживяване като приключение.
Kir1L
на 11.11.2008 в 15:05:09 #8В Лондонското метро е супер зле .... Само Негри които миришат и индиици които пазят.... Същата работа като в България цигани , цигани
Crosby
на 24.10.2008 в 11:46:14 #7споко скоро ся от БАН га измислят телепорта и тоя проблем на иначе безупречните японци ше се реши!
Ne_e_istina
на 19.10.2008 в 00:56:38 #6Малко пресилено ми изглежда. Ползвал съм московското метро и изобщо не е така. А че трафика е голям, големичък е да. Но въпреки всичко от СКГТ по-големи мизерници няма. Който не вярва да отиде някъде навън да види как е и да си направи сам сравнението.
ikpirgov
на 10.10.2008 в 15:24:00 #5психари
prqkora
на 07.10.2008 в 16:03:56 #4Какъв е смисъла да е чист градският транспорт или да е комфортен ако трябжа да се возиш като копърка в буркан с другите копърки под налягане 100 кПа. Според мен няма смисъл!
Tyrex
на 07.10.2008 в 01:59:17 #3Тоя клип е направо ненормален Иначе сравнението с 88 е доста уместно
Juve_kleca_qko
на 06.10.2008 в 21:57:48 #2Баце то като в автобус 88, само дето ролята на служителите дето тъпчат играят съвестни пенсионери!!!!!
МCМ
на 06.10.2008 в 20:57:47 #1А някой казва, че в Софийските автобуси било блъсканица...