От 20-те години на миналия век Harley-Davidson е един от най-големите производители на мотори в света. И един от двата американски производителя, които оцеляват във Великата депресия, в две световни войни и в глобализираща се икономика. А от 30-те години насам навярно е и най-награждаваният мотор.

Брандът

При споменаването на „мотор тежка категория" първата асоциация непременно e Harley Davidson. И правилно, защото две трети от моторите над 800 куб.см в САЩ са харлита. А под „тежка категория" трябва да разбираме „много тежка категория" - сред флагманите с марка Harley-Davidson са моделите с феноменалните 1450 куб.см (без да броим ръчните доработки от ентусиастите).

След повече от век производство на модели от наистина световна класа Harley-Davidson е сред най-търсените марки по света. Моторите имат запомнящ се дизайн, предвиден за безцелно яздене по пътищата. Те са известни с традицията да се доизкусуряват според желанията на собственика, което дава огромна популярност на чопър мотора. Произвежданите класически модели с двойни V-образни двигатели са еднакво известни на състезателните писти и сред частните колекционери

От създаването си Harley-Davidson е непреходната американска икона наред с "Кока-Кола", "Дженерал Моторс" и „Ню Йорк Янкис". Уорън Бъфет, финансовият спасител на толкова много култови марки, неслучайно инвестира в компанията. Със своя външен вид и лого, почти винаги комбинирано с американски флаг и орел, нарисувано на резервоара с формата на капка, Harley-Davidson e Американският мотор. Доказателство? Какъв служебен мотор кара американският полицай или американският войник, а по оценка на Standard & Poor's само марката Harley-Davidson струва над два милиона долара.

 

Статусът

Сега харлитата са точно като поршетата - луксозни играчки за хора с пари и положение. „Богатите" клиенти господстват на пазара и би било изкушаващо компанията да се поддаде на комерсиалния натиск, но историята ги е научила да оцеляват в добри и лоши времена по един и същ начин - продавайки класическия чопър мотор. Защото успехът се дължи главно на лоялните последователи. В официалния фен клуб членуват около милион собственици.

За тези фенове независимо от възрастта и външния вид харлито е единственият и уникалният. Той е очевидно арогантен, огромен и готин мотор, който, без да си дава много зор, го показва непрекъснато. И макар че не е най-бързият или най-маневреният мотор, нищо не може да се сравни с язденето на оригинала по някоя безкрайна магистрала.

Междувременно поклонниците ще трябва да споделят това изживяване с юпитата.

Типичният собственик сега е милионер (най-вероятно от Калифорния), изпълняващ младежките си мечти. През 1987 г. горе-долу половината от собствениците са по-млади от 35 години. Сега средната възраст клони към 50-те. За сметка на това средната заможност на собствениците се е утроила.

 

Културата Harley-Davidson

Моторите Harley-Davidson винаги са били свързвани с целия спектър на рокерската субкултура от обикновените любители на всякакви возила, движени от бензин, до колекционери и фенове; от рокерите единаци до рокерските банди на границата на закона. Скандалната репутация се поддържа и от многото рокерски филми, произведени от Холивуд през последните десетилетия (Beyond The Law и Easy Rider са първите, които идват наум), инспирирани от рокерските безредици в Калифорния от 4 юли 1947 г. Години наред Harley-Davidson е синоним на Hells Angels и други банди.

 

Прякорът

Харлито е наричан галено Hog (прасе). През 1920-те отбор фермери, станали известни като hog boys, постоянно печелят състезания. След всяка победа правят обиколка с неизменното живо прасе върху резервоара на техните харлита. Осемдесет години след това компанията опитва да запази търговска марка върху името, но молбата е отхвърлена поради това, че "хог" се е превърнало в нарицателно за голям мотор.

Първият

През януари 1905 г. една малка обява в незначително автомобилно списание в Милуоки предлага "голи" двигатели Harley-Davidson за "направи си сам мотор". През април са произведени няколко мотора. Същата година са продадени първите три от общо дузината, произведени в бараката в задния двор на Артур Дейвидсън. През последните две години той заедно със съученика си Бил Харли работят върху прототип с малък двигател, който едвам изкачвал околните хълмове. Този първи експеримент продължил живота си за 100 000 мили при пет различни собственици през следващите десетилетия.

Концепцията за създаването на мотор от нулата е много напредничава по време, когато конят е основното транспортно средство, а автомобилът е недоработен. Още по-впечатляващо е, че тогава Бил и Артур са все още гимназисти - по всички представи много млади, за да основават компания или да допринасят за световната история (и пример за Американската мечта).

 

Двигателят

Колкото и невероятно да звучи днес, Harley-Davidson не са изобретили V-образния двигател. През 1909 г. Бил Харли просто следва тенденциите на времето и създава първия 1000-кубиков V-Twin със скромните 7 конски сили. Съчленените под 45-градусов ъгъл цилиндри се превръщат в един от най-запомнящите се образи на Harley-Davidson. Този тип двигатели присъства на рамката им за много, много дълго време.

При тази конструкция буталата работят през неравномерни интервали заради необходимия компромис за повече мощност в по-малък обем. Конструкцията е направо щура от инженерна гледна точка, но се запазва главно заради запомнящия се звук potato-potato.

През 1991 г. Harley-Davidson дори започват работа с изследователски групи, работещи върху психологическите въздействия на звуците. Основната задача е да се намали силата на звука, за да се съобрази със стандартите в Европа, като същевременно се запази идентичността на харли тътена. А през 1994 г. компанията даже подава документи за запазване на търговска марка върху звука.

 

Семейството

Съвременните мотори с марка Harley-Davidson съществуват в пет различни разновидности: Touring, Softail, Sportster, Dyna и VRSC. Моделите от различните родове се различават по рамката, двигателя, возията и т.н.

Touring - още известни като "гардеробите" заради големите багажни отделения. Те са мотори или от типа Road King, или Glide. Road King има вид на ретро крузър отпреди 70 години с голямото си предно стъкло. Повечето Glide имат уникална предница, приличаща или на "прилепово крило" или на "акулска глава", с два фара. Въпреки че всички мотори са по-тежки от 360 кг, те са забележително леки за управление и осигуряват комфортното яздене като всеки друг харли.

Softail - разчитат на традицията за големи двигатели. Задните ресьори са скрити и силно скъсени в духа на класическия американски чопър.

Sportster - създадени като състезателни мотори както за писта, така и за крос. Като правило са по-малки и по-леки от другите модели, но въпреки това осигуряват доста гладко каране като за мотор, който не е правен за дълги пътувания.

Dyna - съвместяват традиционен дизайн и огромни двигатели. Различават се от Softail-а по класическите външни ресьори, а от Sportster-а по значителния размер на двигателя.

VRSC - създадени в резултат от конкуренцията с японските производители, тези мотори изобщо не приличат на харли. За чест на рода трябва да се спомене моделът VRXSE V-Rod Destroyer. "Разрушителят" е драг-рейсинг моторът, произвеждан от Harley-Davidson. Правен е да прелети 400 м за под 10 секунди. И е незаконен за каране извън права състезателна писта.

 

Статията се публикува със съдействието на списание Одисей.