Голямото прецакване “Music… Brother”
Източник: deviantart.com
Конкуренцията обаче ви кара да се почесвате по главата в понеделник вечер. Или в която и да е друга вечер, в която БТВ и „Нова" упорито излъчват в едно и също време най-гледаните си ТВ шоута, в които са инвестирали милиони.
Телевизиите си мерят пишките/аудиторията. А когато се вадят пишки, винаги има някой претакован, с извинение.
Прецакан е средният зрител, разбира се. Социологическите данни напоследък сочат, че българинът все по-малко гледа ТВ и това е устойчива, при това световна тенденция. За сметка на това този среден зрител вечно се оплаква, че няма какво интересно да гледа лятото/уикенда/денем или пък по принцип. И когато ТВ-тата му сготвят най-любимата му и скъпа манджа - риалити форматите - то му я сервират вечер точно в 8, обаче... едновременно.
То е ясно, две или три трапези наведнъж не можеш да изядеш. И българинът избира - отначало малко от тази, после от онази, после може пак от първата или да опитаме трета, ако има. После постепенно му омръзва, ояжда се, уригва се и остава на ТВ канала, който готви най-хубаво според неговия вкус. След това почват да реват пък телевизиите, щото неизяденото трябва някой да го плати, а то е бая скъпо. В резултат българинът пак недоволства, че през останалото време му пробутват помия, а ТВ-тата хвърлят на вятъра неизядени деликатеси за милиони. Защо така се получава?
В основата на всичко стои безогледната алчност на телевизиите.
Разбира се, ние знаем, че така се прави по учебник - срещу най-доброто на конкурента в праймтайма се хвърля най-доброто, което имаш ти. Обаче г-да телевизионери, вие да сте поглеждали датата на издаването на тоя учебник? Май не само не е от тази година, но дори не е от този век и определено не е отпечатан в България.
Прецаканият ТВ зрител все пак накрая си избира едно от двете риалита и следи предимно него - насила и по принуда. Повечето зрители иначе биха гледали и двете. Това на практика означава, че ако „Нова" и БТВ джентълменски се бяха споразумели едните да си пускат брадъра след или преди айдъла, то и двет шоута щяха да имат поне по 15 %, че и 20 % рейтинг. Вместо това сега едното ще прави примерно 10-15%, а другото - 5-10%. С други думи - и двете телевизии губят аудитория и то аудитория от/за милиони.
Телевизиите, драги зрителю, обаче са се подсигурили. И двете продават рекламното време в риалитата си на безумни цени - 10 000 лв. на минута плюс/минус някоя хилядарка. Гледаш, не гледаш - абдалите рекламодатели плащат.
В праймтайма обаче обикновено се гледа семейно, поради което често има недоволства кое шоу да се избере. Изборът е компромис - семейството гледа едното, но и при най-малкия намек за реклами обръща на другото. Понеже риалитата са предимно на живо, ТВ-тата пък не могат да нагласят рекламните си блокове съвсем едновременно. Ако през останалото време рекламните блокове са пиш-пауза или чат-пауза за семейството, но все пак нещо понякога остава в съзнанието от тях, то рекламните блокове в праймтайма на риалити шоутата са напълно несъществуващи за зрителя - той просто не ги е видял.
Реално, драги рекламодатели, това което постигате с кампания от 20-30 излъчвания на клип седмично в обикновен праймтайм (без риалити шоу) е ефект, който в праймтайм с риалити шоу ще постигнете за месец, че и повече и то срещу далеч по-солена цена на излъчване. Така телевизите успешно прецакват не само зрителя, но и рекламодателите. На последните никой не им е виновен, че са богати и достатъчно тъпи да оставят парите си в ръцете на рекламни агенции, които се чудят не как най-ефективно, а как най-бързо да ги изхарчат (комисионната е все същата), за да минат веднага към рекламния бюджет на следващия клиент.
Но никоя далавера не е вечна.
Първо, част от зрителите губят връзката на събитията в риалити сапунките, съответно губят интерес и им теглят една майна. Второ, една друга и все по-нарастваща част гледа и двете шоута - в интернет. Както може да установите и сами, минути след излъчването им те са вече качени в тракери като Арена и Замунда. Проверка след още 2-3 дни показва, че са гледани от по десетина хиляди души.
Десет хиляди е нищо - 1% от милионната ТВ аудитория. Обаче хората, които първо са гледали едното риалити на живо по ТВ и после са изтеглили другото от интернет, бързо установяват, че да се глада ТВ в реално време и с прекъсвания за реклами е тъпо, а да се гледа от интернет когато на тебе ти е удобно и без рекламни блокове е страхотно удоволствие. Което можеш да имаш и в 1 след полунощ или пък в уикенда, а вместо това в 8 вечерта да идеш на среща с приятели в добра бирария.
Тук имаме два факта. Първият е, че на сайтовете на ТВ-тата и на предаванията не може да се гледат или теглят записи на техните епизоди (не и след излъчването им и не целите). Поради което те се теглят от другаде - от торентите. И второ - България е на последно място в ЕС по проникване на интернет, обаче е на първо (!) по бързина на интернет връзката. Като съберете две и две, установявате, че сумата е: телевизия все повече ще се гледа по интернет и все по-малко по телевизора в реално време.
Всъщност, интернет ще погълне телевизиите и за България това вероятно ще стане факт още преди да се случи митичното цифровизиране през 2012 година, за което ТВ-тата мечтаят, за да оцелеят (каква ирония - мнозина са убедени, че тогава пък изобщо свършва светът). Оцеляват силните, а българските ТВ са не просто колоси на глинени крака, но и уникално самоуверени в бъдещето си. Те седят и чакат някой да им даде нещо наготово заради хубавите им (както те смятат) очи - в момент, в който бъдещето ги е захапало отзад и полекичка започва да ги храносмила. Не стига че не са проактивни - например да направят промо кампания поне на скъпите си риалити шоута като раздават безплатни брандирани флашки със записани на тях епизоди С РЕКЛАМИ (например) - но те дори не могат да качат предаванията си онлайн на собствените си сайтове, какво да говорим за друго! И после реват кой им открадна и закла шестте кокошки.
Голямото прецакване обаче дебне телевизиите далеч преди 2012 г. Още щом мине първата седмица или две от пишкомеренето на риалити шоута и бъдат публикувани рейтингите, ще стане ясно, че едната от тях ще духа супата. Понеже е тръгнала с твърде голяма лъжица за своята уста и 5% рейтинг няма да й покрият милионните разходи за скъпото шоу. Така де, рекламодателите може да са балъци, но ако бяха и малоумни, нямаше да имат бизнес, който да рекламират. Затова те също ще се дръпнат от риалитито на губещата телевизия.
Най-умното, което въпросната губеща телевизия може да направи тогава, е просто да програмира своето риалити в час, в който то не се застъпва с конкурентото риалити на другата телевизия. Което, ако тя го беше направила още от самото начало, щеше да й спести PR резила и да й донесе много по-висок рейтинг и по-високи приходи. Обаче пуста алчност... Накрая обаче онзи, който се опитва да прецака зрителите и рекламодателите, сам се прецаква. Яко при това. Много яко.
Нали ви казах, конкуренцията е хубаво нещо.
DOCSPACE
на 25.03.2009 в 10:48:16 #30Svilennv Kakъв приятел си ми ти бе , ПРИМАТ От кога шимпанзетата могат да четат?
DOCSPACE
на 24.03.2009 в 22:59:26 #29Емо13 Омразата е твое право , не искам да ти я отнемам , но повярвай ми има по-радващи душата чуства. Някой ден може и да разбереш за какво съм ти говорил , но сега явно ти е рано. Остани си и ти със здраве, но знай че омразата не е здраволсовна.
Емо13
на 24.03.2009 в 18:45:14 #28След като съм се идентифицирал вече, какво ще откривам?!?!?!?? Пиша в "повелително наклонение" защото мразя "мрънкащо поклонение". Айде със здраве
DOCSPACE
на 24.03.2009 в 16:28:39 #27Емо13 Не са ми нужни съветите ти какво да правя, изборът нека си го направи всеки сам за себе си. Ментор май се пробваш да го играеш ти , след като пишеш в повелително наклонение. Това е свободен форум и всеки има право да изказва мнението си.Ако на теб ни ти харесва , не мога да ти помогна.Разбирам, че явно си се идентифицирал в някое от долупосчените типажи , но никога не е късно да преоткриеш себе си!
Работохолик
на 24.03.2009 в 15:45:02 #26Аз моя телевизор го подарих на баба ми и нямам проблеми с избора на канал!
Емо13
на 24.03.2009 в 13:41:57 #25Айде, групата моралисти завзе форума. Не се ли усещате, че ставате смешни. "70% били едикакви си , а ние сме е.ати пичовете и такива като нас ще оправят държавата." Както казах и по-рано - аман от народни ментори. Св. Иван Рилски като не му е харесвала заобикалящата го действителност, си е направил землянка. Последвайте и вие светлия пример
novo20
на 24.03.2009 в 10:50:09 #24kurvare пич елементарен си ще се изненадаш с какво се занимават повечето хора тук. не мисли, че всички са идиоти като теб, които по цял ден пълнят форумите само
DOCSPACE
на 24.03.2009 в 10:48:53 #23Kurvo Казаха ти го и хората,скрий се вкъщи, пусни си биг брадър и не си показвай простотията навън, че си срам за нацията.
grigo
на 24.03.2009 в 10:13:38 #22Въобще тези, които гледат тия помии за мен са същите помияри и тъпаци! Имаш интернет - цялата информация на света, избор какво да учиш, гледаш и да седнеш да гледаш некви селяни и простотии - бая тъпо парче трее да си
DOCSPACE
на 24.03.2009 в 01:38:12 #21hudini На едно мнение сме!
DOCSPACE
на 24.03.2009 в 01:36:30 #20курвape Селянин на селяния се радва и...... биг брадър естествено... Сигурен съм , че си и чалга поклонник . В айдъла малко се пуска от любимата ти кръчмарска музика и затова предпочиташ да се удавиш в низши страсти в брадъра.Нали?
stg
на 23.03.2009 в 22:12:59 #19samoray все едно, че си слушах мислите, благодаря че ме услесни
stan_fan
на 23.03.2009 в 12:01:41 #18burn
на 23.03.2009 в 12:00:11 #17Аз пък не гледам реалита, и почти не гледам TV и не се чувствам забил. За СМС-ите --> доста се печели, един приятел има малък сайт с гласуване с смс-и печелеше по 70-80 лева на ден (което не е много пари, но за такъв сайт!) , представи си какво правят тея от айдъла.
samoray
на 23.03.2009 в 11:47:45 #16Много добро представяне на нещо което мога да определя като пълна глупост. Все едно да направиш мелба от лайна със много красива черешка отгоре. Първо: "Най-умното, което въпросната губеща телевизия може да направи тогава, е просто да програмира своето риалити в час, в който то не се застъпва с конкурентото риалити на другата телевизия." Това е най-глупавото нещо, което предлага авторът, по неговата логика спортистите трябва при първата загуба от конкурент да се отказват и да почват да се занимават с друг спорт...защото най-наивно авторът отрича смисълът на състезателното начало. Не ти ли дойде на акъла че големите фирми държат да рекламират точно в това време и парите в сяко друго време са сигурно двойно по-малко, ако искаш нещо ти се бориш за него а не пораженчески да отстъпваш! затова ако рейтинга е по-малък мислиш с какво да привлечеш зрителите, да направиш още по-интересен формата, примерно айдъла включиха и македония, интересни личности от политиката и т.н. НОВА събраха много известни личности и разчупват с различни мисии вкараха децата, тази конкуренция е много добра защото много хора дават целия си професионализъм. Рейтинага е много важен защото можеби са на процент от рекламите и на 100% от СМСите. Второ, чудно ми е как човек с примерно 1000лв как дава щедро акъл как компании с милиони печалби, с мениджърски екипи, които мислят през цялото време как да направят повече пари и вземат солидни заплати за това. Явно тука прозра комплекса на недооценения талант който разсъждава в стил - този взема 5000 евро заплата но аз сам по-умен той просто е имал късмет, те са учили 5 години икономика, аз журналистика но аз разбирам икономиката по-цялостно така да се каже. Трето, че формата не бил български ами някакъв друг....редно е хипотетично да си представим, че и електричеството не е измислено от българин нито пък топлата вода, бананите не са български нито кафето нито БМВто но това не ги прави да са лоши и нежелани, ако разбираш на къде бия. Освен в България и по света има умни хора които измислят туй онуй, шоуто на слави да не е българско...не е той е добавил нови елементи но като концепция навярно е американско. Имаше и още смехории, но мисля, че тези са най-интересните.
Бойчо
на 23.03.2009 в 11:03:44 #15"Претакован" и "прецакан" е само оня, дето има глупостта да зяпа подобни тъпотии и бози.
Наблюдател
на 23.03.2009 в 10:17:25 #14Аз пък му се чудя на автора - про положение че има вече по над 50 програми на кабелната телевизия,какво те кара да гледаш някакви псевдо лайна.При положение че един телевизор е 200 лева,за каква война в семейството говориш,коя програма да гледат.Вкъщи сме трима човека и имаме 3 телевизора и един 24 инчов монитор - моя.Каквото си искаме гледаме.И наистина - недей да се правиш на народен оратор.Никой не те е упълномощил.А относно тъпите реалити и техните реклами - има други учебници дето не се издават.Те се научават от живота.
Ignis Sanat
на 23.03.2009 в 08:27:20 #13Ники, драги на4инаещ писателю, ти нямаш ниакква идея от реалния свят, кви са тия глупости дето си ги напуисал, кой го ебе тъпия ограничен средностатистически зрител кво гледа и какво иска да гледа, много ясно че ще се конкурират по тоя начин, при условие че не измислят нови интересни формати а ползват вече изтъркани трикове, няма друг шанс, а зрителите като теб могат само да реват
hudini
на 23.03.2009 в 01:35:22 #12анализа е хубав Аз лично не понасям каквито и да е реалита. Личното ми мнение е,че това са режисирани шоута с некадърни актиори за прекалено ограниченият потребител,че да разбере,че го водят за носа и всичко е предварително решено. Аз предпочитам ако ще гледам нещо режисирано да си пусна 1 филм/сериал с професионални актиори,а не подобна боза
синьо знаме ще гори
на 22.03.2009 в 22:58:38 #11Ники Русиновски е нямало какво да прави събота вечер...