Преди точно 50 години, на 20 юли 1969 г., американският космически апарат Apollo 11 каца на лунната повърхност. В модула се подготвят да излязат Нийл Армстронг и Едуин "Бъз" Олдрин, а всички на Земята са на път да чуят легендарната реплика: "Малка крачка за човека, огромен скок за човечеството."

Това събитие беляза историята на американската космическа агенция NASA, а и на всички нас. Години по-късно дори се появи конспиративната теория, че американците никога не са кацали на естествения спътник на Земята, а са инсценирали всичко във филмово студио. Така или иначе, доказателства за човешкото посещение на луната има, а едно от тях е превозно средство, което завинаги ще си остане там. То е известно с абревиатурата LRV - Lunar Roving Vehicle, но ние го наричаме с по-простичкото име луноход.

За пръв път такова превозно средство е изпратено на лунната повърхност на борда на Apollo 15 през 1971 г., след което съдбата му следват два други роувъра, които пристигат на борда на модулите Apollo 16 и финалният Apollo 17. И трите машини продължават да се намират на Луната. Но какво можем да кажем за първите космически "автомобили"? Историята е по-интересна, отколкото някой може да предположи.

Снимка 435151

Източник: NASA

Автомобил, но не съвсем

Луноходът е автомобил, но само на хартия. Той има четири колела, две седалки, както и калници, които спират лунния прах да хвърчи навсякъде в условията на слаба гравитация. И дотук спираме с приликите със стандартен автомобил. Купе на практика липсва, а алуминиевото шаси е открито, за да се намали теглото. Интериор също няма, както и традиционни педали и волан. Роувърът се управлява чрез простичък лост, с помощта на който се ускорява, спира и завива.

Снимка 435148

Източник: NASA

Колелата пък не са изработени от гума, а от издръжлива алуминиева мрежа. Те не абсорбират неравностите толкова добре, колкото стандартните каучукови гуми, но това не е проблем, тъй като астронавтите са здраво захвани за седалките с помощта на велкро лепенки.

Eдна конска сила

За да се движи безпроблемно по лунната повърхност, роувърът на NASA има четири задвижващи колела. На всяко едно от тях е монтиран по един електромотор, но мощността далеч не е впечатляваща. Всеки един от двигателите генерира 0.25 к.с., което означава, че общата мощност е точно 1 к.с. И това изглежда е напълно достатъчно за постигането на максимална скорост от 14 км/ч.

За разлика от всички земни електромобили обаче, батериите на роувъра не се презареждат. Те са изработени от цинк и сребро и тежат 54 килограма. Първоначалният заряд в тях е достатъчен за изминаването на 90 километра. Въпреки това пробегът е бил ограничен на едва 7.6 километра, защото в случай на технически проблем, това е максималната дистанция, която астронавтите е можело да изминат пеша.

Компактен във всеки смисъл

Космическите капсули Apollo не са особено големи, затова е било важно роувърът да е компактен. В крайна сметка той е дълъг само три метра и тежи впечатляващите 210 кг. Въпреки това машината е особено издръжлива и може да превозва товар с маса повече от двойно по-голяма от собственото й тегло - 490 кг.

Снимка 435150

Източник: NASA

Управлението е ръчно, но все пак луноходът е оборудван с навигационна система и бордови компютър. И трите роувъра на NASA са свършили работата си безпроблемно и са върнали астронавтите невредими до капсулата, но все пак е имало притеснителни моменти. В един от случаите прах е задръстил охладителните радиатори на батериите, а два калника са се счупили, заради неравности, което е принудило екипажа да извърши ремонтна дейност на място.

Космическа цена

Машините са разработени съвместно с Boeing и General Motors. През 1969 г. общата цена на четирите роувъра е била 38 млн. долара, което в днешни пари се равнява на около 265 млн. долара. Три от луноходите са достигнали лунната повърхност и продължават да бъдат там, а четвъртата се съхранява от NASA.

Една от допълнителните функции на роувърите е била заснемането на видеото по-долу, на което се вижда отделянето на капсулата от лунната повърхност. Камерата е била монтирана в предната част на лунохода, участвал в мисията Apollo 17.