Някои от най-големите и важни луксозни марки на Европа могат да бъдат следващата жертва на търговската война на президента на Съединените американски щати Доналд Тръмп. Нови мита ще засегнат износ на стойност милиарди долари, включително уиски, вино, шампанско, чанти и костюми, пише Bloomberg.

Панел от трима експерти от Световната търговска организация потвърдиха, че САЩ има законното право да наложи мита върху редица европейски стоки за износ, като отговор на незаконната помощ на Стария континент за Airbus SE. Източници на изданието от ЕС очакват пускането на доклад от страна на СТО до края на месеца, който ще позволи на Вашингтон да наложи мита върху стоки на стойност между $5 милиарда и $7 милиарда годишно. Тръмп заплаши с налози върху $11 милиарда износ.

Отговорът на Вашингтон се очаква в рамките на дни след одобрението от СТО. Възможно е част от наложените мита да достигнат дори 100 процента.

LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SE е особено уязвима, като в предварителния списък влизат стоки като Dom Perignon и Moet & Chandon and Hennessy, както и кожени изделия от марките Donna Karan, Givenchy, Kenzo и Louis Vuitton.

Американският пазар за луксозни стоки е сред най-големите износни дестинации за европейските компании като LVMH, която е реализирала 25 процента от производството си миналата година там. Американските потребители са купили стоки от компанията на стойност €11,2 милиарда.

Новите мита ще увеличат разходите и цената ще бъде прехвърлена на американските потребители, казва Лука Марото, главен финансов директор на базираната в Париж Remy Cointreau SA.

Спорът между базираната в Тулуза, Франция Airbus и чикагската Boeing Co. създаде критики от Тръмп и други срещу СТО, тъй като организацията не може да го разреши вече 15 години.