“Честта и достойнството на индианеца се определят по силата и ловкостта му, и по броя на децата му, а най-много по броя на белезите, що носи. Тъй е, защото индианците са воини и по белезите те съдят колко е воювал човекът: който няма много белези, или е още твърде млад и чест ще завоюва тепърва, или е страхливец, който бяга от сраженията и чест няма и не бива да има…”
(Из откъсната страница, с правопис от края на 19 или началото на 20 век, намерена близо до пункт за вторични суровини и цитирана по памет.)
“Сатияграха” се нарича философията на Ганди, известна още като философия на ненасилието. На постигането на цели не с въоръжена борба, а с непротивене на злото чрез насилие.
Често бива критикувана заради привидната си безполезност - на думи тя изисква да направиш каквото противникът иска от теб без да му се противиш. Например през 1946 г. Ганди казва за евреите в нацистка Германия: “Трябвало е да се хвърлят отнякъде или да се удавят в морето, за да не помагат на нацистите”. Резултатът е смях и възмущение, наглед напълно основателни.
И все пак, именно тази философия постигна нечуваното - изтръгна от британската корона перлата й, Индия, по ненасилствен начин. Писал съм неведнъж - единственият в човешката история, който може да бъде сравнен с Ганди, е вероятно Христос. Ако е съществувал реално… (Ако не вярвате на мен, повярвайте на името-синоним на гениалност: Айнщайн. Когато Ганди загива, без да е получил Нобелова награда за мир, Айнщайн казва: “Пропуснахме една възможност да документираме за идните поколения, че такъв човек е ходил по земята в плът и кръв.”)
(И още нещо. Обратният път - насилието срещу злото - беше избран от евреите, които създадоха Израел. Резултатът е, че те вече 60 години водят война, която все по-очевидно не могат да спечелят, въпреки че противниците им са много по-слаби и по-зле въоръжени. И, което е по-страшното, че войната малко по малко скланя ума на средния израелец към идеята, че палестинците е най-добре да бъдат избити до крак - а това превръща жертвите на Холокоста в готови изпълнители на Холокост. Как мислите, какво ще стане, ако в Израел стане популярен политик, който открито пропагандира “окончателно решаване на арабския въпрос”? Дали няма да получи тиха, но масова подкрепа?…)
Защо става така? Защо обикновената логика ни подвежда? Къде е истината?
Част от истината е, че Ганди всъщност НЕ пропагандира безропотно подчинение - никак даже. Той казва, че ненасилието има цел - и тя е да не сътрудничиш на насилника. Ако е нужно, остави го да вземе от теб каквото иска - но не му помагай. (По-късно тази идея ще открие Солженицин, и ще я издигне в “Архипелагът Гулаг”.)
Нещо повече. Когато е възможно да действаш срещу противника си ненасилствено, не пропускай възможността да го направиш. Демонстрирай. Убеждавай околните, че така не бива, че това не трябва да се допуска и че те могат да помогнат, ако се присъединят. Убеждавай противника си, че е сгрешил, че по този начин няма да стане по-богат или по-щастлив. Откажи да му се подчиняваш, дори ако ще те убие. Когато избираш, избирай старателно и умно. Всяко ненасилствено действие е позволено и желано.
И най-важното. Никой насилник не търпи съпротива, дори ненасилствена - той наказва за нея. Понякога ужасяващо. Точно тук е ключовият момент на сатияграха - ти трябва да приемеш наказанието. Да го изтърпиш в пълнотата му. И след това, ако наказанието не е било смърт, да продължиш да правиш каквото трябва, дори под заплаха от ново, по-страшно наказание. Дори ако то вече ще е смърт. Някои начини да умреш са по-добри от някои начини да живееш.
Приемането на наказанието е онова, което дава на философията на Ганди силата да победи империята. Никой, освен социопатите от кино-хорърите, не може да издържи дълго срещу хора, които няма да упражнят насилие срещу него и се боят от смъртта, но няма да му сътрудничат пряко или косвено, дори под заплаха от смърт… В историята на освобождаването има случай, когато индийци преграждат с няколко редици пътя на британските военни. Командирите нареждат стрелба. Първите няколко редици индийци падат, останалите стоят - без никакво враждебно действие, но непоколебимо и просто гледат британските войници в очите. И войниците отказват да стрелят, въпреки заплахите за военен съд и разстрел…
(В петък си направих мъничък експеримент. Бях на протест срещу уволняването на Тома Белев, директор на парк “Витоша”, който дълго сдържаше напъните за застрояване в резервата. Протестът беше неразрешен и нерегламентиран и спешно свиканите полицаи не знаеха какво да правят. Още повече че блокирахме кръстовища в пиков час. Някои се държаха много разбрано и със симпатия и ни помогнаха да постигнем целта си - максимум известност за протеста - с колкото се може по-малко вредене на движението. Имаше обаче и други, които просто не знаеха как да реагират в ситуацията.
Един от тях ми привлече вниманието. Току-що пристигнал, вероятно нахъсан при инструктирането и изправен пред очевидно нарушителска ситуация (блокирано кръстовище). Тръгна и строго започна да събира лични документи на най-близките протестиращи. Щукна ми идеята, отидох и му се усмихнах:
- Добър ден. Ето ви и моята лична карта.
- А вие какъв сте? - Той ме изгледа учудено.
- Ами и аз подкрепям протеста.
Той помисли малко и я взе. Взе още една-две, погледна пак към мен, поколеба се секунда и тръгна с картите към полицейския джип отстрани. Забави се там малко, после дойде при нас:
- Картите ви са в онзи джип отстрани. След митинга ще решим дали да ви ги дадем на място или да ви караме в управлението.
- Не е нужно да ни карате - намеси се един момък, чиято карта също беше взета. - Просто ни кажете, ние сами ще дойдем.
Полицаят се обърка за момент. Беше млад, очевидно не глупав или злобар, но просто беше очаквал друго - вероятно съпротива, побои, нужда от арести. Трудно му беше да превключи мигновено, че нещата са абсолютно различни и насилствена съпротива и заплаха просто няма.
- Ще дойдете ли? Иначе ще ви арестуваме.
- Че защо да не дойдем? - учуди се абсолютно искрено момъкът.
- Нямаме от какво да се боим. Приличаме ли на престъпници и обирджии? - намесих се и аз.
Полицаят ни изгледа, размисли за момент и се отдалечи. Минута-две по-късно мина и ни раздаде обратно документите. Сигурно са записали данните ни, но това не ме безпокои. Ненасилието беше победило. При нас беше дошъл човек, инструктиран да очаква и нахъсан да види престъпници, а видя хора, загрижени за природата - и си тръгна с това разбиране. Експериментът беше успял.
Апропо, тук е мястото и да се извиня на всички, на чието движение попречихме. Следяхме никъде да не запушваме за повече от пет-десет минути, но все пак е пречка. Мисля обаче, че да запазим Витоша от превръщане в куп бетон и “резиденции” си струва веднъж-два пъти да изчака човек 5 мин. Все пак планината е последният останал бял дроб на София, а най-голямото предимство на скъпата ни столица е, че тук виждаш какво дишаш. Който не вярва може да се качи на Витоша, докато още не е станала частен двор на поредния корупционер и да погледне към града. И да се замисли как изглеждат дробовете му и дробовете на децата ни.)
Ганди неведнъж е казвал, че насилието е за слабите - сатияграха е за силните, наистина силните хора. И само за тях: тези, които се боят от насилието, са всъщност твърде слаби дори за него, а за ненасилието ще са още по-слаби и не бива да бъдат приемани. И че ако изборът ти е между страха и насилието, значи не си достатъчно силен за сатияграха и е по-добре да избереш насилието, защото то все пак значи повече сила от страха. “Ако не чувствате, че ненасилието ви дава сила, много по-велика от всяко насилие, по-добре нямайте нищо общо с него и се върнете към оръжията”, са думите му.
Понякога може да струва много да приемеш наказанието за това, че се бориш за добро и да го изтърпиш, но трябва. И трябва след това да имаш още достатъчно сили, за да продължиш и да си готов и за още по-тежки наказания, които да посрещнеш по същия начин. Не всеки го може. Дори за най-силните е много трудно. Но тези, които го могат, са по-силни от палки, автомати и всяко оръжие. Те са истинските хора, пред които въоръжените разбират колко малко всъщност струват и че оръжията им са не извор на сила, а самопризнание за слабост.
Истинската сила я дава приемането на наказанието, готовността да го изтърпиш и след това да продължиш да се бориш с ясното съзнание, че ще има ново и по-жестоко наказание и ти ще го приемеш по същия начин. Няма значение дали противникът ти е авторитарна или корумпирана държава, която се опитваш да оправиш или каквото и да е друго. И да, има противници, които третират ненасилието като слабост, която трябва да се използва - за да го оценят, те може да имат нужда и от друг вид респектиране. Но същността на нещата е, че силата на човек се определя не по колко болка може да причини - тези, които най обичат да причиняват болка, често се превръщат в настъпено лайно, когато видят дебелия край. Определя се по това колко болка може да изтърпи.
Същото, казано по друг начин: болката, която можеш да причиниш, е външна сила. Тя може много лесно да ти бъде отнета - две счупени ръце и точка. Болката, която можеш да изтърпиш обаче, е вътрешна сила. Истинската Сила. Нея няма как да ти я отнемат, тя е винаги твоя и е с теб… Както би казал Йода, “нека Силата бъде с вас.”
“… Защото славата за победи може да е и нарочно посяти слухове, а пък водачеството - плод на интриги. Ала белезите са, които казват истината за индианеца. Те са доказателството за болката, що е имал смелост да посрещне и изтърпи смело. Те са, които показват, че му се полагат чест и уважение…”
Малки Течко
на 08.03.2009 в 21:50:55 #26сега сериозно, никаква хрисимост и богоугодност не аре тоя път верно сериозно. библията във форум точно на цицест сайт като този тук няма да седна да обсъждам. ти изхождаш от реваншизма и явно нещо последният път като сме спорили те е оставил с чуство пораждащо реваншизъм. ти си знаеш защо. тука течеше пишкомер с фингъра а ти се навираш сам посредата. недей че този път може да останеш с чуство на разхлабеност. казано е двама като си мерят...
Малки Течко
на 08.03.2009 в 21:45:59 #25anti-bobi Регистриран на: 07.03.2007, 00:50 ти си тръгнал граници ли да ми поставяш бе братле?
boris
на 08.03.2009 в 17:55:13 #24Макар и хиляда години по-късно, от времето за което става въпрос, Христос е казал, че на който най-много е дадено, от него най-много ще се иска и комуто е най-много поверено, от него най-много ще се изисква. Е, на това момченце, нищо не е дадено и от него нищо няма да иска Господ за да "го пусне в рая" . Помни че според религията отнемането на живот има значение само за този който го е отнел.Това е само според старият завет , обаче. Който е "еврейски" само в някой свой части. Според християнското учение, не е правилно да убиеш сина си, дори и Бог да го иска. Но това е така защото целта на християнството е да бъдеш приятел на Господ, а не роб, както го изисква моисеевия закон. Просто човечеството бавно израства. Ти вече нямаш нужда да вярваш че щъркела носи бебетата, но е имало време когато е било по добре бащати да ти го обясни така.
anti-bobi
на 08.03.2009 в 15:01:31 #23Боре, всеки е свободен да коментира, обърнах се към течко, защото непрекъснато подчертава колко много знае и колко малко другите разбират а "плямпат"...малко ирония, нали съм анти-... аз не съм вярващ, но съм чел библията и не бих искал да съм на мястото на сина на Авраам, мисля, че всяка хрисимост и богоугодност трябва да имат някакви граници.
Sauerkrautberg
на 08.03.2009 в 13:09:59 #22Заглавието ме накара да предвкусвам майтап. Но не, сУрьозно било! Е кви индианци в Индия, бе? Бегай за тях у Америките!
boris
на 08.03.2009 в 10:24:44 #21anti-bobi -------------------------- Искаш ли да опитам аз?
anti-bobi
на 08.03.2009 в 07:49:24 #20pfufinger " ...а тълкуването на принасянето в жертва на Ицхак от баща му, Авраам е по подобие на приказката за шамара - повърхностно и елементтарно..." ........................................ тълкуването на епизода с Авраам, който е готов да пожертва сина си за бога винаги се тълкува ЕДНОСТРАННО от гледна точка на бога, някой може ли да ми го изтълкува от гледна точка на сина на Авраам? Течко, ще се опиташ ли ти?
Малки Течко
на 07.03.2009 в 16:14:18 #19абе че всички можете да плямпате го знаем, ама защо трябва да го правите, това вече не знаем и престанете да забранявате на хората да се бракосъчетават ако не са евреи, че даже и да си сменят религията при смесените бракове, и няма да ви обвяняваме в религиозен фанатизъм щото това с браковете в израел си е точно религиозен екстремизъм
boris
на 07.03.2009 в 14:05:05 #181. А като излезе оня ден от къщата, Иисус седна край морето. 2. И събра се около Него много народ, тъй че Той влезе в кораба и седна; а целият народ стоеше на брега. 3. И говори им много с притчи, като казваше: ето, излезе сеяч да сее; 4. и когато сееше, едни зърна паднаха край пътя; и долетяха птици и ги изкълваха. 5. Други паднаха на каменисто място, дето нямаше много пръст; и скоро поникнаха, понеже пръстта не беше дълбока. 6. А когато изгря слънце, бидоха попарени и, понеже нямаха корен, изсъхнаха. 7. Други паднаха в тръни, и израснаха тръните и ги заглушиха. 8. Други паднаха на добра земя и почнаха да дават плод: едно сто, друго шейсет, а друго трийсет. 9. Който има уши да слуша, нека слуша! 10. И като се приближиха до Него учениците, рекоха Му: защо с притчи им говориш? 11. А Той им отговори и рече: защото вам е дадено да узнаете тайните на царството небесно, а тям не е дадено; 12. защото, който има, нему ще се даде и ще му се преумножи; а който няма, и това, що има, ще му се отнеме; 13. затова им говоря с притчи, понеже те гледат, а не виждат, и слушат, а не чуват, нито разбират; ------------------------------------------------------------------------------------------------- Защото човечеството е едно единно цяло и злото не можеш да го пребориш сам.За да бъде човек добър, трябва да прави и другите добри а не само себе си, пък който може сто, който може 60, който може 30.
БулаваSSNX30
на 07.03.2009 в 13:37:50 #17Уважавам делото на махатма Ганди, но същевременно не приемам безрезервно внушението на статията. Този метод е сработил на кръстовището, но това не означава, че спрямо всички случки и ситуации методът работи безусловно. Няма абсолютни методи, а специално показните и споделимите, са ефективни само частично и в определени насоки. От години се занимавам с йога (главно жнана) и въпреки очевидното помъдряване, това само е задълбочавало объркването ми. Философските ми възгледи са феноменологични, а това означава открито и почти непрекъснато противопоставяне на всеки отчуждаващ тялото ми обективизъм и умножаване на същности (метафизика). Съществуват още по-изтънчени методи, представляващи самата философска стерилност спрямо предметността и множествата, които действат доста по-ефективно от предложения, но дори и като всеобщи, резултатите им пак са съмнителни, понеже никой земен човек не е в състояние да издържи на такава самодисциплина и свръхвнимание. рано или късно изпускаш юздите на вниманието и злото на света отново взема връх. Така губиш почти всичко и често в пълно разочарование и с адски усилия на волята трябва да почнеш отначало, ако изобщо искаш да продължиш да постигаш рационалните си цели в този свят, при тази легенда на взаимен консенсус. Страшно, страшно е трудно за онези, които са си наумили да преборят света с цялото му обратно насилие, което упражнява върху желанието ни.
Малки Течко
на 07.03.2009 в 13:29:03 #16boris Регистриран на: 26.10.2006, 09:49 не бъди гузен не гонен бяга. разговора ми както виждаш е с еврейския гражданин под мен. а там има много религиозен ектремизъм. Забраняват гражданските бракове за неевреи в Израел http://news.ibox.bg/news/id_864443262
boris
на 07.03.2009 в 12:50:46 #15Малки Течко ------------------------------- никакъв религиозен фанатизъм няма тука.
Малки Течко
на 07.03.2009 в 12:44:54 #14бахти и религиозните фанатици Единствените!
Малки Течко
на 07.03.2009 в 12:44:04 #13я пак пробвай, ама тоя път ако може да има поне малко смисъл
Малки Течко
на 07.03.2009 в 11:09:33 #12ако ти убият едното дете - доведи им и другото не те евреите имат опит да си водят децата сами и сами да ги убиват щото един глас така има казал
boris
на 07.03.2009 в 09:10:16 #11Тези неща ги пише и в Новия завет от преди 2000години. Нищо ново под слънцето. Исусовите думи ,че ако те ударят по едната буза да дадеш и другата, се основават на простата логика, че за да победи доброто, добрите хора трябва да станат повече от лошите. Тоест ако имаме двама души и единият залепи шамар на другия, то имаме един лош човек и един добър човек. Ако вторият отвърне на шамара, значи имаме двама лоши хора. Просто като фасул. Та не разбирам какво толкова, автора, се впечатлява от философията на Ганди, при положение , че тя повтаря неща известни на хората от две хилядолетия. Според мен тази статия е по слаба от живата вода, поне що се отнася до поставените въпроси.
Чоко
на 06.03.2009 в 17:11:20 #10Отново адмирции, Гриша.
Fenixxx
на 06.03.2009 в 14:48:22 #9CoDeC Регистриран на: 02.04.2008, 09:13 Незнам какво по-лошо място от Индия и то по онова време ти се иска да се беше родил Ганди. Буквално роден в Ада той спчелва любовта на половин милиард хора индуиси и мюсюлмани. Hardwired Регистриран на: 24.11.2006, 16:15 Особено французите как го правят. Някакъв проблем? Няма предупреждение нещо стачка час два..... Блокаж навсякъде всички спират да бачкат а при тях и излизат на улицата и не е точно ненасилие но на нас само първото ни стига че иначе тълпата от българи е много лошо нещо.
ИЖЖ
на 05.03.2009 в 19:00:27 #8Сатяграхата е като възобновяемите енергийни източници. Засега почти никъде по света не се използват само възобновяема енергия (почти - защото има все пак няколко общности от идеалисти, които го правят - дори и в Европа). Но почти всички знаят, че бъдещето е такова - защото възобновяемостта може да даде така желаната устойчивост на развитието. Същото е положението и при ненасилието. Почти никъде (с изключение на няколко идеалисти) не се използват сега чисто ненасилствени методи. Но точно те могат да дадат устойчивост на развитието. Защото добре известно е, че насилието поражда друго насилие, а ненасилственото развитие може да даде трайни резултати.
glaven
на 05.03.2009 в 17:08:16 #7тва е порнография