Мултифункционалността невинаги е добродетел. Понякога е порок. Швейцарското ножче например може да ти спаси живота, защото върши толкова много и различна работа, но на цената на куп компромиси.

Никой не филетира риба с швейцарско ножче, нали? При колите ситуацията не е много по-различна. В инженерно отношение някои са конструирани така, че да са едновременно проходими, удобни, икономични, да могат да се задвижват от бензинов двигател, електромотор и хибридна система.

Докато други са замислени още от чертожната дъска с идеята да са добри в едно-единствено нещо. Volkswagen ID.3 е от вторите.

Снимка 514614

Източник: Volkswagen

Това е първият масов автомобил на германската компания, който е проектиран с идеята да бъде електромобил и нищо друго. Това е позволило на инженерите и дизайнерите да подходят радикално в някои отношения и да сложат превключвателя, който играе ролята на скоростен лост, високо горе до волана.

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

Модификация: ID.3

Работен обем: -

Мощност: 201 к.с.

Въртящ момент: 310 Нм

Ускорение: 7.3 сек. до 100 км/ч

Максимална скорост: 160 км/ч

Максимален пробег (WLTP): 424 км

Капацитет на батерията: 58 кВч

Базова цена: 70 885 лв.

Това е и причината вместо традиционно табло, зад волана да откриваме минималистичен дисплей, който показва само най-необходимата информация. Отново заради това и предницата на автомобила e толкова семпла - защото електромобилите не се нуждаят от големи решетки, които да охлаждат няколко големи радиатора.

А и интериорът се усеща доста по-просторен, защото го няма традиционния "тунел" между предните седалки. Ако някога сте се чудили защо всички коли имат такъв тунел, то е защото под него е разположена тръбата на изпускателната система, която завършва в задната част на купето с ауспух. Но електромобилите нямат нужда от такъв.

Снимка 514613

Източник: Volkswagen

АДАПТАЦИЯ

Ако сте си мислили, че понеже ID.3 е модел на Volkswagen, а вие някога в миналото сте имали Golf или Passat, всичко в интериора ще ви е познато, сбъркали сте. Вече споменахме за скоростния "лост", но той далеч не е единствената част с необичайно разположение.

Фаровете и всички останали светлини се пускат през сензорен панел високо вляво до волана, на централната конзола няма абсолютно нищо, а бутоните за електрическите прозорци са само два.

Как се управляват задните тогава? Трябва просто да натиснете друг бутон, който сменя функцията на първите два за определен кратък период от време и те започват да управляват задните, а не предните стъкла. Хитро, но изисква известен период на адаптация.

Не очаквайте и разточителни кожени тапицерии в интериора, където акцентът пада върху екологичността. Всичко е висококачествено и приятно на допир, но в голяма част от материалите е заложена суровина, добита от рециклирането на пластмасови бутилки например.

И в това няма нищо лошо, дори напротив, защото в последно време малко сме се поразглезили, забравяйки, че коженият салон не е от критично значение, даже в някои случаи е по-неприятен от текстилния.

Снимка 514617

Източник: Volkswagen

От критично значение за всеки електромобил е нещо съвсем друго - практичността и максималният пробег с едно зареждане. ID.3 се предлага с три различни като капацитет батерии, като максималният пробег варира между 230 и 550 километра.

С това, разбира се, варира и цената. Тестовият автомобил беше оборудван със средната от трите батерии, която разполага с капацитет от 58 кВч и в реални условия се справя с около 300 километра без проблем. Това, което можем да оценим като проблем, беше широкият диапазон, в който варираше показанието за оставащия пробег на таблото.

Да приемем, че сте загасили автомобила с оставащи 125 километра пробег, а на сутринта, когато "запалите", установявате, че пробегът е едва 60 километра. Това е един от основните проблеми на колите на ток все още - влиянието им от външни фактори, като например температурата.

Трябва да ги приемем като всяко друго нещо с литиево-йонна батерия, което имаме под ръка - колкото по-студено е, толкова по-бързо се разрежда батерията му. А и с падането на температурата ние самите ще имаме нужда от отопление в купето, което, от своя страна, означава, че ще се увеличи консумацията на ток.

Снимка 514615

Източник: Volkswagen

Всичко това не е никакъв проблем, защото има предостатъчно километри пробег на разположение за един стандартен ден в града, дори да се скъсаме от обикаляне. Естествено, стига да не живеем в Пекин и да искаме да го обиколим по едно от петте околовръстни шосета там.

Но тук такива екстри няма. И все пак, хубавото в случая е, че ако попаднем в пекинско задръстване, не харчим почти нищо, докато стоим на едно място, което при автомобилите с бензинови и дизелови двигатели не е съвсем така. А и едно зареждане на батерията ще струва едва няколко лева.

Снимка 514616

Източник: Volkswagen

ВЪЗМОЖНОСТИ

Когато въпросната батерията е добре заредена, ще можем да се порадваме на един истински електромобил - пъргав, но без да има претенции да бъде спортен, динамичен, без да има претенции да ни "залепва" за седалката, и стабилен в завой, без да има претенциите да се самоопределя като картинг.

Може да: ви накара да забравите за Golf

Не може да: бъде мултифункционален

Липсва му: някой друг физически бутон

VolkswagenID.3 е перфектното средство за придвижване в града, като багажникът му е достатъчно голям за нескромно продължителни шопинг сесии, а задната седалка с лекота побира детски столчета, още багаж или трима възрастни, ако това се наложи.

В този вариант ID.3 разполага с мощност от 204 к.с., които са достатъчни, за да изпотим всеки нахакан собственик на бензинов или дизелов двигател, когато светофарът светне зелено. Все пак, обаче колата се усеща доста тежка за размерите си, а това усещане е съвсем обективно, предвид теглото от около 1800 килограма, което по принцип е запазена територия за лимузини и джипове. Или поне беше.

Снимка 514619

Източник: Volkswagen

Иначе размерите на ID.3 се доближават до тези на класическия модерен градски хечбек. Например Golf, но с тази разлика, че купето вътре е доста по-широко и удобно заради възможностите, които архитектурата на електромобилите позволява. Багажникът също е с доста прилични размери, което е впечатляващо, имайки предвид, че двигателят се намира... под неговото дъно.

Правилно прочетохте, Volkswagen ID.3 е със задно разположен двигател и задно предаване, точно както при Porsche 911, като приликите между двете се изчерпват само с това, разбира се.

Снимка 514618

Източник: Volkswagen

С Volkswagen ID.3 може да се прави всичко, което нормалният градски човек обикновено прави - да пазарува, да пътува често на къси разстояния, да натовари някоя разглобена до компактни размери мебел, или да закара детето при баба му и дядо му в съседния град за уикенда.

Но по-важното е друго - как човек се чувства в него. Volkswagen ID.3 се усеща като напредничав и различен автомобил с всички ползи и негативи от това. Той е екологичен, умен и приятен за използване, но от друга страна, минимализмът в него на моменти натоварва.

Всеки от нас е свикнал с тъчскрийн панели от всякакъв тип, само че когато си в движещ се автомобил, понякога е по-добре да имаш физическо копче, което да натиснеш, защото иначе рискуваш вместо да изключиш системата за автоматично следене на лентата за движение, да смениш радиостанцията. Което е доста изнервящо.

Снимка 514620

Източник: Volkswagen

ID.3 e чудесна отправна точка към бъдещето. Той e носител на здравите и традиционни ценности, с които сме свикнали да свързваме моделите на Volkswagen, но в комбинация със смели решения и задължителният за индустрията в последните години електрически двигател. А и нека признаем - изглежда наистина много добре, въпреки леко инфантилната "усмивка", която образува ниският отвор в предната броня.