В края на 90-те на музикалната сцена се случва нещо интересно - появява се алтернативен стил, който критиците бързо наричат "ню метъл". Той запълва известна празнина и е ориентиран към група от млади хора, които до този момент нямат "своя" музика.

Първоначално критиците определят новия стил като пълен буламач и с пълно основание, понеже той съчетава няколко стила в себе си - рап, рок, метъл, гръндж и т.н. Но целта е постигната и фурорът е реализиран. Появяват се групи като Linkin Park, Limp Bizkit, System of a Down, Korn и много други, които излизат от дребните клубчета и започват да свирят пред десетки хиляди.

Подобно нещо наблюдаваме в много сфери на живота, в това число и в автомобилната индустрия. Класическото разбиране за отделните сегменти отдавна е размито и производителите комбинират чертите на различни модели, създавайки нов, за да запълнят пазарна ниша и да задоволят все по-странните потребности на своите клиенти. Защото колите станаха като швейцарски ножчета, които могат всичко. Градска кола, джип, комби и спортен автомобил в едно? Няма проблем, стига да го поискат достатъчно хора, автомобилните компании с радост биха го изпълнили.

Снимка 611798

Източник: Peugeot

В такъв контекст се запознаваме с Peugeot 408. Чисто нов модел, който трудно можем да определим с една дума. Французите го наричат "кросоувър", а на нас ни прилича на смесица от поне пет класически автомобилни конструкции. В което няма нищо лошо, с изключение на леко сбърканата самоличност на автомобила. Иначе, кръстоските са нещо хубаво, защото по този начин даден модел става по-способен, функционален и практичен от всяка една от съставните си части.

Ако някой все пак ни застави, бихме го определили като по-високо комби или по-нисък кросоувър. Peugeot 408 e някъде по средата, заради ниската линия на покрива, по-високото окачване от това на стандартните седани и комбита и в същото време силно наклонения заден капак, който се отваря заедно със стъклото. При всяко положение, трябва да признаем, че характер не липсва.

Снимка 611805

Източник: Peugeot

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ
  • Модификация: 408 HYBRID 225
  • Работен обем: 1598 куб. см.
  • Мощност: 225 к.с.
  • Въртящ момент: 360 Нм
  • Ускорение: 7.8 сек. до 100 км/ч
  • Максимална скорост: 233 км/ч
  • Среден разход (WLTP): 1.2 л/100 км
  • Трансмисия: 8-степенна автоматична
  • Базова цена: 66 809 лв.

Всички клишета за актуалния дизайнерски език са валидни и когато описваме Peugeot 408. Тази "котка, готова за скок" има силно изразени задни калници, които сме свикнали да виждаме в спортни купета.

Има и агресивни фарове, приличащи на "присвити зеници на хищник", както и класическите за най-новата история на Peugeot "стопове, приличащи на белези от котешки нокти".

В чисто човешки план и с прости думи, бихме казали, че това е кола, която човек лесно може да хареса, но и кола, която трудно би се сляла с тълпата. От френската компания наричат това усещане allure.

PEUGEOT ЛЕКСИКА

Същата дума е използвана и за първите две нива на оборудване, а най-високото носи означението GT. Ние карахме най-скъпата plug-in хибридна версия със 225 к.с., но за по-непретенциозните или пестеливите Peugeot предлага хибриден вариант със 180 к.с. Има и изпълнение с чист бензинов двигател и мощност 130 к.с. Дизел няма, но това е повече от очаквано в наши дни.

Снимка 611802

Източник: Peugeot

И все пак, не ни липсва много, предвид факта че и двата хибридни варианта на 408 разполагат със солиден въртящ момент от 360 Нм. Двете системи са идентични и използват еднакви батерия, електромотор и 1.6-литров турбо бензинов агрегат. Разликата в мощността идва от факта, че в по-евтината версия последният е "скопен" с 30 к.с.

Като субективно усещане, най-мощната версия осигурява достатъчно мощност, дори с четирима възрастни мъже на борда и пълен багажник. Задъхване не се усеща, но в извънградски режим на двулентов път зарядът в батерията се изчерпва доста бързо, особено ако стилът на шофиране е по-динамичен.

Хубавото е, че когато видим на таблото 0%, няма да се случи нищо страшно, което е и най-големият плюс на хибридите. Просто продължавате по пътя си с леко редуцирана мощност, а при повече желание и старание от наша страна, може да върнем заряда в батерията по време на спускане и спиране.

Снимка 611803

Източник: Peugeot

Интериорът пък помага да се чувстваме уютно. Таблото и централната конзола са ориентирани към шофьора, а инструменталното табло и воланът са се превърнали в емблема за дизайнерския език на Peugeot.

Така и не можем да свикнем с малкото воланче и уредите, които гледаме над, а не през него, но пък мнозина обожават това в моделите на Peugeot. Хубавото е, че никой друг не го прави, решението е смело и има известна логика - нямаме нужда от хедъп дисплей, например.

Снимка 611807

Източник: Peugeot

Встрани от разположението му, инструменталното табло е с триизмерна технология и е изключително приятно за гледане. Отделните елементи и графики са разположени някак в дълбочина, което кара цялата кола да се усеща по-модерно и футуристично. Уважаваме това, че интерфейсът е изчистен и лесен за възприемане от страна на шофьора.

ПРИЛИКИ И РАЗЛИКИ

Според каталожните данни, само на ток Peugeot 408 може да измине между 60 и 70 километра. Ние така не успяхме да го изпробваме, тъй като го карахме изключително в извънградски режим. Това, от друга страна, ни позволи да изпитаме и най-големия плюс на ниския таван - добрата аеродинамика. Тя позволява на колата да се усеща като седан или комби, а не като голям кросоувър с аеродинамиката на банков сейф.

Снимка 611801

Източник: Peugeot

  • Може да: плени всеки с чар
  • Не може да: се опише с една дума
  • Липсва му: класическо табло

Свикнали сме, когато говорим за кросоувъри, да питаме: "А 4х4 ли е?" В случая не е. Peugeot 408 се предлага само с предно предаване, което е колкото разочароващо, толкова и очаквано, защото кросоувър и джип са различни неща.

Тук акцентът пада върху дупките, тротоарите и легналите полицаи, а не върху пресъхналите дерета на реки и дълбоките коловози в гората. Все пак съветваме за повишено внимание дори при преодоляване на градски "офроуд" препятствия, защото гумите са нископрофилни, а джантите 20-цолови.

Друга разлика с кросоувърите е фактът, че 408 има голям, но не особено дълбок и висок багажник, така че вътре пералня едва ли ще се побере. Или поне не при затворен заден капак. Не че сме пробвали.

Снимка 611806

Източник: Peugeot

От друга страна, междуосието е доста голямо, което осигурява доста пространство на задния ред седалки и там биха се чувствали удобно дори доста едри хора. А и е достатъчно широко, така че ако едрите са двама, раменете им няма да се намират в интимна близост.

Снимка 611804

Източник: Peugeot

Peugeot 408 e резултат от цялостната политика на френската компания през новата ѝ история. Това е автомобил, който не понася да се отнасят с безразличие към него. Може би не всички биха го харесали, но това е честна позиция, сякаш колата ни казва "това съм аз, ако не ти харесва, нямаме бъдеще заедно". Е, може би не толкова ултимативно, но все пак категорично.

Харесваме, че е много по-красива от комби, много по-аеродинамична от кросоувър и по-практична от седан. Цената? Ако държим на най-високото ниво на оборудване - доближава 100 000 лева. Звучи стряскащо, но не бива да забравяме, че цените не са това, което бяха, пък и базовата версия е с 30 000 лева по-евтина. Това е положението.