На летището винаги е лудница. Хора, проверки, багаж, покупки от безмитния магазин, опашки... Успяваме да си отдъхнем с облекчение едва когато се качим в самолета, затегнем за колана и зачакаме да излетим.

Една британска стартъп компания предлага това стресиращо за мнозина преживяване да се допълни с още една проверка - на килограмите ни. Куфарите с чекиран багаж се измерват старателно от служителите зад гишето, но вероятно не сме се замисляли какво значение има колко тежим ние самите.

Снимка 419822

Източник: iStock

Е, според Fuel Matrix, има, и то голямо. Защото с тази, на пръв поглед, лесна мярка може да се увеличи ефективността, да се намали разхода на гориво, цената на самолетния билет и вредните емисии във въздуха.

В момента изчисленията каква тежест ще трябва да поеме един самолет, след като се напълни, се правят по стандартизиран начин. Мъжете са по 88 кг, жените - 70, а децата - по 35, заедно с ръчния си багаж. Към сумата, която се получава спрямо броя пътници на конкретния полет, се добавя и теглото на чекирания багаж.

По този начин се пресмята и какво количество гориво ще е необходимо, за да стигне самолетът от точка А до точка Б. Според основателите на Fuel Matrix обаче, това е доста остарял и неефективен метод, заради който самолетите летят с много повече гориво, по-тежки са и това вдига разхода им и вредните емисии.

Снимка 419820

Източник: iStock

По-точното изчисление на товара на борда води и до по-точно изчисление на литрите керосин. Затова с измерването на теглото на пътниците, преди да се качат на борда, ще може да се калкулира колко точно да се зареди в резервоара. 

В момента стартъп компанията води преговори с английски летища и авиокомпании за въвеждане на тази мярка, но бъдещето й все още е неясно. Противниците й се чудят как така горивото ще се изчислява едва ли не до последната капка, като винаги трябва да има допълнителен резерв за спешни случаи, пише Lonely Planet.

Авиокомпаниите с най-чистите самолети в света за 2018 г.

10-те авиокомпании с най-чистите самолети в света за 2018 г.

Не сме изненадани, че нискотарифните авиокомпании са извън класацията

Според други, идеята да минаваме през кантара пред толкова много други хора на летището не е никак добра. Затова компанията работи над начини измерването да се случва възможно най-дискретно, а данните от него да са защитени от GDPR.