Една нова модерна централна гара се строи във Виена върху мястото на досегашната Зюдбанхоф, която вече не функционира.

Успоредно с гарата ще изникне и нов градски квартал. Предвидената инвестиция надхвърля 2 млрд. евро.

Новата централна гара ще поема всички международни железопътни връзки на австрийската столица в четирите географски посоки, които досега се осъществяваха от четири гари.

Това създаваше доста неудобства на пътуващите с влак, които трябваше да се прекачват като пътуват с багажа си през града от една до друга гара. Досегашните гари бяха челни, т.е. композициите не можеха да преминават през гарите, а трябваше да влизат и излизат от едно и също място.

Новият проект ще обедини досега съществуващите линии на Южната, Източната и Западната гара и ще стане централен транспортен възел с достъп от и към всички посоки. След преустройството те ще останат да обслужват регионалните влакове.

Концепцията предвижда, международните влакове да се обслужват на принципа на посоката. Това означава, че ще бъдат насочвани към коловози, където в съседство вече е композиран следващият влак, пътуващ в посоката на току-що пристигналия.

Ако пътникът идва от Париж и трябва да продължи към Прага ще може да направи прекачването във Виена на един и същи коловоз. Централната гара ще може да приема 1000 влака с 145 000 пътници дневно.

Цялостният проект на гарата с новия квартал се простира на терен от 109 хектара и ще приютява до 30 000 души (живеещи и идващи на работа тук). В момента за Виена това е най-големият строителен обект и най-значимият инфраструктурен проект.

Около гарата ще се появи нов градски квартал с офис площи (550 000 кв.м), производствени халета, 5000 нови жилища за 13 000 обитатели, парк върху 8 хектара, както и училищен кампус с детска градина.

Ще бъдат издигнати и 10 многоетажни блока с височина по 60 м, както и един 100-метров в непосредствена близост до централния вход към гарата на площад Зюдтирол. Уличната мрежа възлиза на 10 км ( отчасти съществуващи, отчасти нови улици, а планирани велоалеи са с длъжина 9 км.)

Кварталът ще има и своето сити - офиси, банки, магазини, ателиета за услуги, ресторанти, хотел, фитнес, покрит паркинг. Желанието на инвеститорите е, да открият също медицински център и зона за забавления.

Сърцето на новата гара са самата гарова зала, покритите коловози и две подземни нива под тях с множество магазини.

Основната част от строителството започна още през 2009 г., пускането в експлоатация на гарата и завършването на ситито около нея са планирани за 2012/2013 г., а през 2015 г. трябва да бъдат завършени всички проекти.