Дните, в които марката Volkswagen беше символ за обикновен автомобил на достъпна цена, който всеки средностатистически човек може да притежава, са безвъзвратно отминали. И докато мнозина ронят сълзи пред окачена на стената снимка на класическия Beetle, светът непрестанно се променя, а Volkswagen се адаптира.

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ
Модификация: 2.0 TDI BMT
Работен обем: 1968 куб. см.
Мощност: 240 к.с.
Въртящ момент: 500 Нм
Ускорение: 6.5 сек. до 100 км/ч
Максимална скорост: 245 км/ч
Среден разход: 5.9 л/100 км
Трансмисия: 7-степенна автоматична
Базова цена: 57 785 лв.

Бизнесът с автомобили се промени коренно, хората започнаха да търсят "премиум" качества във всеки автомобил и станаха по-претенциозни от всякога. Колите вече се използват от 5 до 10 години, а не както добрият стар Beetle, от който все още има екземпляри в движение - някакъв си половин век по-късно. А може и повече. Компаниите започнаха да обединяват усилия. Появи се концернът Volkswagen Group, чието портфолио е по-дълго от менюто на ресторант и включва марки като Lamborghini, Bentley и Bugatti.

Заради всичко това днес не бива да ни учудва, че стоим пред Volkswagen Arteon - супер луксозно купе с четири врати, чийто намръщен външен вид ни кара да се чувстваме виновни, че сме се родили.

Снимка 342128

ПРИСЪСТВИЕ

Ако има нещо, с което Arteon шокира още от първата секунда, това със сигурност е външният вид. Той е, меко казано, нахален - има остри черти, агресивни линии и гигантски джанти. Целта е повече от ясна - да се наложи новото име на пазара и да се предизвикат всички утвърдени играчи в сегмента на луксозните купета с четири врати.

Нужно ли е всичко това на един Volkswagen? Зависи, но в търсенето на нови клиенти всяка компания е длъжна да поема рискове и нови предизвикателства.

Снимка 342123

Източник: Volkswagen

Като казваме "нови", нямаме предвид изцяло нови. Arteon е наследник на добре познатия от миналото Passat CC, но приликите между двата автомобила се изчерпват чисто и просто с концепцията за постигането на перфектната комбинация между практичен и атрактивен дизайн.

Arteon има ниска и спускаща се плавно надолу линия на покрива, но въпреки това интериорът е достатъчно просторен, а в багажника има предостатъчно място за багажа на четирима. Но той е и доста удобен за товарене, тъй като капакът му се отваря заедно със задния прозорец, което разкрива един истински голям светъл отвор.

Останалото много наподобява на спортен автомобил за дълги пътешествия, с тази разлика, че те обикновено разполагат само с две врати, което прави сядането на задните седалки не толкова грациозно и приятно действие.

Снимка 342124

Източник: Volkswagen

ПОВЕДЕНИЕ

Volkswagen Arteon изглежда и се усеща като голям автомобил. И това е съвсем в реда на нещата, имайки предвид, че най-добре оборудваната версия на автомобила - с двулитров TDI двигател с 240 конски сили под капака, тежи 1830 кг. Преди обаче да се възмутите от наднорменото тегло, трябва да кажем, че в този случай Arteon разполага със система за задвижване на четирите колела, а двигателят е комбиниран със 7-степенна автоматична DSG скоростна кутия.

Най-добър е за: дълги пътувания
По-добър е от: стандартен седан
Липсва му: малко скромност
Не става за: дискретно придвижване

Това е най-мощният дизелов двигател, с който Arteon се предлага на българския пазар в момента, но той е достатъчен, за да ви убеди, че не се намирате на борда на обикновен седан. Въпреки че моторът е дизелов, инженерите са се постарали да направят така, че той да бъде достатъчно приятен за слушане.

Това, разбира се, се дължи не толкова на изпускателната система, колкото на специални устройства за генериране на изкуствен двигателен звук в купето, които се обострят, когато изберете спортния режим на работа. Тяхната цел е единствено да ви доставят удоволствие, без да пречите на околните, а и без да се компрометира екологичността на автомобила. Макар че в последната година ключовите думи "екологичност", "дизелов двигател" и "Volkswagen" не винаги отвеждат до положителни новини при търсене в интернет.

Снимка 342126

Източник: Volkswagen

УСЕЩАНЕ

Сигурност. Това пък е ключовата дума, с която най-лесно може да се опише субективното усещане в Arteon. Той е натъпкан с активни и пасивни системи за безопасност, които - за разлика от други автомобили, не досаждат по никакъв начин и не развалят усещането зад волана. Въпреки това обаче, знаете, че те работят и дори ако надцените способностите си, колата има ресурса да ви предпази и да ви прости грешките.

Различни радари и камери следят всичко наоколо, системата за контрол на сцеплението внимава да не изпуснете контрола над дългото близо пет метра купе, а 4Motion системата за задвижване на четирите колела подсигурява бързото ускорение от място, както и адекватното излизане от завой при по-спортен стил на шофиране.

Снимка 342125

Източник: Volkswagen

НЕГАТИВИ

Цената безспорно е един от тях, ако разглеждаме Arteon с очакването да бъде достъпен Volkswagen. За добре оборудвана версия ще трябва да платите минимум 70 000 лв., а вариантите с четири задвижващи колела започват от 80 000 лв.

От друга страна, това звучи като истински изгодна сделка на фона на предложенията от Audi, Mercedes и BMW.

Другият проблем на Arteon се изразява в липсващата му идентичност. Когато става въпрос за Volkswagen Golf или Volkswagen Passat, човек бързо прехвърля десетки години назад история на модела в съзнанието си. Arteon донякъде е чисто нов играч на пазара, но от друга страна е директен наследник на Passat CC и използва добре познатата ни MQB модулна платформа на Volkswagen, на базата на която са базирани и последните поколения на Golf и Passat. Малко е объркващо, но отново е в духа на актуалните процеси в автомобилния свят.

ПОЗИТИВИ

Едва ли има по-достъпно и, същевременно, атрактивно купе с четири врати на пазара в момента. Arteon е модел, който е директно в целта за хора, държащи на своя имидж в обществото. Не е възможно да пристигнете някъде с Volkswagen Arteon и след това автомобилът ви да не стане тема за разговор. Особено версиите с R-Line оптичен пакет, какъвто беше тестовият автомобил. Свикнали сме така да изглеждат концептуалните разработки, а Volkswagen някак успя да пренесе този дизайн и в свой сериен модел. За което само можем да се радваме.