Пътниците в самолетите си задават всякакви въпроси. Ако и вие сте любопитен да разберете интересни факти за летящите машини, прочетете този текст.
Докато повечето компании твърдят, че няма едно по-безопасно място в самолета от друго, по подробен поглед върху данните за самолетните злополуки от организацията Popular Mechanics установява, че най-безопасното място в един самолет е пред опашката му. При разследването се установява, че пътниците в задната част на самолета е по-вероятно с цели 40 на сто да оцелеят при катастрофа, отколкото тези в предната част. Така че, следващия път, когато резервирате самолетен билет, може да си спомните това.
Защо има дупка в прозореца на самолета?
Няма как да не сте се изнервили, ако сте забелязали малката дупка в прозореца на самолета. Спокойно, дупката е необходима. Стъклото е направено от множество пластове. Наричат я "дупката за дишане", а целта й е да регулира налягането, което се получава между външното и вътрешното стъкло.
Източник: iStock
Защо прозорците и местата в самолета не винаги съвпадат?
За това са виновни авиокомпаниите. Сдалките се разминават с люковете, защото въпросът с броя им се решава от превозвачите, а не от производителите на машините.
Защо вкусът на храната в самолета винаги е един и същ?
Едната теория е, че на голяма височина нашите вкусови рецептори се притъпяват и усещането е еднакво. Другата е, че храните се обработват с химикали и се замразяват, тъй като се налага да издържат дълги периоди от време. Това в крайна сметка ги прави безвкусни.
Защо осветлението се намалява, когато самолета се приземява?
От кабината намаляват светлината по време на кацане поради съображения за сигурност. Затъмняването е предпазна мярка, която позволява на очите на пътника да се адаптират към тъмнината. По този начин, ако нещо се обърка, при евентуална евакуация, очите на всички ще са привикнали да виждат.
На какво се дължат белите пътеки, които самолетите оставят в небето?
Линиите в небето са в резултат от изгарянето на авиационното гориво. При процеса се произвежда въглероден диоксид и вода, която се кондензира във вид на малки капчици пара, които остават зад самолета.
Може ли вратата на самолет действително да се отвори по време на полет?
Въпреки че сме го виждали по филмите, това е просто невъзможно. Не го позволява налягането в кабината.
Застрашени ли са самолетите от мълнии?
Летенето по време на буря обикновено е безопасно, защото самолетите са снабдени с множество гръмоотводи и са построени да издържат на удар от мълния. Освен това металът служи като защита. Ако не знаете една метална клетка е най-безопасното място по време на гръмотевична буря. Има изследване, според което в САЩ всеки самолет получава удар от мълния поне веднъж годишно.