За секунди Стоян Илиев изрисува със скици цял лист А3. Накрая започна да запълва ъгълчетата, както и празното пространство върху... вече изрисувани лодки или автомобили. Приятели от Варна ме запознаха със Стоян, който иска да прави нещо, което май никой досега не е пробвал в България (поне не знаем за такъв) - яхти с елементи от автомобили. Така лодките се превръщат в нещо като водни коли.
Вижте ги: имат си решетка, фарове, цели предници и "каросерии", пренесени директно в морето от сушата. И да беше само това! Стоян Илиев рисува също "нормални" прототипи на автомобили, атрактивни пикапи, мотоциклети, триколки, летяща кола... Какво?!
Не просто рисува, а твърди, че има в главата си техническото решение. Освен това си вярва и има самочувствие. Освен това е голям чешит и е много талантлив - дано някой ден започне да работи това, което иска. Ние в TG му го пожелаваме. Както и друг път сме казвали, в България нямаме автомобилна промишленост (може скоро пак да имаме) и затова трябва да отглеждаме такива образи.
Стоян е регионален мениджър на фирма, която се занимава с метални конструкции и панели. Като знам колко е зает, ми е чудно как му остава време да ражда всичките си шантави идеи. Между две бири в една култова кръчма видях на плътно изрисувания лист А3 лодка с предницата на SLR и тази фикция занити очите ми в листа.
"Не е толкова скъпо, колкото изглежда - обяснява Илиев. - За няколко десетки хиляди лева може да се направи. Разчитам, че ще се заинтересуват богати хора, които искат и лодките да изглеждат като колите им... SLR е много подходящ, защото е заострен отпред, с дълга предница и е адски аеродинамичен. Можем да изработим всеки един от прототипите в каталога, който виждаш, от избрана кола."
Преди да си помислите, че искаме просто да презентираме варненеца, а той цели само и единствено да печели, нека ви разкажа на кратко за него. Естествено че в цялата работа има бизнес план. Но Стоян ми напомня на един друг подобен чешит, само че вече от друга величина - българския изобретател Румен Антонов, сътворил няколко трансмисии и кола във Франция.
Преди години го попитах: "Вие сте много богат, сбъднахте ли мечтите си?" "Не богатството ме прави щастлив - отвърна Антонов. - Ако не бях направил тази кола, какво щях да имам?! Сбъдването на мечтите те прави щастлив, не парите..." Нещо подобно усетих и в тоталната самоувереност на Стоян Илиев, докторант в Техническия университет във Варна със специалност "Инженерен дизайн". Участвал е в дизайнерски конкурси на няколко марки, пращал е свои скици в Porsche, BMW, Skoda и т.н. От Щутгарт са му върнали много специален ключодържач и комплименти с писмо.
"Следя развитието на дизайна на различните марки - споделя талантът. - За някои от по-големите компании като BMW, Porsche, Mercedes, Peugeot съм си подготвил концепция, идеи за суперколи, както и за цяла моделна гама. Така се случи и с разработките от снимките. Още през 2000 г., наблюдавайки постоянните ограничения, налагани от ФИА във Формула 1 и състезанията с прототипи, в мен възникна идеята за идеалната спортна кола, която да бие рекордите на всички писти по света. Мотор без ограничение на скоростта - 2000 к.с., олекотено шаси от F1, но двуместно, двойно предаване, активни спойлери и всичко, за което може да се сети човек... Тази "дрийм кар" може да постигне огромен рекламен ефект чрез постижения, но да се създаде и модел за серийно производство - дефорсиран шосеен вариант. По-късно аеродинамиката, която получих, се оказа подходяща и за летящ автомобил с издържан чисто автомобилен дизайн за разлика от Mollers car и Hawk, които са чисто летателни апарати без следа от кола в тях, макар да претендират за това."
Тук иде реч за най-смелата мечта на Илиев. "Летящите автомобили постепенно ще навлязат в ежедневието ни и това е въпрос само на техническо усъвършенстване и олекотени системи за сигурност" - явно хвана недоверието в очите ми той.
"Техническите характеристики на автомобила и в двата му варианта са сходни. Максималната им скорост е 400 км/ч, а от 0 до 100 км/ч ускоряват за 2,5 сек. Мощността е между 1500-2000 к.с., но в нормална кола работят 10 цилиндъра и битурбо мотор от F1. Докато в летящата мощността се доставя от вертолетни газови турбини. Дизайнът е аналогичен, като при хвърчащата се виждат вентилаторите."
Хубаво, вече виждам как прелитам над трафика в София, но моментално схванах, че типично по нашенски ще се блъскаме и натискаме дори във въздуха, а някои ще се тълпят дори в трамвайната лента. Затова реших да върна Стоян на земята.
Какво да кажем за прототипите, произлизащи от BMW CS? Дизайнерът твърди, че докато се упражнявал върху пикапи и колесари, неволно е улучил визията на Х6, преди да се появят шпионските снимки на модела. Хм... Добавя, че е изрисувал и втората Skoda Fabia преди появата на модела. Пратил е скиците си на чешката марка. Хм... Не знам за вас, но аз му вярвам. Защо пък не?!
Стоян се разпалва все повече, а мисълта му скача от тема: "Интериорът и екстериорът в лодките също са заимствани от CS, като впоследствие може да се разработи и амфибиен прототип.
А платформата за джетове и моторни яхти си е бутиково изделие. Представени в 2- и 3-осни варианти, като машините би следвало да са с мощност 400-500 к.с. с подемно устройство, с което могат да вдигат лодки и джетове от кея. Малкият скутер за всички сезони е продължение на BMW C1. Има предпазна рамка, усъвършенствана с врати и възможност за всекидневно използване с официални дрехи. Мощността тук варира между 20-60 к.с."
Това далеч не е всичко. Сега се сещам за още няколко каталога примерно с рисунки на... сцена за концерти или представления, която се прибира в камион. А какво изрисува Стоян на листа? Ами... Лодка SLR, няколко BMW-та (с всевъзможно предназначение), Porsche, нов модел Mitsubishi. И още нещо... Хм... И още нещо... И още по нещо...
Статията се публикува със съдействието на сп. Top Gear