Митко Щерев е български композитор, аранжор и пианист. Създавател е на група "Диана Експрес". Някои от най-големите им хитове са "Северина", "Душа" и "Наследство". Автор е на редица песни на Лили Иванова, Емил Димитров, Васил Найденов, Маргарита Хранова и др., което го прави един от най-изтъкнатите композитори у нас, припомня musicautor.

Това, което в момента става между Музикаутор и БНР, придобива един комичен характер, защото националното радио, даже със собствената си издателска къща, е тотално некомпетентно по въпросите за защита на авторските права и при подписване на договори за използване на произведения. Не само некомпетентно, но няма законово право, нито пък неговият директор е оторизиран, да вика едни автори и да ги кара да си дават музиката безвъзмездно.

В един договор за авторските права следва да пише как радиото има право да използва песните, а пък в друг раздел да се напише по какъв начин радиото ще плати за използването им.

В този аспект е йезуитско изказването на няколко пъти на г-н Велев, който благодари как страшно много български автори отишли да си дадат песните безвъзмездно. На практика излиза, че ако БНР никога не се разбере с Музикаутор, значи всички български автори, за да им звучат песните, трябва да отидат да си ги дадат безвъзмездно.

Искам хората да знаят, че в България има две сериозни организации, които общо защитават над 4-5000 души от България. Това е Профон, който защитава правата на изпълнителите и продуцентите, и Музикаутор, който защитава правата на авторите - композитори, поети, писатели, аранжори и т.н. Тези две организации не са създадени преди една година, те са утвърдени от голямо количество български автори и изпълнители, те са признати от световни лейбъли, подписали са специални договори и са признати от всички сродни организации от целия свят. В този смисъл БНР няма никакво законово право, нито готовността да изпълнява функцията както на Музикаутор, така и на Профон.

Оказва се, че проблемът на БНР е, че Музикаутор иска да се синхронизират нещата с Европа и процентът за авторски права, който не е променян от 2011 г., да стане 4%. Господин Велев изведнъж се загрижи за българския данъкоплатец, като неговото изказване отрече като данъкоплатци 2700 български автори, които са членове на Музикаутор.

Начетох се във Фейсбук и във вестници на хора, които нищо не разбират от авторски права, на хора, които гледат на българския автор като ламтящ само за пари. Всичките тези хора за мен са едни дървени философи, защото те нямат представа как се създава едно произведение и какво трябва да получи един автор от това произведение. Същият този дървен философ ходи и си купува сирене или кола или нещо друго и въобще не се пазари, а пък изведнъж се бърка в това, че българските автори искат да имат 4% от БНР за авторски права.

Аз бих посъветвал господин Велев много добре да си помисли за един важен факт - от една страна, той не извършва нищо конкретно да се увеличи българската музика в ефира, с което ще се увеличат и финансовите постъпления на българските автори, които ще могат да пишат и по-спокойно, да творят; от друга страна, когато Музикаутор предлага тези 4% - те не се ли явяват като компенсация за българските автори, че българската музика по БНР не е, например, 75%? Смятам тези 4% за много реални както с цел уеднаквяване от европейска гледна точка, а също са една много навременна материална помощ за българските автори.

Целият този спор е абсолютно безсмислен и нищо друго не остава, освен в БНР да се вземат в ръце и да подпишат договор с исканията на Музикаутор, зад които седят 2700 автори. В противен случай с всеки изминал месец, първото нещо, което те губят, е младото поколение. Представете си как едно младо семейство пътува в колата и иска да чуе най-новата песен на Кристина Агилера. Като не я чуят по БНР, ще я чуят по друго радио! За мен с това, което прави БНР, колкото повече продължава да се изолира и да пуска тази музика, която върти в момента, загубите особено след 4-5 месеца ще бъдат катастрофални.