Горчивата истина е, че електромобилите все още са твърде скъпи. Или поне такова е субективното ни усещане на фона на това, което предлагат. Причините са трогателно прости - за да се движи една кола на ток, на ѝ е необходим електромотор, а той, от своя страна, се нуждае от солидно количество литиево-йонни клетки, които струват доста пари.

В голямата си част електромобилите остават запазена територия за по-заможни клиенти, а останалата част от човечеството е принудена да чака времето, в което технологиите ще напреднат, производството ще бъде оптимизирано и цените ще спаднат. Добрата новина е, че чакането приключи. Или поне донякъде.

Причината да казваме това е Dacia Spring, която се предлага на българския пазар за 33 500 лева. Редно е да започнем с цената, защото това е може би най-важното, което трябва да се каже за тази кола. За подобна сума не просто не можем да си купим друг електромобил, ами бихме се затруднили да намерим прилично оборудван нов автомобил с бензинов или дизелов двигател.

Снимка 555426

Източник: Dacia

Факт е, че за парите си не получаваме кой знае какво, но пък ще разполагаме с напълно функционален и практичен градски електромобил с нула вредни емисии, чието зареждане ще струва няколко лева, спирането в Синя или Зелена зона ще бъде напълно безплатно, а пътният данък ще е просто лош спомен.

ПО СЪЩЕСТВО

Електромоторът на Dacia Spring разполага с мощност от 45 к.с., което звучи доста ретро като число, но от друга страна автомобилът е лек и компактен. При тегло от 950 килограма и с уговорката, че Spring е изцяло градски автомобил, повече мощност на практика не ни е нужна.

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

Модификация: Spring Comfort Plus

Мощност: 45 к.с.

Въртящ момент: 125 Нм

Ускорение: 19.1 сек. до 100 км/ч

Максимална скорост: 125 км/ч

Максимален пробег (WLTP комбиниран): 230 км

Капацитет на батерията: 27.4 кВч

Базова цена: 33 500 лв.

Като при всеки друг електромобил и тук всеки може да очаква онова "залепване" за седалките при натискане на педала на газта, което лишава от неприятното усещане, че колата няма сила да изкачи предстоящия баир. Сила определено има, а що се отнася до баири, Dacia Spring няма да изпита никакви трудности да се качи до хижа "Алеко" например. Знаем, защото лично го изпробвахме.

На прибиране оттам може да се възползваме от възможността за рекупериране на енергията, която сме изхабили на отиване, така че при повече старание от наша страна може да излезе почти на нула като пробег.

За разлика от по-скъпите електромобили, тук нямаме възможност да избираме от различни режими на шофиране и рекупериране, но пък това прави Spring доста лесен и неангажиращ за използване. Не е нужно да мислим и не се обърквате от десетките опции. Просто отпускаме педала на газта или натискаме спирачката и колата започва да генерира ток. Толкова.

Снимка 555425

Източник: Dacia

Ускорението и скоростта в Dacia Spring са напълно адекватни за градския трафик и честно казано, се затрудняваме да измислим сценарий, в който ще трябват повече "коне". Разбира се, уточняваме, че тук думи като адреналин и удоволствие зад волана не може да се очакват.

Скоростната кутия е автоматична и се управлява от кръгъл контролер, разположен на централната конзола. Интересното при нея е, че няма режим P, така че като паркираме не бива да забравяме да дръпнем ръчната. Не е особено интуитивно и удобно, но след няколко часа в Spring, процедурата става навик.

Снимка 555429

Източник: Dacia

Максималният пробег на хартия (при комбиниран цикъл WLTP) е 230 км, но реалната му стойност, на която ние станахме свидетели е около 180 километра, което е съизмеримо с възможностите на други електромобили с подобни размери.

Батерията е с капацитет 27.4 кВч и може да се зареди от домашен контакт, като в този случай процесът отнема 11 часа и 25 минути. При използване на бърза зарядна станция, времето намалява до едва 50 минути.

Снимка 555430

Източник: Dacia

Адекватно е и пространството в интериора, където дискомфорт биха изпитали единствено високи и едри хора, за които пространството за глава и рамене не е достатъчно. На задните седалки също не е просторно, но за нуждите на градската мобилност е напълно достатъчно.

Снимка 555422

Източник: Dacia

ГЛЕЗОТИИ

Макар че за глезотии в Dacia Spring трудно може да се говори, автомобилът има няколко скрити коза в ръкава си. За толкова евтин електромобил не очаквахме вътре да има цветно табло без стрелки, както и тъчскрийн дисплей с USB порт и възможност за връзка на външни устройства чрез Apple Carplay и Android Auto.

Снимка 555428

Източник: Dacia

Списъкът с екстри включва и електрически прозорци, електрически огледала, темпомат, климатик и камера за паркиране.

Трябва да признаем, че външният вид също е приятен. Той се опитва да ни убеди, че Spring има нещо общо с кросоувърите, което не е точно така, но пък изглежда добре.

Може да: покори града

Не може да: спринтира

Липсва му: по-широк интериор

Само трябва да си спомним какво представляваха първите серийни електромобили за града. Струваха два пъти колкото Spring, а дизайнът им беше нещо, което предизвикваше или стрес или тотално отчаяние. За някои от версиите дизайнерите на Dacia дори са предвидили оранжеви акценти, които карат колата да изпъква.

Снимка 555427

Източник: Dacia

Dacia Spring е от онези коли, при които цената е всичко. Ясно е, че едва ли ще накара някой да се влюби, нито ще изуми с технологии и динамични характеристики. Но пък ще остане в съзнанието като симпатичен, практичен, честен и екологичен автомобил, който показва, че не е задължително електромобилите да бъдат скъпи и недостижими за обикновения човек. Тази кола е реално решение на един наболял проблем и точно затова заслужава уважение. Вече има нашето.