Отдавна отминаха дните, когато учениците посрещаха своята учителка с “Клас стани, клас мирно! Добро утро, другарко”, предшествано от физ-зарядка.
Сега времената са други, хората са други и, за съжаление, проблемите са си все същите. Приемственост да има.
Независимо дали живеете в съвременна Русия, в комунистически Китай или в свободолюбива Америка, се срещате с един и същ повтарящ се мотив - училищата и методите им на обучение. Все още не съм срещнала училище, където да учат своите ученици да мислят, а не да претворяват обществото в миниатюра.
Казано с прости думи, това, което винаги го е имало и още го има… е насилието в училищата.
Старото преджобване на входната врата поради основателната причина “щото си кинта и двайсе, пък аз съм 10 клас”, доста по-съвременното “щото съм комплексирано псевдо-националистче, което не харесва някой заради цвета на кожата” и се стигне до класиката “щото не ме кефи да ме гледат с превъзходство някакви с лупи, дето се мислят за по-умни от мен.”
Училищното насилие винаги е било много сериозен проблем, но някак винаги е минавало под чертата. То е от онези неща, които никога не се разказват вкъщи от жервите и за които се разказва по новините след като някой е изперкал и е изклал цял офис с хора.
Темата е груба, неприятна и болезнена. Темата е като горещ картоф, отговорността за който си прехвърлят всички - преподаватели, директори, психиатри, съветници, министри и пр.
А междувременно някой някъде унищожава нечие поредно съзнание и самоуважение.
Насилието е нещо, което се случва на всички, но никой не го разказва.
“Клас” е една от малко истории, разказани на висок глас. Театралната постановка е по едноименния филм, който предизвика доста сериозна реакция след излъчването си.
Много хора бяха шокирани и ужасени какво всъщност става зад високите стени на училищата, между белите стени на класните стаи. Сякаш не знаеха. Или не се интересуваха.
Гледах историята и едновременно не можех да повярвам - ставащото на сцената ми беше толкова близко и познато. Не можех да отрека, че съм го виждала в живота пресътворявано отново и отново.
Много сполучливо, на сцената беше издигната клетка, в която се развиваше действието, независимо дали то бе ситуирано в класната стая или някъде другаде. Само домът на героите ни беше извън клетката, но по свой начин там пък клетката беше друга. Ясно си личеше отделянето на микро-света, различните правила, норми. Различните реалности вътре и вън от клетката, наречена училище.
Всеки клас си има жертва… или жертви. Това са онези, които не се вписват сред масата, които изпъкват по някакъв начин. Твърде индивидуални, различни или просто интелигентни.
Тогава класът се сплотява, особено ако е от неподходящия тип и се обръща срещу аутсайдера. Който не е с тях, е срещу тях. Ако някой защити аутсайдера, също става такъв.
Защо един клас започва да тормози своята жертва няма значение - насилието поражда удоволствие и чувство за превъзходство и сигурност. Насилниците не се асоциират със своята жертва и едновременно с това се страхуват, че може да се окажат на нейно място, което поражда още по-крайни ексцесии.
Физически и психически тормоз се упражнява редовно. Понякога отшумява бързо, понякога не толкова, може би всичко е в ръцете на жертвата. Ако жертвата се пречупи бързо и лесно, мъчителите губят интерес. Ако обаче реши да се бори за своето себеуважение и достойнство, това побърква мъчителите - как смее да има себеуважение и достойнство???
Колкото повече жертвата се съпротивлява, толкова повече ги насъсква, толкова повече крайности се достигат.
А днес е лесно да се достигне до крайност без контрол, без наказание, без опасност за мъчителите. Толерантността сякаш извади на бял свят всевъзможни причини за омраза. А съвременната еманципация създаде хиляди начини за тормоз.
Няма да ви разказвам за актьорския състав, за човека, който е написал текста, нищо такова…
Това, което ще спомена беше, че играта беше толкова истинска, че почти не остана сухо око в залата.
Всичко беше толкова истинско, че мнозина излезнаха пребледнели впоследствие. Мнозина се разпознаха. Дали сред жертвите, дали сред мъчителите или сред безразличните. Но всеки осъзна, че и преди е гледал това. Само че може би за първи път видяха цялата история, разказана отстрани. Всички присъстващи бяха потресени.
Главните герои нямаше на кого да се оплачат, нито кой да ги защити. Бяха оставени сами на себе си и на милостта на хора, които са твърде глупави, за да могат да разберат нередността на цялата ситуация.
В училище липсата на учителски авторитет правеше нещата непоносими.
Вкъщи странните представи, изисквания и очаквания на родителите, дистанцията между поколенията и набиваният срам издигаха стена от мълчание и неразбиране.
Ако си мъж/момче и си жертва, от теб се очаква да се биеш. А ако не го направиш... значи си си го заслужил?
Колкото повече се съпротивляваш, толкова по-зле става. Мъчителите губят човешкия си облик, злобата, комплексите и всички други тъмни човешки черти се показват на повърхността.
Мъчителите не бяха чудовища, а просто хора, които откриха, че могат да бъдат безнаказани, които чувстваха превъзходство. Собственият им страх ги тласкаше към все по-големи крайности. От страх те се насъскваха едни други.
Краят беше (не)изненадващ. След невероятен тормоз, унижения, след потъпкване на достойнството и себеуважението им, жертвите не издържаха и си отмъстиха.
Краят беше тъмен, пуст и мъртъв.
С куршум в главата едната жертва си остана жертва до края.
Другата отказа да продължи живота си в такава роля и реши да остане жива, макар да знаеше, че ще понесе последствията. Макар да знаеше какво ще се случи, когато светът научи.
“Напук на тях… ще живея!”
Kristina
на 24.02.2009 в 21:29:26 #16Днес в шведския град Лунд четири ученички са осъдени за тормоз над съученичка,заради който момичето е направило опит за самоубийство.Наказанието е двадесет часа обществено полезен труд и 8000 шведски крони-прибл.1600 лв. глоба.
Fenixxx
на 24.02.2009 в 17:22:50 #15Курваре и Кодек са атракция бе . Тормоза в даскало винаги го е имало физически или психически. При мене беше повече от 2-я тип щото бях в що годе елитно училище и биячите бяха бързо предупредени че ще бъдат изхвърлени след като се оплаках на директорката че са ми извадили нож в тоалетната. В момента са съвсем нормални хора и големи пичове ама всеки има пуберски години. Завърших преди около 5 години училище. Сега нещата може да са по-зле не знам.
shtarkel
на 20.02.2009 в 09:50:26 #14бай Иван,94!Чувал съм за Гунчо и знам общо взето историята!Мисълта ми беше че наистина има изключения,но като цяло не е кой знае какъв проблем!Е,сега не знам как е!Все пак съм завършил преди 15 години и съм доста далеч от ученическите проблеми!
mury
на 20.02.2009 в 02:28:15 #13извинете: www.thezeitgeistmovement.com
mury
на 20.02.2009 в 02:12:26 #12а! забравих да спомена за мислещите разсъдъци: www.zeitgeistmovement.com Поздрави на всички!
mury
на 20.02.2009 в 02:09:13 #11Изключително човешко същество си ти Енея Вородецки. Искрено се надявам дните след които такива хора да станат повече да не са векове. Моите дълбоки почитания. Вземете си поука другарчета: остават само два пътя - разбиране на света или самоунищожение. точка
бай Иван
на 19.02.2009 в 14:22:16 #10Щъркел, кой випуск си? Попитай когото искаш от випуск 88 за Гунчо, всички помнят.
shtarkel
на 19.02.2009 в 09:05:08 #9В НГДЕК и аз съм учил пък не си спомням никакви проблеми!Тогава училището беше в сградата на 12 то училище зад Полиграфическия!Като съм бил обаче 4 -5 клас в предишното ми училище са ме джобили наистина ама голям праз!Винаги е имало такива неща и те са част от себедоказването на момчетата в един етап според мен!Не е кой знае какъв проблем според мен!
frodo
на 18.02.2009 в 21:25:38 #8CoDeC, голем си комплексар, да знаеш.
бай Иван
на 18.02.2009 в 16:51:18 #7В моята гимназия НГДЕК (известна като Класическата) - супер елитна - ставаха яки изродщини, хем съм учил по Тошово време. Имаше едно момче, Гунчо му викаха, макар че не се казваше така, което го смазваха от бой и унижения. Правеха го 5-6 бабаити, ей така, за удоволствие. Но пред очите на всички останали, които не правеха нищо срещу това. Накрая изключиха двамата най-гадни и останалите се кротнаха, ама това чак на четвъртата година.
frodo
на 18.02.2009 в 12:55:39 #6CoDeC Под всяка статия ли трябва да ти чета глупостите? Хрумна ми една фраза на Бербатов, не че е големият философ: "Който не може да рита, се рита." В превод в случая: "Кой се прави на големия мъж и обижда в нета? - Който не може да се прави в живота." За статията: наистина в началото почва добре, после става скучно, но като цяло те кара да се замислиш.
Sevt1914
на 18.02.2009 в 09:49:50 #5Как така пък мене " псевдо националистчета " не са ме джобили ? И ако се замислим как пък даже такива изобщо не е имало нито в основното нито в гимназията, нито в 5те другу училища, които обикалях по различни причини ? Ей от прости и ограничени хора с промити мозъци само един може да изчисти държавата -.- Въпрос към авторката - От кое комплексирано малцинство, натрапило се на Майка България, си ?
МCМ
на 17.02.2009 в 21:21:44 #4Гледайте филма и ще раберете по добре какво има в предвид автора на статията... http://zamunda.net/details.php?id=110287&hit=1
GliganD
на 17.02.2009 в 21:07:06 #3започва обещаващо, а после се размива в реклама на театрална постановка...
none
на 17.02.2009 в 18:12:44 #2Няма да те чета Axel не се бой.
AXEL_1
на 17.02.2009 в 16:27:24 #1много много мостничко.....загубено време.ДА НЕ СЕ чЕТЕ КАТЕГОРИчНО !!!