Организаторите на спорна изложба на Анселм Кийфер в музея на Централната академия за изящни изкуства (CAFAM) в Пекин се борят срещу западните търговци на изкуство, които представляват художника, и които се противопоставят на проекта.

Изложбата "Анселм Кифер: коагулация", се проведе в CAFAM между 19 ноември 2016 г. и 8 януари 2017 г. Това бе първата спирка от планираните четири локации в Китай. Въпреки това, Кийфер бе против осъществяването й, защото се организира противно на желанията му и без неговото съгласие. Той отказа да присъства.

Представляващите го галерии - "White Cube", "Gagosian" и "Thaddaeus Ropac" излязоха със съвместно изявление по случая, потвърждавайки становището на Кийфер и добавяйки, че "да се планира такава важна изложба в Китай, без съдействието на художника е неуважително".

Снимка 279711

Главният куратор на изложбата и нов председател на германския национален комитет на ICOM (Международен съвет на музеите), Беате Рейфеншилд, от своя страна описва случилото се като атака срещу кураторската свобода.

Изложбата бе организирана съвместно от CAFAM и "Bell Art" - базирана в Хамбург платформа за културен обмен между Китай и Европа. Тя включваше 87 произведения, 80 от които принадлежат на родения в Китай, но работещ в Германия колекционер - Мария Чен Ту.

Пет от останалите седем творби принадлежат на частни колекционери, които ги дават на назаем на музея Лудвиг в Кобленц, където Рейфеншилд е директор.

Снимка 279712

Bell Art и консултанта на отдела за връзки с обществеността на Рейфеншилд, Монтиът Илингуърт, казва, че това е "класически случай за това как търговските интереси в света на изкуството могат да надделеят и за това как мотивът за печалба се стреми да контролира и възпира кураторската свобода".

"Учудващо е , че Кийфер и неговите представители говорят по този начин срещу уредник, малка културна организация и най-важният и престижен музей в Китай. Те са загрижени, че тази изложба ще пречи на собствената им търговска стратегия за творбите на Кийфер в доходния китайския пазар", споделя Илингуърт.

Що се отнася до трите планирани изложби в Китай, които ще включват Нанкин и Гуанджоу, все още не е ясно дали ще се състоят.

Друг спонсор на изложбата на Кийфер е културно-инвестиционната група "Baijia", която принадлежи към магната на недвижими имоти Ян Луген, един от най-големите азиатски колекционери според "Артнюз".

Той е инвестирал милиони в изкуство, основател е и спонсор на Международния фестивал на изкуствата в Нанкин. Очаква се той да инвестира милиони долари в ново биенале в Нанкин, насрочено за месец октомври 2018 г.

Снимка 279713

Ян също така има свой собствен музей - "Baijia Lake Museum" в Нанкин. "Вече съм купил и събрал повече от 3000 произведения на Пикасо, Моне, Ван Гог, Роден, Матис, Делво, Дали, Реноар, Шагал, Дере, Дега и много други", споделя той.

Освен това е създател и на галериите "ART100" в Ню Йорк, Хонг Конг, Сингапур, Пекин и Нанкин и ще отвори допълнителни пространства в Лондон и Париж през тази година.

"Нито едно от произведенията в изложбата на Кийфер не е за продажба. Тази изложба не е с цел печалба и аз не притежавам неговите творби", споделя още той.