Като тийнейджър всеки от нас е преминал през периода с купищата въпроси, които са го интересували. Най-честите (ама, разбира се) са били свързани със взаимоотношенията между хората и между половете, с любовта, със секса. Така е и с днешните подрастващи.

"Та нали сега има интернет", ще кажете. Да, така е, но не всичко, което един тийнейджър може да намери в мрежата, е "добра" информация. И отново знаем, че ще се съгласите.

Точно тук идва и Loveguide - сайт, чрез който всички тийнейджъри да намерят отговори на въпросите, които не им дават мира.

Сайтът е факт от две години, но както разказва Николета Попкостадинова за началото, "идеята ни беше да сме изцяло онлайн и да направим изчерпателно, кратко, лесно и приятелско съдържание за тийнейджъри на всички теми, които ги вълнуват, свързани с любовта, секса и отношенията на техните години." Година по-късно стартира и каналът на сайта в YouTube.

Темите - без никакво табу

Важно е да се отбележи, че Loveguide се опитва да разбива митове за секса, които са дълбоко внедрени в съзнанието на младежите. Самите разяснявани теми са провокирани точно ot подрастващите и от това, което им се случва. А някои от предразсъдъците са толкова закостенели, че дори авторите на сайта не знаят как да ги пробият, но не спират да работят в тази насока.

Използването на контрацептиви (или по-скоро неизползването им) е друг голям проблем, защото още преди да са започнали да водят полов живот, подрастващите имат грешни нагласи и представи за секса. Ясен показател за този проблем е, че България е сред страните с най-голям процент на бременност при тийнейджъри.

От теорията към практиката

В началото на 2016 г. създаденото съдържание на Loveguide е било тествано в училищата. Идеята е да се провери неговата ефективност. "Оказа се, че страшно много се харесва както на децата, така и на учителите", казва Николета.

Тази положителна реакция води екипа на Loveguide до идеята за обучения на деца от 11 до 19 години в цялата страна. "Те се осъществяват най-често в час на класа. В гимназиите, когато разберат, че сме в техния град, разместват часовете, за да имаме шест поредни часа с различни класове, за да се срещнем с колкото се може повече деца." Ето така пролетта на 2017 г. подобни занимания са имали над три хиляди тийнейджъри.

Деца учат деца

Заедно с Българска асоциация по семейно планиране Loveguide започват обучения по метода "връстници обучават връстници." Така по-дейните ученици ще преминат подготовка, която да им позволи да обучават деца на техните години. "Тези, които не искат да правят подобни обучения, са неформалният източник на правилната информация по тези теми за своите връстници", казва Николета.

Снимка 323248

Източник: loveguide.bg

В началото на тази учебна година Loveguide проведе и кампания за превенция на сексуалното насилие. Тя трябва да обясни на децата как да бъде разпознато сексуалното насилие, как да се предпазим от него и какво да направим в подобна ситуация.

През изминалата седмица дейността на сайта беше отличена от "Новатори в образованието" с награда в категория "Благотворителност". Организацията има за цел да представи личностите, проектите и инициативите с най-голям принос към въвеждането на нови обучителни методи, които променят представата ни за образование.

Това признание и кампанията за превенция на сексуалното насилие са поводът да разговаряме с основателя на Loveguide - Николета Попкостадинова.

Николета Попкостадинова (в средата) получава награда от Новатори в образованието

Източник: Новатори в образованието/фотограф Теди Грозданов

Николета Попкостадинова (в средата) получава награда от Новатори в образованието

Какво провокира кампанията за превенция на сексуалното насилие?

Започнахме да работим по нея още през юни. Тя е породена от нуждата, която виждаме отвъд скандала, вихрещ се в Холивуд. Забелязваме колко сериозно и тежко е положението от срещите ни с деца. Излиза, че те не умеят да си поставят граници, не могат да разпознаят и кога някой ги прекрачва. Децата не знаят и как да реагират, ако това се случи. Затова направихме отделна кампания, която е много концентрирана и съсредоточена само върху тази тема.

Защо първите три епизода се казват "По-добре недей", а последният, четвърти - "По-добре го направи"?

Идеята е, че първите три клипчета са по-скоро как да се предпазиш, как да разпознаеш една такава ситуация и какво да направиш, за да не попаднеш в капана. А пък последното е какво да направиш, ако вече ти се е случило, защото работим в посока превенция и как да не се стига до там. За съжаление много млади хора стават жертва на сексуално насилие и експлоатация.

Защо избрахте видеата да бъдат анимирани, а не както при останалите - Весела Бабинова да бъде лице на Loveguide?

Ние имаме клипчета с нея, които са насочени към сексуалния тормоз. Те са разделени на части, в които тя говори по тези теми. Форматът, който имаме досега (по-дълъг, три-четири минути), разказва неща и информира така, както го прави за всички останали теми.

Понеже искахме да отделим тази кампания, тя да се отличава от всичко, което правим по останалите теми, и да изпъква, решихме да я обособим по този начин. И да направим нещо по-различно.

А и тези видеа са много по-ударни и се различават от формата на един влог. Искахме да изпъкват и да седят като отделен продукт в сайта, в YouTube канала ни, и по този начин да грабват внимание.

Имате ли някаква обратна връзка как се приемат тези клипчета от тийнейджърите?

Приемат се много добре. Освен че имат общо над 11 хиляди гледания, ние ги използваме и в обученията си. Направихме такива с около 400 деца от цялата страна в Ямбол, Челопеч, Павликени, Монтана, София и Горна Малина.

Винаги когато им пуснеш клипчето, замлъкват, и това е много силен инструмент, защото когато им разказваш тези неща, колкото и да е увлекателно, дискусионно и интерактивно, когато им пуснеш един такъв продукт, ефектът е много голям.

По средата на кампанията ни се обадиха от Националната комисия за борба с трафика на хора, които казаха, че много им харесва начинът, по който правим материалите, и биха искали да работим заедно. Съвместно с тях осъществихме целодневно обучение на деца от Видин и Монтана само на тази тема и по нашата методология.

А имате ли наблюдения каква е реакцията на родителите, когато разберат за клипчетата?

От страна на родителите обратната връзка също е положителна. Често правим часове по покана именно на родители от училищното настоятелство.

От една страна, подобен предмет в училище като задължителна част от учебната програма няма, а от друга страна - вкъщи не се говори по тези теми. Има обаче родители, които много често следят и наблюдават децата си и искат те да израснат здрави и щастливи. И често ни питат: "Добре, а ние какво да направим?"

Затова и през пролетта направихме събитие в София само за родители "Как да говорим с децата си на тези теми, кога да започнем и по какъв начин?"

Тоест, освен от тийнейджърите и родителите, концепцията се приема добре и в училищата?

Да, още като започнахме да тестваме програмата, се оказа, че учителите много добре виждат нуждата от подобно образование и часове. Но самите те не се чувстват подготвени да ги провеждат, или за децата е по-приятно да дойде външен човек, когото не познават, и по един по-различен начин, език и изказ да осъществи тези часове.