През зимата често се случва полети да закъсняват или да бъдат отменени, поради усложнената зимна обстановка. Снегът и ниските температури не рядко стават причина за промени в плановете за пътуване. Когато пътниците не успеят да стигнат до желаната от тях дестинация, това може да доведе до отмяна на хотелски резервации и много други проблеми.

Още по-сериозни могат да са последиците, когато човек трябва да се върнем в родната си държава, но се окаже заложник на лошото време в друга страна. Сайтът Avioclaim.com, който е специализиран в тази област, предоставя подробна информация за правата на пътуващите при закъснели или отменени полети и съветва как да реагирате, ако попаднете в подобна ситуация.

Финансови обезщетения при закъснял полет

Съгласно Решение на Европейския съд от 19 ноември 2009 г. и от 23 октомври 2012 г. пътникът има право на финансово обезщетение в случай, че пристигне до крайната дестинация с повече от три часа закъснение и авиокомпанията не може да докаже, че това закъснение е причинено от извънредни обстоятелства. Размерът на обезщетението е от 250 до 600 евро на човек в зависимост от разстоянието на полета.

Права при отменен полет

В случай, че полетът закъснява с повече от пет часа, той се смята за отменен и пътникът има право да се откаже от пътуването и пълната стойност на билета да му бъде възстановена. В случай, че полетът е отменен в последния момент по вина на авиокомпанията, пътникът има право да получи и обезщетение.

Помощ и съдействие при закъснял полет

При закъснение авиокомпанията е длъжна да осигури съответните грижи за пътниците, включващи безплатна храна и напитки, настаняване в хотел, трансфер между летището и хотела, както и достъп до телефон, компютър и други ресурси.

Случаи, в които пътникът няма право на обезщетение и възстановяване на суми

В случаите на промени в разписанието пътникът има право на връщане на сумите по неизползвания билет, но не и на обезщетение. Всички пътници следва да се запознаят с Общите условия, с които се съгласяват по време на резервацията или закупуването на билета. Някои билети са с връщане на цялата сума при отменен полет, други обаче подлежат на връщане само на таксите и тарифата по билета.

"При проблем с полета, не изхвърляйте нито един документ. Запазете отрязъците от бординг картите, както и фактурите за направени разходи, защото авиокомпанията може да възстанови изразходваните от вас средства", съветва адвокат Георгиев от правния отдел на Avioclaim.com. 

Ето и още няколко други случая, в които е добре да знаете правата си като пътник:

При изпуснато прекачване

Компенсацията, на която имате право, варира според авиокомпанията, но законът изисква от всеки превозвач да посочи какви услуги ще предостави. Опитайте да си осигурите ваучери за обяд или, ако няма друг полет скоро, и хотелска стая.

Багажът ви пристига доста по-късно

Ако персоналът не може да намери багажа ви, авиокомпанията трябва да поеме разходите, които предизвиква забавянето му. Има обаче много фактори, които оказват влияние, като това дали сте на път или сте се прибрали и чакате да ви го изпратят.

Багажът ви е загубен

Най-голямата грешка е, когато не искате компенсация за изгубен багаж. Някои авиолинии изплащат определена сума веднага, други изискват да изчакате три дни. Необходимо е да попълните документ, с който официално заявявате, че багажът ви липсва и авиокомпанията ще ви плати.