Ако попитате който и да е шофьор на Земята кое е най-омразното му нещо, свързано с шофирането, то със сигурност първият отговор би бил "задръстванията". (Освен ако не е твърде засегнат от ценообразуването на бензиностанциите, разбира се.)
Откакто свят светува, шофьорите се опитват да измислят хитър начин да избягват задръстванията. Това невинаги е възможно, а и невинаги използваните методи са законни, затова сега ще обърнем внимание на няколко простички хитрини и нищо опасно.
Първо, нека си припомним какво знаем за задръстванията:
- те са основната причина за образуването на смог в гъсто населените региони;
- те са в основата на много психологически проблеми за шофьорите, особено ако на същите им се налага да се справят със задръствания на ежедневна база;
- увеличават разхода на гориво значително;
- влияят зле на икономиката, защото губят време и пари;
- пречат на линейки и други коли със специален режим на движение.
Преди обаче да започнем старата песен на нов глас и да се концентрираме в това колко тежък е трафикът в големите градове, редно е да измислим начин да подобрим времето, прекарано зад волана, и да се опитаме да избегнем задръстванията.
Наясно сме, че всеки от тези съвети е добре известен на повечето шофьори, които ежедневно стоят в задръстване. Проблемът обаче е, че почти никой не адаптира шофьорската си стратегия в реално време, а по-скоро действа по един и същи начин всеки ден.
Това, което всички ние трябва да направим, е да използваме подходящия подход за подходящата ситуация. Колко трудно може да бъде?
И така, ето какви опции имаме пред себе си.
Колата остава вкъщи
Звучи очевидно, нали? Може би защото това е най-ефективният начин да се справим със задръстванията - просто не караме.
Ако има възможност за алтернативни методи на придвижване, като градски транспорт или ходене пеша, забравяме временно за личния автомобил. Много проучвания сочат, че в повечето автомобили се вози един-единствен човек, което е, меко казано, разхищение на пространство и ресурси.
В повечето случаи градският транспорт е и много по-бърз и евтин от личния автомобил, а ходенето пеша е безплатен и здравословен начин за придвижване.
Две е повече от четири
Основна предпоставка за задръстванията са размерите на автомобилите. На площта, нужна за паркирането на една кола, с лекота се паркират четири мотоциклета и още повече велосипеди.
Източник: iStock
От това излиза, че на две колела е много по-добре, отколкото на четири, поне що се отнася до задръстванията.
Освен че са по-компактни, мотоциклетите са и значително по-икономични, а върху тях с лекота сядат двама възрастни. Велосипедите са едноместни, но за сметка на това нямат почти никакви експлоатационни разходи, а и спортът е здраве.
Недостатък на двуколесните, разбира се, е липсата на покрив и парно. Но когато не е подходящо за мотоциклет, човек винаги може да ползва градски транспорт като заместител. Друг недостатък, поне в някои по-неуредени страни, е опасността за живота - тук няма голяма метална черупка, която да пази.
Да тръгнем по-късно
Ако все пак сме категорични, че ни се кара автомобил, може да помислим дали да не адаптираме графика си според задръстванията. Понякога да излезем час по-рано може да спести и час висене в задръстване.
Добре е да опитаме да проследим тенденциите в нашия град - кога хората излизат за работа, кога си тръгват, кога карат малките си деца на училище и т.н. Ако тръгнем точно когато трафикът намалее, пътуването до офиса ще се съкрати в пъти. Същото важи и в обратната посока.
Източник: iStock
Царе на маршрута
Най-лесният начин да избегнем задръстване е да го заобиколим. За целта трябва да познаваме добре града - малки улички, слабо натоварени булеварди, околовръстни шосета - всичко, и да мислим алтернативно - невинаги най-очевидният маршрут е най-бързият.
Понякога повечето километри пестят много време. Затова не трябва да се страхуваме да експериментираме - след няколко грешки със сигурност ще сме напипали правилния маршрут.
Разбира се, с нарастването на броя на колите, алтернативни маршрути се намират все по-трудно. Пък и все повече хора започват да търсят такива, което автоматично натоварва дори малките квартални улички.
Добрата новина е, че вече всеки разполага със смартфон и приложения, които предлагат най-точния маршрут, базирайки избора си на информация за трафика в реално време.
Информация и адаптация
Никога не трябва да разчитаме единствено на своите усещания, за да подберем маршрут. Да слушаме радио и да гледаме телевизия, преди да излезем - за да разберем къде има повече трафик, къде е станал пътен инцидент, коя улица е затворена - е най-малкото, което може да направим. Защото ситуацията на пътя постоянно се променя, а ние трябва да се съобразяваме и да се адаптираме - поне ако искаме да отидем там, където сме тръгнали, навреме.