Когато някой ни каже, че колите не провокират определено поведение на пътя, едва ли ще му повярваме. Същото е като с музиката - определени групи и стилове ни карат да се чувстваме и да се държим по определен начин. Феновете на Slipknot знаят защо...

Не че някой смирен монах не би си тананикал тайничко някое парче от албума People = Shit, но да кажем, че би било по-скоро изключение.

Също толкова абсолютно възможно (и дори препоръчително) е и да шофираме новото си BMW M550i, спазвайки всички ограничения на скоростта, но е толкова дяволски трудно...

Снимка 511683

Източник: BMW

ЕТО ЗАЩО

Причините са ужасно много, но основната е, че с едва няколко сантиметра движение на педала на газта на практика освобождаваме 540 конски сили, а това няма как да ни остави равнодушни. Другата причина е, че колата има силата да ни накара да повярваме, че сме истински лоши момчета, а кой не иска да е лошо момче понякога?

Не че до момента се шегувахме, но ако трябва да сме сериозни, BMW M550i е автомобил, който би могъл да ни убие, но не иска да го направи. Той е натъпкан с десетки асистенти, които всячески искат да ни предпазят от сериозна катастрофа, каквато би ни била вързана в кърпа, ако тях ги нямаше.

Мощността е страшна и когато натиснем педала на газта додолу, трябва да сме готови след не повече от две-три секунди да го върнем обратно, защото вече се движим с опасна скорост.

Основната заслуга за невероятното ускорение тук е на xDrive системата за задвижване на четирите колела, която буквално ни залепва за седалката. И по-добре, защото ако беше само със задно предаване, вероятността в превъзбудата си да се завъртим щеше да е още по-голяма.

Снимка 511685

Източник: BMW

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

Модификация: M550i xDrive

Работен обем: 4395 куб. см.

Мощност: 530 к.с.

Въртящ момент: 750 Нм

Ускорение: 3.8 сек. до 100 км/ч

Максимална скорост: 250 км/ч

Среден разход: 11.4 л/100 км

Трансмисия: 8-степенна автоматична

Базова цена: 179 150 лв.

И звукът. Същият, който няма да чуем при електромобилите и дизелите. Същият, на който е способен само един истински бензинов V8 двигател, пък било то и с два турбокомпресора, като този под капака на M550i. Плътен, загадъчно гърлен, а в същото време не прекалено позьорски. Точно такъв, какъвто трябва да бъде.

СТАРАНИЕ И СМИРЕНИЕ

Външният вид, звукът и мощността са нещата, които правят адски трудно да караме BMW M550i спокойно. Но ако се постараем, можем.

По традиция колата предлага възможност за избиране на няколко режима на работа, които (за разлика от повечето автомобили) не са там просто за украшение, а значително променят усещането зад волана.

Така например, ако днес просто искаме да отидем до офиса и да свършим няколко важни дела през деня, избираме Eco, колата изведнъж утихва, реакцията на педала на газта става по-бледа, а прецизната ZF скоростна кутия започва да сменя предавките по-често. Дори обликът на дигиталното табло се променя и акцентът пада върху ефективността и спокойствието.

Снимка 511682

Източник: BMW

При Comfort стойностите са усреднени и това, най-общо казано, е най-добрият от двата свята, а при Sport ситуацията излиза извън контрол по един настръхващ косъмчетата на врата начин. Дори функцията за надуване на седалките се активира и ви подсеща с леко подпиране в хълбоците, че нещата загрубяват.

За най-претенциозните, софтуерът на колата дори дава възможност на шофьора да "подобри" някой от предварително зададените режими, като сам да настройва колко твърдо да е окачването, колко шумна да е изпускателната система и колко спортна да е работата на скоростната кутия и двигателя.

Снимка 511680

Източник: BMW

Сякаш за да ни подсеща, че има и праведен път, таблото постоянно ни информира за актуалното ограничение на скоростта, воланът автоматично иска да се отскубне от ръцете ни, ако решим да се правим на герой и да се престрояваме без мигач. Серията от радари в предната броня пък следи дали имаме намерение да спрем и ни пази от челен удар, ако се разсеем. А интериорът определено има с какво да ни разсее.

Снимка 511681

Източник: BMW

КОНЦЕНТРАЦИЯ

Според нас един от най-големите добродетели на моделите на BMW е фактът, че ако поне веднъж сме карали BMW, веднага ще се почувствате у дома си и в последната Серия 5.

Съвсем естествено, чисто технологично и дизайнерски приликите ще бъдат нищожни спрямо модел, произведен преди 20 години, но основните функции и позицията на най-основните бутони и лостчета е там, където сме свикнали да бъдат.

Снимка 511687

Източник: BMW

Стигнем ли обаче до новостите, ще се впечатлим сериозно. Например увеличаването и намаляването на звука на аудио системата с жест във въздуха. Мхм, точно така. Нужно е просто да завъртим показалеца си наляво или надясно някъде пред централната конзола, за да разбере системата, че искаме да намалим или увеличим звука. С рязко движение с палец наляво сменяме радиостанцията или песента с една назад, а със същия жест, но надясно, минаваме на следващата радиостанция от списъка или на следващата песен.

НАЙ-ДОБЪР Е: в това да те убеди, че си лошо момче

ПО-ДОБЪР Е ОТ: лошо момче

ЛИПСВА МУ: малко икономичност

НЕ СТАВА ЗА: незабелязано придвижване

Тази екстра е повече от глезотия, когато се касае за M550i, където всичко се случва много бързо и търсенето на някой бутон понякога може да ни изграе лоша шега.

Ако пък сме претоварени от работния ден или сме поели на дълъг път, може да разчитаме на едни от най-добрите седалки в занаята.

Освен стандартните за премиум класа настройки, те предлагат една допълнителна - на наклона на горната една трета на облегалката. Звучи сложна като математическа теорема, но в превод означава, че можем да настроим седалката така, че колкото и специфични да са наследените или придобитите ни гръбначни изкривявания, да ни е удобно и комфортно. Дори ако усетим известно изтръпване или болка, имаме възможност да си пуснем масажната функция, която да ни релаксира и помогне да спазваме онова ограничение за скоростта, което така нахално ни се иска да пренебрегнем.

Снимка 511679

Източник: BMW

Разбира се, дори духовниците имат своите пороци. В случаят на BMW M550i основният порок е лакомията. Трябва да сме готови, че колкото и да се опитваме, каквото и да правим, както и да караме този автомобил, средният разход на гориво няма да падне под 15 л/100 км. Което е съвсем нормално за възможностите на двигателя, но все пак във време, в което всеки се хвали с нисък разход на гориво, звучи малко шокиращо. И радостно, поне за феновете на класическото разбиране за луксозен, бърз и мощен автомобил.

Другият порок е също толкова очакван, колкото неделната молитва, но малко по-материален. Цената.

BMW M550i се намира точно под M5 в йерархията на Серия 5. И се усеща точно така. То е като да сготвим любимата си индийска яхния, но да сложим две трети от подправките, за да успеем да понесем изгарящата устната ни кухина пикантност. Лудостта при M550i е същата, възможностите са горе-долу същите, но при него все пак има зрънце разум. Същият разум, който кара монаха да слуша Slipknot със слушалки в манастира.