Американските разследващи журналисти се превръщат в лукс, който много американски редакции на вестници просто вече не могат да си позволят. Затова пък последните превръщат недостатъка в предимство, коментира "Дойче веле".

Данните на института за проучване на общественото мнение Pew Research Center са недвусмислени. Американските медии трябва да преживяват с по-малко пари. През 2009 година приходите от реклама са намалели навсякъде - при вестниците - с 25%, при телевизионните канали - с 8%, при списанията - със 17%, а при радиостанциите - с 22%. Много американски журналисти бяха съкратени през последните години. Близо 15 000 репортери и редактори останаха без работа.

Най-силно засегнати от съкращенията са разследващите журналисти. Те струват скъпо. Имат нужда от много време, както го изисква предметът им. Ник Пенимън от Pew Research Center казва: "Разследващата журналистика прилича на изчезващо изкуство."

Кой ще разкрива в бъдеще скандали и афери, кой упорито ще събира информации и от хиляди мозаечни късчета ще съставя голямата история? Според Пенимън в разследващата журналистика не бива да се залага на печеленето на пари, тя трябва да се поощрява като дейност с обществено-полезна цел, както е в случая с фондацията за разследваща журналистика Huffington Post Investigative Fund: "Според мен точно това е начинът да се спаси този вид журналистика. Не единственият, но един от начините", казва Пенимън.

Huffington Post Investigative Fund се финансира от дарения. Както е и при ProPublica, още една фондация за разследваща журналистика. 32 репортери и безброй доброволни сътрудници работят за ProPublica. Шеф на организацията е Пол Стайгер, който преди беше главен редактор на Уолстрийт Джърнъл. На 65 години, когато колегите му излизат вече в пенсия, Стайгер рискува да започне експеримента "Журналистика с оглед на общото благо": "Нашата цел е не да създадем най-добрия сайт в мрежата", казва той и допълва:

ProPublica финансира журналистическите разследвания от дарения и си сътрудничи за публикацията само с една традиционна медия, например Ню Йорк Таймс. Мотото на Стайгер: "По-добре една ударна история на заглавната страница, отколкото същата история да се появи в 50 други издания на последната страница".

Други пък залагат на широкото разпространение - във всекидневниците и в електронната мрежа. Повечето се финансират от дарения, някои получават подкрепа от университетите - например Investigative Reporting Workshop към Американския университет. Всички обаче са изправени пред три предизвикателства: да търсят дарения, да разследват добри истории, да публикуват във възможно повече издания.