През последните години състезанията от Формула 1 са обект на сериозна критика. Много хора ги смятат за откровено скучни и в това има известна доза истина.

Организаторите добре знаят този факт, което е и причината всяка година да въвеждат нови правила, целящи увеличаване на конкуренцията и интригата за зрителите. Дали успяват, е друг въпрос.

От друга страна, пилотите постоянно сменят отборите си, някои напускат шампионата, на тяхно място идват нови, което поражда допълнително объркване. Ето защо, по-долу ще се опитаме в синтезиран вид да представим всичко, което трябва да знаем за новия сезон във Формула 1. Първият кръг в Австралия е вече в миналото, но все пак има още цели 20 състезания.

Нови правила за колите

Три са основните промени при колите през тази година, като те касаят дизайна и функционалността. За да могат пилотите по-лесно да преследват колата пред тях, което да увеличи евентуално изпреварванията, предните и задните спойлери са значително уголемени.

Идеята е по този начин преследващият автомобил да може да се доближи по-близо до колата отпред и да се намали негативния ефект върху сцеплението му от вихрите, създадени от предния автомобил. Така пилотите ще имат възможността да се преследват по-близо един до друг в по-голям период от време, което ще увеличи вероятността в крайна сметка да се стигне до изпреварване. А именно това искаме всички ние - повече интрига.

Снимка 413143

Източник: Sauber

Друга голяма промяна касае гумите. През 2019 г. те ще са обозначени само с три различни цвята и няма да имат сложни имена, както досега. Бялата маркировка ще означава, че гумите са твърди, жълтата ще сигнализира, че каучуковата смес е от средния тип твърдост, а червеното ще е знак за меки гуми.

За да се увеличи видимостта при лошо време, всички болиди вече ще разполагат с две допълнителни LED светлини отзад, разположени в двата края на спойлера. Те ще светят постоянно, ако колата е оборудвана с гуми за средно мокър или напълно мокър асфалт.

Нови правила за пилотите

Една от най-големите промени, които пилотите ще усетят през тази година, е увеличеното с 5 кг максимално допустимо количество гориво - от 105 на 110 кг.

Според организаторите това ще позволи на Люис Хамилтън, Себастиан Фетел и компания да използват максималния ресурс на двигателите си, без да се притесняват, че горивото им ще свърши. Увеличеното тегло на автомобилите означава, че от сега нататък теглото на пилота ще се разглежда напълно отделно, което пък от своя страна значи, че по-тежките от тях ще имат същите възможности като всички останали.

От този сезон, при подновяване на надпреварата след излизане на кола на сигурността, пилотите ще могат да се изпреварват едва след като преминат финалната линия, а не както досега - след като колата на сигурността се прибере.

Снимка 413146

Източник: Williams

Минималното тегло на колите с пилот, но без гориво, е увеличено от 733 на 740 кг, като поне 80 кг от това тегло е запазено за шофьора, неговата седалка и екипировката му. В случай че пилотът е по-лек, отборът е длъжен да сложи баластни тежести в кокпита.

За да се оптимизира безопасността на пилотите, организаторите на Формула 1 въвеждат използването на биометрични ръкавици и по-здрави каски. Ръкавиците ще изпращат информация до медицинския център на пистата преди, по време на и след евентуален инцидент, а шлемовете вече разполагат с 10 мм по-нисък визьор, за да се намали опасността от проникване на летящи отломки.

Снимка 413145

Източник: Racing Point

Отбори, коли и пилоти

През този сезон във Формула 1 ще участват 10 отбора - всеки с по две коли. Всички те са добре познати от миналата година, като евентуална разлика може да очакваме в цветовете на някои от тях. При пилотите обаче има известни промени.

Шампионите от Mercedes-AMG продължават да разчитат на Люис Хамилтън и Валтери Ботас, които ще управляват новия болид на германците, носещ звучното име W10 EQ Power.

За основните им конкуренти от Ferrari ще се състезават Себастиан Фетел и Шарл Леклер, които ще седят зад волана на Ferrari SF90.

Пилоти на Red Bull STR14 тази година ще бъдат Макс Верстапен и Пиер Гасли, а бившият им доставчик на двигатели - французите от Renault - залагат на Нико Хюлкенберг и Даниел Рикардо.

Дъщерният отбор на Red Bull - Toro Rosso, ще очаква добро представяне от Даниил Квият и Александър Албън, а американският отбор на Haas ще заложи на Ромен Грожан и Кевин Магнусен на борда на VF-19.

Снимка 413144

Източник: McLaren

McLaren през тази година ще разчитат на тандема Карлос Сайнц и новобранеца Ландо Норис зад волана на болида MCL34. Серхио Перез и Ланс Строл ще се състезават за Racing Point, а Sauber залагат на Кими Райконен и Антонио Джовинаци.

На последно, но не и по значение, място е отборът на Williams, чийто болид RK88 ще попадне в ръцете на завърналият се Роберт Кубица и новобранецът Джордж Ръсел.