05. Bioware

Канадската компания Bioware далеч не е сред „бащите" на електронните игри, но за сметка на това има огромно влияние в оформянето на съвременния RPG жанр. Основана е през февруари 1995 г. като 3 години по-късно става една от най-известните и ценени фирми в света благодарение на RPG- то Baldur's Gate.

То е сред първите подобни заглавия, които притежават опцията single player. През 2002 г. излиза и първата игра от превърналата се в култ поредица Neverwinter Nights, която утвърждава Bioware като водеща компания в света на рулевите игри.

Малко преди Mass Effect да стане реалност за конзолата Xbox360, Bioware обявиха, че от началото на януари стават част от гиганта Electrоnic Arts. Повече за историята на Bioware ТУК

Препоръчваме ви: Baldur's Gate series, Neverwinter Nights, Mass Effect

Официален сайт: http://www.bioware.com/

 

04. Atari

Създадена е през 1972 г. от Нолън Бушел и Тед Дъбней. Дългогодишен лидер на пазара за монетни автомати, конзолни игри и домашни компютри. Доминираща сила през 70-те и 80-те на миналия век. Прекупувана много пъти през годините, в момента тя е сбор на бивши компании като Infogrames, Hasbro и Atari и се изявява главно като разпространител.

Известна е с игрите от поредиците Pong, Ma3x, Unreal Tournament, Driver, Dragon Ball Z, Neverwinter Nights, Godzilla. Популярността й в началото на гейм индустрията се дължи най-вече на Pong, която се счита за първата в света игра аркада. Фирмата успява да привлече вниманието на света и с Atari 2600 - една от първите конзоли излязла през 1977 г. Тя затвърждава доверието в използването на микропроцесори както и популяризира използването на хардуер.

Домашните компютри Atari 800 и Atari ST също бележат големи успехи и затвърждават името й.

След редица несполуки на пазара, през средата на 90-те години, Atari решава да излезе от бизнеса, като предприема мерки за запазване на авторските си права. Така е до 2001 г., когато Infogrames изкупуват 51% от акциите й, а до края на тази година се очаква да изкупят всичките.

Из мрежата се носят слухове за евентуален фалит на Atari и дори невероятната версия, че са помолили кракерите на игри, да не ги 'кракват', за да могат да се продадат.

 

П.С. За да видите, защо все пак отделихме това важно място на компанията ТУК

Препоръчваме ви: Alone in the dark, Neverwinter Nights 2, Dragon Ball Z сериите

Официален сайт: http://www.atari.com/

 

03. Capcom

Частичен акроним взет от пълното наименование Japan Capsule Computers, което компанията носи в началото на основаването си през 1979 г. Първата й аркадна игра се появява 5 години по-късно и носи името Vulgus, но истинската истерия около фирмата започва едва с появата на Street Fighter II.

Аркадите се превръщат в основно място на приходи за Capcom (и до днес!) както и вече силно навлезлите домашни конзоли.

През 1996 г. се появява Resident Evil. Тя кара, геймъри от всички континенти да напълнят гащите от ужас и поставя основите на така наречения "survival horror" жанр.

Resident Evil превръща компанията в един от големите играчи в края на 90-те (с малка помощ от Devil May Cry, Viewtiful Joe и Onimusha сериите). Днес приходите й надхвърлят 70 млрд. долара годишно, а по някои от игрите й има холивудски екранизации счупили всички боксофиси.

Препоръчваме ви: Resident Evil 4, Devil May Cry 3, Mega Man, Street Fighter II

Официален сайт: http://www.capcom.com/index.php

 

02. Id Software

Основана началото на 90-те години от четирима американци – Джон Кармак, Джон Ромеро, Том Хол и Ейдриън Кармак (няма връзка с Джон). По това време те работят за друга компютърна фирма – Softdisk, но година преди да основат Id Software Джон Кармак и Том Хол работят тайничко върху копие за РС на нашумялата тогава игра на Nintendo Super Mario Bros. 3.

Когато Ромеро видял демото озаглавено "Dangerous Dave in Copyright Infringement" осъзнал, че това копие може да означава много пари и слава, ако продадат правата на Nintendo. За тяхно съжаление оттам отказват офертата, обяснявайки, че не проявяват интерес към PC пазара.

За сметка на това Скот Милър, продуцент в Apogee Software чул за таланта им и изиграл една тяхна аматьорска игра. Това го накарало да им поръча да разработят нова игра на име Commander Keen. Първият й епизод се появява на 14 декември 1990 г. като shareware на компанията на Милър и поръчките започват да валят.

От Softdisk почти веднага разбират, че четиримата работят и на частно и то с тяхно оборудване и ги задължават да правят по една игра веднъж на 2 месеца и за тях. Така те съвсем се отделят и основават Id Software.

Легендарната им Wolfenstein 3D се появява 1992 г. и поставя началото на серия FPS игри, които ще променят лицето на този жанр за години напред. 1993 г. вече факт е и неповторимата Doom, която вдига много високо летвата на качеството на графиката за всички разработчици по света. До този момент такова графично качество не е достъпно за домашните компютри, а дори и за някои от конзолите.

Едно от най-важните събития в историята на гейминга е появата на неповторимия шутър Quake на 22 юни 1996 г. Той комбинира най-новите технологии при 3D с изключителен арт стил, за да се постигне истински пир за очите!

Препоръчваме ви: Doom 2, Quake 4, Wolfenstein: Enemy Territory

Официален сайт: http://www.idsoftware.com/

 

01. Nintendo

Тук, надявам се, няма изненадани. Nintendo се водят за международна компания с основно седалище в Япония (разбирайте японска) като поставя началото си (поемете си въздух) през 1889 г. Тя променя целия геймплей на игрите познати до 80-те години като изкарва тоталния хит за всички времена Super Mario за NES. Но нека се върнем малко по-назад.

Първоначално фирмата се казвала Nintendo Koppai и била създадена от Фусаджиро Ямаучи, който продавал ръчно изработени карти за игра. Те станали толкова популярни, че постепенно му се наложило да наеме още персонал, който да поема поръчките.

През 1956 г. внукът му посетил САЩ, за да разгледа друга водеща фирма за карти. Там той се шокирал от малкия офис, който ползвала тамошната компания и осъзнал докъде стигат възможностите на тази индустрия. Смел ход от негова страна се оказало решението му да сложи ликове на герои от филмите на Дисни на своите карти и така качил още продажбите. През 1963 г. той прекръстил компанията на Nintendo Company Limited и започнал да експериментира и в други области.

През 60-те и началото на 70-те години фирмата се минава през всякакви сфери от хранителни стоки, телевизия, та до детски играчки.

Едва през 1974 г. тя поема правата върху разпространението на конзолата за видео игри Magnavox Odyssey, а три години по-късно Nintendo започва да произвежда и собствени конзоли. Останалото е история...

Препоръчваме ви: Legend of Zelda: A Link to the Past, Super Metroid

Официален сайт: http://www.nintendo.com/countryselector

 

ПЪРВА ЧАСТ на 10-те най-велики компании за електронни игри